Annonce

Annonce

Bakker  med økologisk kød fra Friland i køledisk hos Meny

Der er stadig for mange forbrugere, som glemmer at griber ud efter de økologiske kødprodukter, når de køber ind. Foto: Jens Panduro

DC-topchef: Frilands grise risikerer samme skæbne som Irma

Hvis ikke forbrugerne snart begynder at hale mere økologisk grisekød op af kølediskene i de danske dagligvarebutikker, frygter adm. direktør i slagteri- og forædlingsvirksomheden Danish Crown, Jais Valeur, at Friland risikerer at ende som Irma.

I Danish Crown-koncernen håber man, at det halvårsregnskab, som datterselskabet Friland offentliggjorde i maj, vil fungere som et wakeup-call for de mange grønne forbrugere, som i diverse undersøgelser tilkendegiver, at de går op i dyrevelfærd og ønsker at købe mere økologisk grisekød.

For hvis ikke snart de danske forbrugere begynder at handle i bedre overensstemmelse med deres grønne intentioner, forudser DC-topchef Jais Valeur ifølge Fødevarewatch, at Frilands økologiske grisekød kan lide samme triste skæbne som Coop-kæden Irma, der i år lukker som landets ældste dagligvarekæde efter 137 års drift.

Forbrugerne bliver sgu nødt til at bakke op. Ellers ender det i sidste ende med en Irma, hvor forbrugerne sidder på bagkant og er sure.

— Jais Valeur, topchef i Danish Crown

Friland blev grundlagt i 1992 og er siden vokset til et selskab, hvis årsomsætning i 2022 for første gang krydsede en mia. kr. Men i kølvandet på et turbulent 2022 viste det seneste halvårsregnskab en tilbagegang i omsætningen på 13 pct. i forhold til første halvår i 2022, og især de økologiske griseproducenter kigger fortsat ind i en usikker fremtid med fortsat pres på priserne.

Det truer rentabiliteten hos Danish Crowns økoflagskib, Friland, og hvis der skal blive ved med at være økologisk kød i køledisken, er det ifølge Jais Valeur nødvendigt, at flere igen begynder at stoppe de Ø-mærkede kødprodukter i indkøbskurven.

”Det er helt tydeligt, ligesom med Irma, der lukker ned - det her, det er det samme. Og her er det vigtige signal: Forbrugerne bliver sgu nødt til at bakke op. Ellers ender det i sidste ende med en Irma, hvor forbrugerne sidder på bagkant og er sure. Det gælder om at bakke op om produktionen af økologi i Danmark,” siger Jais Valeur til Fødevarewatch.

Flere artikler fra samme sektion

Grøn bank leverer bedste resultat nogensinde

Merkur Andelskasse overgår sine egne forventninger med flere længder og med et overskud på 54,4 mio. kr. leverer banken sit hidtil bedste årsresultat.

23-02-2024 4 minutter finansiering

Lidl forlænger momsfri kampagne til marts

En stor interesse og et markant øget salg får nu Lidl Danmark til at forlænge deres momsfri-kampagne på frisk frugt og grønt, mens Økologisk Landsforening øjner en ny åbning for differentieret moms på økologiske fødevarer.

22-02-2024 4 minutter Detailhandel

Book en mark åbner sæsonen hos Naturmælk

Branchearrangementet ’Book en mark’ byder i år på seks speeddating-møder, som ifølge arrangørerne er oplagte muligheder for at skabe mere samhandel mellem land og by.

22-02-2024 2 minutter Events