Annonce

Annonce

Fremstød for økologiske mejerivarer i Mellemøsten

Som led i en treårig kampagne for økologiske mejeriprodukter i Mellemøsten bliver der i starten af november gennemført et dansk eksportfremstød i Saudi-Arabien.

29. oktober 2021
Læsetid: 3 minutter
Vue over Riyadh

Europæiske mejeriprodukter er i høj kurs i Saudi-Arabiens mange velstillede husholdninger, og et nyt dansk fremstød for økologiske mejeriprodukter i ørkenstatens hovedstad Riyadh skal sikre at flest muligt af dem kommer fra danske mejerier. Foto: Colourbox

Dansk eksportfremstød skal sikre, at flere økologiske mejerivarer i de kommende år finder vej til forbrugerne i Mellemøstens ørkenstater.

Danmarks ambassade i Saudi-Arabiens hovedstad Riyadh danner 3. november rammen om et eksportfremstød for økologiske mejeriprodukter, når danske og saudiske embedsfolk møder en dansk delegation bestående af ledere fra Fødevarestyrelsen, Arla Foods og Mejeriforeningen.

De skal i fællesskab præsentere begrebet ’dansk økologi’ for repræsentanter fra ørkenstatens fødevaremyndigheder og miljøministerium.

Mødet er et led i Mejeriforeningens treårige kampagne for danske økologiske mejeriprodukter i Mellemøsten, hvor der ifølge en pressemeddelelse er særligt fokus på modermælkserstatning og UHT-mælk.

Fremstødet begyndte tidligere i år i De Forenede Arabiske Emirater, men i næste måned rettes blikket mod Saudi-Arabien, oplyser den danske delegations leder og direktør i Mejeriforeningen, Jørgen Hald Christensen, som har store forventninger til eksporten til Mellemøsten:

”Den danske mejeribranche har mange års erfaring med afsætning af mejeriprodukter i Saudi-Arabien. Som det øvrige Mellemøsten er landet et spændende vækstmarked, ikke mindst for økologi. Interessen for kategorien er stor, men kendskabet lille. Derfor er vi glade for, at den danske ambassade har inviteret saudiske embedspersoner til at træffe os, så vi kan styrke vores forbindelser. For at øge saudiernes viden om økologi vil vi fortælle om historien bag dansk økologi og det røde ø-mærke, certificeringssystemet samt den høje kvalitet og standard for danske økologiske fødevarer,” siger han om eksportfremstødet.

Arla øjner stort potentiale

Eksportfremstødet bliver bakket op af forskellige kampagneaktiviteter i form af bannerreklamer, samarbejde med influencere og markedsføring på sociale medier, og Kim Villadsen, som er direktør for Arla Foods i Mellemøsten og Nordafrika, ser spændende perspektiver i fremstødet i de arabisktalende lande:

”Vi er meget glade for Mejeriforeningens arbejde med at promovere økologiske mejeriprodukter i Mellemøsten. Arla har en lang historik i regionen, og vi ser et stort potentiale i projektet og deltager aktivt i de aktiviteter, der kommer i forbindelse med det.”

Fremstødet for økomejeriprodukter i Mellemøsten sker via en EU-støttet kampagne med et budget på 30 mio. kr. og omfatter også konventionel UHT-mælk og hvid ost, som er to populære produkter i Mellemøsten.

I de kommende måneder retter danske mejerier også blikket mod andre markeder, når de deltager på Økologisk Landsforenings fællesstande på private label-messen PLMA i Amsterdam i december og på BioFach, som afvikles i februar i Nürnberg, hvor det stadig er muligt at få en stand.

Flere artikler fra samme sektion

Tre nominerede dyster om Kantineprisen 2025

To jyske og en københavnsk kantine er nomineret til Kantineprisen 2025, og du kan møde dem på Madens Folkemøde, hvor de deltager i en 'Cook Off'.

24-04-2025 2 minutter Foodservice

Danskerne køber nu økologi for 16 mia. kr.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget af økologiske fødevarer i 2024 voksede med 3 pct. Men trods fremgangen faldt økologiprocenten en anelse fra 11,8 pct. til 11,6 pct., da det konventionelle fødevaresalg sidste år voksede endnu hurtigere.

22-04-2025 3 minutter Dagligvarehandel

Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter

Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.

16-04-2025 4 minutter Mere grønt,   Grøntsager