Annonce

Annonce

Lille pige rækker ud efter en øko-banan i dagligvarebutik.

Udfasningen af konventionelle bananer hos Salling Group og Coop er nogle af de seneste eksempler på, at dagligvarekæderne har indset, at økologi og bæredygtighed står øverst på dagsordenen hos mange forbrugere, og analysehuset Retail Institute International forventer, at bløde værdier som økologi bliver en væsentlig konkurrenceparameter i de kommende år. Foto: Salling Group

Direktør for analysehus: »Økologi og bæredygtighed bliver vigtigere og vigtigere for forbrugerne«

Målinger af forbrugernes valg af dagligvarebutikker viser, at bløde værdier som økologi og bæredygtighed bliver vigtigere.

Efter nogle år, hvor dagligvarekæderne har lukket en del ulønsomme butikker, er jagten på nye butikslokaler intensiveret, og discountkædernes nye butikker skyder op side om side.

Det medfører, at konkurrencen inden for dagligvarehandlen kun står til at blive hårdere i 2020, hvor også netsalget formentlig kommer til at fylde endnu mere i danskernes indkøbsvaner.

I starten af året foretog TV2 en rundringning til Danmarks fem største discountkæder – Netto, Fakta, Rema, Aldi og Lidl. Den viste, at de fem kæder tilsammen planlægger at åbne mindst 45 nye butikker i 2020.

Med undtagelse af Fakta har alle kæderne meget offensive udmeldinger om deres planer for etablering af nye fysiske butikker, og står det til Henning Bahr, direktør i analysehuset Retail Institute Scandinavia , skal de have masser af økologiske og andre typer bæredygtige varer på hylderne, hvis de skal appellere til de danske forbrugere anno 2020.

"Vi kan se i vores målinger af forbrugernes valg af dagligvarebutikker, at bløde værdier som økologi og bæredygtighed bliver vigtigere og vigtigere," siger Henning Bahr til netmediet FødevareWatch.

Han forudser, at bløde værdier og især bæredygtighed bliver et af de vigtigste kriterier, når danskerne i de kommende år beslutter, hvilke varer de lægger i indkøbskurven.

Flere artikler fra samme sektion

Tre køkkener er nomineret til Kantineprisen

Tre kantiner kæmper om Kantineprisen, som går til det køkken, der kan levere på både smag, bæredygtighed og økologi.

07-05-2024 2 minutter Professionelle køkkener

Eks-bankdirektør: Penge er et redskab til at få noget til at ske

Selv om Lars Pehrson aldrig fik en bankuddannelse, var han landets længst siddende bankdirektør, da han i 2020 forlod direktørstolen i Merkur Andelskasse, og han brænder stadig for økologien og mener, at vi alle har mulighed for at bidrage til den grønne omstilling.

06-05-2024 9 minutter Ildsjæle,   finansiering

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager