Annonce
Annonce
Industrien for plantebaserede fødevarer er efterhånden blevet så stor, at producenterne sidste år stiftede brancheforeningen Plantebranchen. Foreningen afholdt tidligere på året en konference om plantebaseret kosts bidrag til CO2-reduktioner. Ifølge en ny forbrugerundersøgelse bør producenterne arbejde med smagen, konsistensen og variationen af deres produkter. Foto: Henrik Hindby Koszyczarek
Forbrugere synes ikke, at plantebaserede fødevarer smager godt nok
En ny analyse viser, at forbrugerne ønsker en bedre smag og konsistens i plantebaserede erstatningsprodukter, og at udvalget er for lille.
Forbrugerne er hverken tilfredse med udvalget og smagen af plantebaserede fødevarer, der skal erstatte de sædvanlige animalske produkter.
Det viser en ny forbrugeranalyse udarbejdet af Teknologisk Institut for Danish Food Innovation. Her svarer næsten 80 pct. af de 268 deltagere, at de har oplevet plantebaserede produkter, der ikke lever op til deres forventning - hovedsageligt på grund af smagen og konsistensen.
Samtidig svarer næsten 70 pct., at de ønsker at reducere deres kødforbrug, men at vaner, mangel på inspiration og smag er de vigtigste årsager til, at det ikke er sket endnu.
"Forbrugerne i denne analyse efterspørger mere variation i de plantebaserede produkter og produkter med forbedret smag og konsistens. Det er derfor nødvendigt at tænke i andre baner og lancere bedre produkter eller helt nye kategorier af plantebaserede produkter. Her kan videndeling og samarbejdsprojekter i innovationsnetværk være et vigtigt værktøj," siger Innovation Manager Helle Vedel Friis, Danish Food Innovation, i en pressemeddelelse.
Undersøgelsen anbefaler derfor, at producenterne arbejder både med råvarer, forarbejdningsmetoder og helt nye måltidsløsninger, hvis man vil nå gruppen af folk, som primært spiser kød.
"Skal man nå den gruppe, skal der nye produkter til. Forbrugernes motivation for ikke at spise kød eller at spise mindre kød er i denne undersøgelse hovedsageligt baseret på hensyn til miljø/klima, sundhed og dyrevelfærd. Derudover nævnes også etik og pris. Derfor er det vigtigt, at der tages hensyn til disse faktorer i udviklingen af nye produkter og måltidsløsninger," siger centerchef Anne Louise Dannesboe Nielsen, Teknologisk Institut.
Teknologisk Institut og Danish Food Innovation peger konkret på tre områder, som industrien kan fokusere på for at gøre produkterne bedre:
Køderstatningsprodukter. Forbrugerne efterspørger mere convenience, færdigretter og food-on-the-go samt bedre smag og konsistens.
Et bredere udvalg indenfor alternativer til de klassiske mejeriprodukter som ost, yoghurt, fløde og creme fraiche. Smagsoplevelsen skal tættere på de gængse produkter.
Flere produkter indenfor nye kategorier som fisk og æg. Markedet drives i dag af køderstatninger og plantedrik, men dette er områder, som rører på sig i udlandet.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.