Analyse: Hver anden dansker vil købe mere økologi

Ser danskerne 1-3 år frem i tiden, så forventer 48 pct., at de vil øge deres forbrug af økologiske fødevarer sammenlignet med deres nuværende forbrug

18. august 2025
Læsetid: 3 minutter
Kunder kigger på varer fra Urtekram i butik.
Det er især de yngre forbrugere, som forventer at stoppe flere økologiske varer i indkøbskurven i de kommende tre år, viser ny analyse. Foto: Moment Studio

I fremtiden skal der flere økologiske fødevarer i indkøbskurven. I en analyse, som Norstat har foretaget for Landbrug & Fødevarer, svarer de adspurgte, at hvis de ser 1-3 år frem i tiden, så forventer 48 pct. at øge deres forbrug af økologiske fødevarer sammenlignet med deres nuværende forbrug.

Det er især yngre danskere, som forventer at øge deres forbrug om 1-3 år. Yderligere 40 pct. forventer at købe ’samme mængde’ økologi som i dag, mens kun 5 pct. forventer at købe mindre.

Det skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

Forbrugernes svar giver grund til optimisme for økologien, mener Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug.

”Det er meget positivt, at omkring halvdelen af alle forbrugere forventer at købe mere økologi i den nære fremtid. Det viser, at mange forbrugere i høj grad værdsætter de økologiske produktionsprincipper om blandt andet god dyrevelfærd samt at skåne miljø og drikkevand. Det er samtidig et godt signal at sende til de økologiske landmænd, at forbrugerne vil efterspørge flere økologiske råvarer fremover,” siger hun.

De adspurgte, der forventer at købe mere, er også blevet spurgt om, hvilke typer fødevarer de forventer at købe mere af i en økologisk variant. Svarene viser, at den mest populære kategori at købe økologisk – nemlig grøntsager – også er det, som flest forventer at købe mere af, når de tænker i løbet af de kommende tre år. På andenpladsen er frisk frugt og bær, som 47 pct. forventer at købe mere af om 1-3 år, mens tredjepladsen indtages af kød og kødpålæg.

Ser man bort fra prisen, kan en bedre tilgængelighed af økologiske varer og en større variation af økologiske produkter være medvirkende faktorer til, at man køber flere økologiske fødevarer.

Viden er nøglen til øget salg

I undersøgelsen svarer 18 pct., at de ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion. Det er særligt de yngste deltagere i undersøgelsen, der peger på et behov for mere viden.

”Det er interessant, at analysen viser, at mange – især mange yngre forbrugere – giver udtryk for, at de vil købe mere økologi, hvis de fik en større viden om de økologiske produktionsforhold. Det er i god overensstemmelse med, at de forbrugere, som køber mest økologi, er de forbrugere, som har den største viden om økologi,” siger Kirsten Lund Jensen.

Forbrugerundersøgelsen om økologi er gennemført af Norstat for Landbrug & Fødevarer i maj 2025 blandt 1.598 danskere mellem 18-80 år.