Annonce

Annonce

Økoskabet set udefra

Økoskabet er både en online platform, en logistisk løsning og et fysisk afhentningsskab, hvor kunden kan handle økologiske råvarer fra de lokale landmænd og producenter. PR-foto

Investorer skyder fire mio. kr. i Økoskabet

Iværksætter-par lander millioninvestering, som gør det nemmere for lokale økologer at levere grøntsager til borgerne i landets større byer.

Investorer er klar med fire mio. kr. til iværksætterne bag Økoskabet, som er en nyskabende salgskanal for økologiske råvarer. Pengene gør det muligt at opstille 20 Økoskabe rundt om i København, hvor borgerne kan afhente friskhøstede varer fra lokale økologer.

Økoskabet er en ny, enkel, sikker og tidsbesparende afsætningskanal, som er udviklet af Marc og Neel Seerup Hansen, der driver det nyetableret gartneri Seerupgaard på syv ha, som ligger på Amager.  

Konceptet bag Økoskabet omfatter både en online platform, en logistisk løsning og et fysisk afhentningsskab, hvor kunderne kan hente de økologiske fødevarer, som de har forudbetalt over nettet. Det giver flere åbenlyse fordele for både kunden og producenten. Dels kan kunden hente de forudbetalte grøntsager i Økoskabet på præcis det tidspunkt, der passer bedst. Dels behøver producenterne kun at høste de varer, som de allerede har solgt. På den måde undgår landmanden, at grøntsagerne ligger og bliver for gamle i vejboden eller gårdbutikken.

Skabet har været længe undervejs

Det er nu seks år siden, at Marc og Neel Seerup Hansen fra Amager fik ideen til at udvikle Økoskabet, som skulle gøre det nemmere for kunderne at få fat i lokale fødevarer, og ifølge stifterne giver dette investeringen og udbredelsen af Økoskabet en helt ny mulighed for de landmænd og de forbrugere, der ønsker flere friske og lokale råvarer i byerne.

Økoskabet er et vigtigt skridt i retning af at skabe et tættere samarbejde mellem by og land og mellem producenter og forbrugere. Det vil vi hos Nordic Makers gerne være med til at støtte.

— Esben Gadsbøll, Nordic Makers

Marc Seerup Hansen deltog i 2020 i Greater Copenhagen Food Startups acceleratorprogram, som er et samarbejde mellem Erhvervshus Hovedstaden og CPH Food Space, hvor grønne madiværksættere kan opbygge og skærpe deres forretning. Det var gennem dette program, at Økoskabets koncept endelig kom helt på plads, så Marc Seerup Hansen kunne lave en forretningsplan og indhente kapital fra investorer, som nu gør det muligt at udbrede konceptet.

Marc Seerup Hansen har brugt fem-seks år på at udvikle Økoskabet, og nu håber han, at konceptet vil sprede sig til hele landet og måske også til udlandet
Marc Seerup Hansen har brugt fem-seks år på at udvikle Økoskabet, og nu håber han, at konceptet vil sprede sig til hele landet og måske også til udlandet

"Da Neel og jeg startede Seerupgaard, fandt vi hurtigt ud af, at det at drive et landbrug er mere end et fuldtidsarbejde, og så er det ikke altid nemt at få afsat sine råvarer," siger Marc Seerup Hansen i en pressemeddelelse om den nye investering i Økoskabet.

Under udviklingsfasen lærte han at blive bedre til at bruge sit netværk, og i stedet for at holde historien om Økoskabets for sig selv fik han vigtig sparring via sine mange kontakter.

"Vi vil gerne lave en løsning for små producenter som os selv, der kan sælge deres varer i skabene. Det kan man med Økoskabet, og systemet fungerer både for producenter og forbrugere. Samtidig kan etablerede måltidsløsninger benytte Økoskabet til at spare logistisk ved kun at have ét leveringssted - og dermed også spare CO2. Vi tror på, at danskerne er klar til at købe flere råvarer hos de lokale producenter," siger Marc Seerup Hansen, som håber, at Økoskabet vil hjælper flere små landmænd i gang med at levere fødevarer til byerne.

Drømmer om udlandet

I første omgang har Københavns Kommune tilbudt placeringer til opsætning af otte skabe, tre andre skabe sættes op hos private grundejere, og derudover forhandler Økoskabet om yderligere ni skabe, der skal stå andre steder i København.

Derefter er det tanken at rette blikket mod større byer andre steder i landet, og på længere sigt er det ambitionen at udbrede konceptet til udlandet, og det er en af flere grunde til at Esben Gadsbøll, som er partner i Nordic Makers, ser et spændende potentiale i Økoskabet:

"Økoskabet er et vigtigt skridt i retning af at skabe et tættere samarbejde mellem by og land og mellem producenter og forbrugere. Det vil vi hos Nordic Makers gerne være med til at støtte. Med Økoskabet kan både forbrugere og producenter nyde godt af en række fordele, blandt andet at Økoskabet er ubemandet og dermed åbent 24 timer i døgnet. Små producenter får desuden mulighed for at levere adskillige varer til ét sted, hvilket både gør deres transporttid kortere og klimabelastningen mindre," siger Esben Gadsbøll.

Skabet giver plads til lokale varer 

Der er mange mindre producenter, som er interesserede i at være en del af Økoskabet, oplyser de sjællandske iværksættere.

Kim Rahbek fra fødevarefællesskabet MULD på Lolland-Falster er en af de producenter, som hilser Økoskabet velkommen:

"Først og fremmest giver det masser af muligheder for de lokale landmænd at sælge til borgerne i byerne - og for borgerne at købe lækre, friske og ikke mindst økologiske grøntsager. Dernæst kan det hjælpe de mindre producenter, som ikke kan få aftaler med de store supermarkedskæder, fordi de ikke har en stor nok produktion. Og så er det en god måde for borgerne at lære sæsonerne at kende på. Vi er vant til at kunne få alt mellem himmel og jord i forhold til råvarer, når vi handler i supermarkedet - men i Økoskabet kan du kun få de grøntsager og frugter, som gror i Danmark lige nu," forklarer Kim Rahbek.

Flere artikler fra samme sektion

Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil

Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.

21-11-2024 4 minutter Detailhandel,   Mærkning

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.

20-11-2024 2 minutter Forbrug

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter