Irmas afløser åbner med verdensnyheder og en gammel kending på hylderne
Alma Madmarked bliver den første dagligvarekæde, som sælger produktserien Noma Projects, mens det næppe overrasker ret mange, at det københavnske madmarked overtager Irmas passion for det økologiske sortiment hos Thise Mejeri.

Når Alma Madmarked torsdag 27. marts åbner sin første butik på Sylows Allé 17 på Frederiksberg, sker det med en ægte verdensnyhed i sortimentet. Det er nemlig lykkedes for den tidligere Irma-direktør Alfred Josefsen, som står i spidsen for Alma-konceptet, at blive den første dagligvarekæde, som får ’Noma Projects’ eksklusive produkter på hylderne, og det ligner lidt af et scoop.
”Vi er helt vildt stolte af at være de første i dagligvarehandlen, der forhandler Noma Projects. Alle deres produkter er udviklet af Nomas dygtige kokke i testkøkkenet lokalt på Refshaleøen - perfekt til at give mere smag til madlavningen i dit eget køkken,” skriver Alma Madmarked i et nyhedsbrev op til den længe ventede åbning.
Produkterne fra den verdensberømte restaurant består af syv forskellige saucer, som er udviklet i Nomas testkøkken på Refshaleøen, og det er ikke hverdagsvarer, vi taler om. Her er det intens smag, innovation og gastronomisk finesse kogt ned i små flasker, der med få dråber kan forvandle et simpelt måltid til en stor oplevelse, oplyser Alma på Instagram.
Alma napper Irmas partner
Kunderne i Alma kan også se frem til et gensyn med en gammel Irma-yndling i skikkelse af Thise Mejeri. Gammel kærlighed ruster aldrig, lyder en talemåde, som måske ikke gælder i alle forhold, men med den tidligere Irma-direktør Alfred Josefsen ved roret for den nye Alma-kæde, ser det ud til, at den gamle kærlighed mellem Thise Mejeri og den tidligere Irma-direktør er intakt.
Når Alma åbner, håber Alfred Josefsen at gense mange af de tidligere Irma-kunder, og at de, som han, har bevaret forkærlighed for Salling-mejeriets økologiske produkter.
"Vi ved, at det har været et stort ønske for mange af jer at kunne købe Thise Mejeris økologiske produkter hos Alma, så derfor er vi vanvittigt glade for og stolte over at kunne forhandle hele Thises sortiment af mælk, smør, ost og meget mere," skriver Alma i nyhedsbrevet, som bærer Alma-direktørens underskrift.
Under mottoet "Mere liv" håber han, at Alma Madmarked kan fylde noget af det hul, som opstod i det københavnske dagligvaremarked, da Coop besluttede at lukke Irma-kæden, som han selv stod i spidsen for fra 1999-2012.
Irma og Thises fælles historie begyndte i 1993 med en fem-årig aftale, som under Alfred Josefsens tid som direktør udviklede sig til et tæt partnerskab, der førte til udvikling og lancering af flere nye økologiske mejeriprodukter.
Hvis den nye relation mellem Alma og Thise skal få samme omfang, vil det formentlig kræve, at Alma får succes med ambitionen om at vokse til en kæde med flere butikker.
Hvorvidt det er realistisk, bliver vi formentlig alle lidt klogere på, når Alma Madmarked åbner sin første butik i morgen.
Almas Madmarked holder åbent alle ugens dage fra 8.00-21.00