Annonce
Annonce
Der er stadig for mange forbrugere, som glemmer at griber ud efter de økologiske kødprodukter, når de køber ind. Foto: Jens Panduro
DC-topchef: Frilands grise risikerer samme skæbne som Irma
Hvis ikke forbrugerne snart begynder at hale mere økologisk grisekød op af kølediskene i de danske dagligvarebutikker, frygter adm. direktør i slagteri- og forædlingsvirksomheden Danish Crown, Jais Valeur, at Friland risikerer at ende som Irma.
I Danish Crown-koncernen håber man, at det halvårsregnskab, som datterselskabet Friland offentliggjorde i maj, vil fungere som et wakeup-call for de mange grønne forbrugere, som i diverse undersøgelser tilkendegiver, at de går op i dyrevelfærd og ønsker at købe mere økologisk grisekød.
For hvis ikke snart de danske forbrugere begynder at handle i bedre overensstemmelse med deres grønne intentioner, forudser DC-topchef Jais Valeur ifølge Fødevarewatch, at Frilands økologiske grisekød kan lide samme triste skæbne som Coop-kæden Irma, der i år lukker som landets ældste dagligvarekæde efter 137 års drift.
Forbrugerne bliver sgu nødt til at bakke op. Ellers ender det i sidste ende med en Irma, hvor forbrugerne sidder på bagkant og er sure.
— Jais Valeur, topchef i Danish Crown
Friland blev grundlagt i 1992 og er siden vokset til et selskab, hvis årsomsætning i 2022 for første gang krydsede en mia. kr. Men i kølvandet på et turbulent 2022 viste det seneste halvårsregnskab en tilbagegang i omsætningen på 13 pct. i forhold til første halvår i 2022, og især de økologiske griseproducenter kigger fortsat ind i en usikker fremtid med fortsat pres på priserne.
Det truer rentabiliteten hos Danish Crowns økoflagskib, Friland, og hvis der skal blive ved med at være økologisk kød i køledisken, er det ifølge Jais Valeur nødvendigt, at flere igen begynder at stoppe de Ø-mærkede kødprodukter i indkøbskurven.
”Det er helt tydeligt, ligesom med Irma, der lukker ned - det her, det er det samme. Og her er det vigtige signal: Forbrugerne bliver sgu nødt til at bakke op. Ellers ender det i sidste ende med en Irma, hvor forbrugerne sidder på bagkant og er sure. Det gælder om at bakke op om produktionen af økologi i Danmark,” siger Jais Valeur til Fødevarewatch.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.