Annonce

Annonce

Et par går med et I Love Øko-net på vej ud af et supermarked

Blandt dem, der vil købe en plantebaseret fars eller bøf til deres burger, savner 52 pct. i nogen eller høj grad muligheden for at købe økologiske plantebaserede erstatningsprodukter. Arkivfoto: Økologisk Landsforening

Forbrugere - særligt de unge - efterlyser økologiske køderstatninger

De forbrugere, der køber plantebaserede køderstatninger, savner økologiske varianter. Det viser en ny forbrugeranalyse fra Forbrugerrådet Tænk. Den viser også, at de yngre i højere grad end resten af befolkningen fravælger kødet.

De plantebaserede køderstatninger skyder frem i de danske supermarkeder, men man skal lede længe, hvis man vil finde de økologiske varianter, og det ærgrer en stor del af de forbrugere, der gerne køber plantebaseret fars eller plantebøffer.

En ny analyse fra Forbrugerrådet Tænk viser nemlig, at 52 pct. af de respondenter, der køber plantebaserede bøffer eller fars, savner økologiske varianter, og fire ud af ti blandt de 18-24-årige savner økologiske erstatningsprodukter i supermarkederne.

Analysen, der går tæt på de unges forbrug af økologi og klimavenlig mad, har sammenlignet aldersgruppen 18-24 år med en kontrolgruppe i alderen 25-99 år for at finde ud af, hvordan de unge ser på maden i forhold til den ældre del af befolkningen.

Resultaterne viser desuden, at de unge har flere kødfrie dage om ugen og er mere villige til at skifte kødet ud med plantebaserede erstatningsprodukter end den ældre gruppe. Der er også en større andel blandt de unge, der identificerer sig som vegetarer og veganere end kontrolgruppen.

Det er primært på grund af klimaet, at forbrugerne på tværs af aldersgrupperne fravælger kødet, mens hensynet til dyrene følger lige efter.

Undersøgelsen 'Økologi Fordi'

Næsten 1 ud af 4 unge (18-24 år) har mindst tre kødfrie dage om ugen, mens det gælder for 13 pct. af dem i kontrolgruppen (25-99 år). For de unge handler det især om klima, men også om dyrevelfærd og økonomi. De unge er også mere villige til at udskifte oksekødet med et mere klimavenligt alternativ, end kontrolgruppen er.

  • 54 pct. spiser kød hver dag.
  • 61 pct. af de unge, der spiser helt eller delvist plantebaseret, gør det af hensyn til klimaet.
  • 39 pct. af de unge (18-24 år) savner i nogen eller høj grad muligheden for økologiske varianter af plantebaserede erstatningsprodukter. Det er blot 15 pct. i kontrolgruppen, der savner økologiske varianter.
  • Blandt dem, der vil købe en plantebaseret fars eller bøf til deres burger (alle aldersgrupper), savner 52 pct. i nogen eller høj grad muligheden for at købe økologiske plantebaserede erstatningsprodukter.

Vegetarer foretrækker typisk økologi

Katrine Ejlerskov, der er centerleder for Plantebaseret Videnscenter - et samarbejde mellem Økologisk Landsforening og Dansk Vegetarisk Forening - fortæller, at den nye analyses fund flugter med videnscentrets egne analyser.

"Vi ser, at de forbrugere, der er veganere, vegetarer eller fleksitarer, har en stor præference for økologi, og vores seneste undersøgelse viste, at de savner flere økologiske varianter, især færdigretter, kødalternativer og grøntsagsfars, men også brød, frugt og grøntsager," siger hun.

I videnscentret, der blev stiftet i 2020, arbejder man med forskellige projekter - mange støttet af Fonden for Økologisk Landbrug - der skal fremme økologiske plantebaserede råvarer og produkter. Videnscentrets ansatte har løbende møder med detailhandlen og virksomheder og laver årlige undersøgelser, hvor udvalget af økologiske plantebaserede basisvarer analyseres.

Derfor har Katrine Ejlerskov også høje forventninger til, at det økologiske udvalg bliver større inden for de nærmeste år, men økologien er udfordret på nogle områder, som det konventionelle marked ikke er: Mængden af tilsætningsstoffer, der skal give køderstatningerne den rette konsistens og smag, er begrænset grundet de økologiske regler, og prisen er noget højere, fordi råvarerne er dyrere i økologien, og erstatningsprodukterne er i forvejen typisk dyrere per kg end de animalske pendanter.

"Det kræver rigtig meget produktudvikling, og i første omgang er det nemmest at lancere konventionelle produkter. Forbrugerne vil rigtig gerne økologi, og mange sætter pris på, at økologien ikke indeholder så mange tilsætningsstoffer, men det kan samtidig være et benspænd for økologien, fordi udviklerne skal finde andre veje end i den konventionelle produktudvikling," siger Katrine Ejlersen og tilføjer så et retorisk spørgsmål:

"Men måske skal de økologiske produkter heller ikke gå efter at være præcis som de konventionelle?"

Forventer at markedet vokser

Stine Vuholm, der er fødevarepolitisk medarbejder hos Forbrugerrådet Tænk, fortæller, at i forbindelse med analysen har forbrugerrådet også testet en række plantebøffer, som imiterer kød, og de fandt ikke én eneste økologisk variant.

"Det er lidt overraskende, at det især er de helt unge, der efterlyser mere økologi, da det normalt er noget, man typisk ser hos småbørnsfamilier. Omvendt er de unges grund til at spise mere plantebaseret i høj grad i overensstemmelse med mange af de samme værdier, som findes i økologien. Derfor kan man ærgre sig over, at udbuddet af plantebaserede produkter ikke afspejler forbrugernes ønsker," siger Stine Vuholm.

Hun er enig med Katrine Ejlersen i, at økologien er udfordret af begrænsningen på tilladte tilsætningsstoffer og en højere pris, som kommer oven i den merpris, der i forvejen kan være, når man vælger et plantebaseret erstatningsprodukt.

Det økologiske hul i markedet vil blot blive større fremover, da hun forventer, at markedet for plantebaserede produkter vil vokse yderligere de kommende år.

"Indtil nu har tallet været støt stigende, men der er forskellige forbrugersegmenter, når det kommer til plantebaserede varer. Nogle finder de færdiglavede produkter tiltalende, idet man let kan erstatte kødet én til én i sine sædvanlige retter, mens andre synes, det er alt for langt væk fra det grønne og hellere vil lave mad af råvarerne, så man ved, hvad der er i og lettere kan tilvælge det økologiske," siger Stine Vuholm.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion