Annonce

Annonce

En traktør kører over en salatmark. I baggrunden ses en række træer.

Axel Månsson er en af de økologiske producenter, som allerede har en del eksport til udlandet, og hvis GASA Nord Grønt får bid på Malmø-messen, kan mere salat og flere grøntsager snart få kurs mod svenske supermarkedskæder. Foto: Kaj Lund Sørensen

Danske økologer vil fylde hullerne på det svenske marked

Produktionen af økologi vokser hos Gasa Nord Grønt, som nu satser på at øge eksporten af økologisk frugt og grønt til supermarkedskæder på den anden side af Øresund.

Ikke færre end fem mand fra Gasa Nord Grønt er klar til at møde indkøberne, når økologimessen Nordic Organic Food Fair (Noff) åbner i Malmø på onsdag. 

I år er første gang, Gasa Nord Grønt deltager på den svenske messe, men ifølge Lars Verner Christensen, salgs- og marketingdirektør, er eksportfremstødet i Sverige et naturligt skridt for selskabet, som år efter år oplever et voksende salg af økologi på et presset hjemmemarked for frugt og grønt. 

Hidtil har selskabet hovedsageligt opereret på det danske marked, hvor omkring 95 pct. af aktiviteterne sker. Salget er primært til de store supermarkedskæder og indkøbsorganisationer, men Gasa Nord Grønt fokuserer nu på at øge eksporten fra flere af sine godt 60 producenter.

"Det økologiske salg nærmer sig halvdelen af vores samlede omsætning, men i dag er det ikke hele vejen rundt, at vores producenter kan tjene penge," siger Lars Verner Christensen.

Det har de seneste år fået Gasa til at rette blikket mod udlandet, hvor kunder i både Tyskland, Schweiz og Østrig har fået smag for økologiske rodfrugter, som bliver hevet op af den danske muld.

Eksport spreder risikoen 

I år har tørken været en udfordring for producenter af især sommerafgrøder som blomkål, broccoli og salater, og ifølge Lars Verner Christensen er producenterne løbende nødt til at polstre deres forretning til at kunne modstå den type sæsonudsving. 

En del af den polstring håber Gasa Nord Grønt at kunne hente på det svenske marked, og messedeltagelsen er samtidig et vigtigt skridt i retning af selskabets overordnede strategi om at sprede risikoen. Den bygger på tre ben: Mere økologi, mere convenience og mere eksport 

"Sverige er et interessant marked, som ikke selv er i stand til at producere nok varer, og det er samtidig et naboland, som logistisk gør det attraktivt at levere til Sverige, hvor vi allerede har et mindre salg," siger Lars Verner Christensen. 

Gasa vil dybere i markedet   

Han fornemmer en stor interesse for danske afgrøder og oplever, at der på de nære markeder er stor tillid til den danske statslige økologikontrol. I dag bidrager salg til industrien med en stor andel af omsætningen, men set fra hans kontor i Gasa Nord Grønts hovedkontor i Brabrand ved Aarhus er der spændende perspektiver i at sprede kendskabet til selskabets mange produkter til flere udenlandske dagligvarekæder, og han deltager selv på Noff-messen. 

"Vi har en solid platform at bygge på, og vi ønsker at komme dybere i markedet og levere færdigpakkede convenienceprodukter som salatblandinger og snitprodukter af kål og porrer m.m. direkte til supermarkedskæderne," siger Lars Verner Christensen. 

Han tager dog ikke til Sverige med forventninger om, at Gasa skal score en masse ordrer her og nu. 

"For os handler det i første omgang om at komme ud at præsentere vores virksomhed og vise, hvad vi kan," siger han. 

I første omgang sigter Gasa Nord Grønt mod aftaler, hvor de danske producenter tilbyder kunderne detailpakke-varer fra egne pakkerier, men hvis der for alvor kommer gang i eksporten til det svenske marked, kunne det blive en model at etablere et pakkeri på svensk grund.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel