Annonce
Annonce
Danske mikroproducenter bruger landets festivaler som et effektivt udstillingsvindue
Gennem de seneste år har danske mikroproducenter af økologisk spiritus fortrængt flere af de internationale brands fra flere barer og restauranter, oplyser distributøren Local Spirits, som bruger danske musikfestivaler til at sprede kendskabet til landets mange små producenter af flydende økologi.

En cocktail med hyldeblomstlikør fra Pandrup og blev adgangsbilleten til Northsides leverandørkorps for Jeppe Rasch Christensen fra Local Spirits (t.h.), som her tester drinken sammen med Peter Skoven fra Northside t.v. og Hasse Johansen fra St. Pauls Aphotek i Aarhus, som har produceret hyldeblomstlikøren sammen med Skotlander. Foto: Henrik Hindby Koszyczarek
Der blev skålet i cocktail med økologisk hyldeblomstlikør og rom, da Peter Skoven, som er ansvarlige for mad og drikkevarer på Northside, mødte Jeppe Rasch Christensen i Ellenor Bar på den østjyske musikfestival, hvor ca. 98 pct. af drikkevarerne er økologiske.
Sidstnævnte er medstifter og salgsansvarlig i det københavnske distributionsselskab Local Spirits, som brugte en specialudviklet hyldestdrik som nøgle til festivalens barer, hvor selskabet håber at blive fast inventar i fremtiden.
Jeppe Rasch Christensen betragter nemlig de danske musikfestivaler som et interessant udstillingsvindue for landets voksende antal af økologiske mikroproducenter. Han glæder sig derfor over, at Peter Skoven allerede har tilkendegivet, at Northside og Local Spirits deler værdier i en grad, så festivalen ser frem til at ”lege videre” med selskabet i 2024.
Northstar gav billet til Aarhus
Kontakten til den aarhusianske festival blev skabt, da Økologisk Landsforening i efteråret 2022 bad Local Spirits lave en hyldest-cocktail til et event på Restaurant Ansvar i Scandic Spectrum i København. Her modtog Peter Skoven i november Årets Økopris for flere års dedikeret arbejde med at indføre plantebaseret og økologisk mad og drikke i alle madboder og barer på Northside.

Hyldest-cocktailen ’Northstar’ faldt i så god smag hos Peter Skoven, at han sørgede for, at festivalgæsterne i år kunne købe cocktailen i Ellenor Bar under den tre dage lange musikfestival, som tiltrak godt 30.000 gæster.
Salget gik rigtig godt, og Jeppe Rasch Christensen håber, at debuten på Northside markerer starten på et fast samarbejde, præcis som det blev tilfældet, da Local Spirits i 2018 begyndte at levere danske drikkevarer til barerne på Roskilde Festivalen, som siden har udviklet sig til en af selskabets største kunde sammen med det 5-stjernede hotel Villa Copenhagen.
Fra nordisk til lokalt fokus
Selskabet blev grundlagt i 2016 af en række af landets små uafhængige spiritusproducenter som Skotlander Rum, Herbie Gin og Den Klodsede Bjørn Vodka. I årene op til grundlæggelsen var det blevet muligt at få danske produkter som rom, whisky, gin, vodka og brændevin fra en stribe små lokale kvalitetsproducenter.
Grundlæggerne havde en ambition om at være med til at fremme økologi og gøre lokale økologiske produkter til en del af kernen i forretningen.
Det skulle ske via en fælles distributionsplatform for mikroproducenter under navnet Nordic Spirits, og flere begyndte at levere deres varer til lageret i Dalby mellem Næstved og Køge. Det er på den adresse, at de færdige ordrer bliver pakket og sendt ud til kunderne med Danske Fragtmænd.
Da Roskilde Festival i 2018 forlangte, at alle drikkevarerne skulle være økologiske, stod det sjællandske distributionsselskab derfor med en skarp profil.

”I starten ville vi gerne hægte os på trenden med ny nordisk mad. Senere skiftede vi ’Nordic’ ud med ’Local’ for at signalere, at vi primært satser på danske producenter, og i dag stammer over 90 pct. af vores salg fra danske producenter,” siger Jeppe Rasch Christensen, som har arbejdet fuld tid med Local Spirits siden 2018.
Globale brands smidt på porten
”På daværende tidspunkt var spiritusbranchen i Danmark totalt domineret af store internationale spillere, som primært solgte importprodukter fra de store internationale mærker. Men de havde sovet i timen og havde ikke ret meget økologi. Det betød, at Diageo og de andre store globale brands blev smidt på porten, fordi de ikke kunne levere de økologiske produkter, som Roskilde ville have,” siger Jeppe Rasch Christensen.
Han beskriver festivalerne som en unik indgang til et marked, hvor han oplever en spirende interesse for økologiske drikkevarer.

I dag er Local Spirits en af festivalens primære leverandører af spiritus, sirup, likør, vermouth og alkoholfri produkter og selskabet sender i år 42 forskellige produkter mod dyrskuepladsen i Roskilde.
”Salget til Roskilde har betydet rigtig meget for os. Her kan vi sælge store mængder på kort tid, og det er samtidig en blåstempling af vores virksomhed og de små lokale producenter, som vi repræsenterer,” siger Jeppe Rasch Christensen.
Spisemærkerne gør vinkortet grønnere
”Vores salg til restauranter og hoteller er i høj grad båret oppe af kundernes ønske om at få Det Økologiske Spisemærker. Det er især hotelkæderne, som går efter spisemærkerne og en høj økologiprocent, og det er sjovt, når nogle af de større kæder begynder at vise interesse for lokal, økologisk spiritus."
Local Spirits er bl.a. fast leverandør af drikkevarer til Guldsmeden Hotels og Signatur-hotellerne, der i lighed med de fleste andre kunder ønsker en bæredygtig profil og så få leverandører som muligt.
Derfor ser de en fordel i at handle med Local Spirits, som i dag tilbyder over 300 produkter fra 25 forskellige danske producenter, som leverers dag-til-dag i hele Danmark fra lageret i Dalby.
Ingen bæredygtighed uden økologi
”Vi vil gerne være med til at promovere bæredygtighed og lokale varer, og det kan ikke fungere uden økologi.”
Jeppe Rasch Christensen roser i den forbindelse festivalerne for at være med til at drive omlægningen, da de aftager mængder, der gør det attraktivt for flere små producenter at omlægge til økologi.
Den vurdering er Peter Skoven enig.
”Hvis du skal starte en ny produktion i dag, giver det ingen mening ikke at lave den økologisk, og vi har allerede tætte relationer til mange af de lokale producenter, men Local Spirits er dygtige på deres område. De er specialister, og jeg tror på, at vi sammen kan tage de næste skridt,” siger Peter Skoven.
Den melding glæder de ansatte på Local Spirits kontor i Nansensgade i København.
”I dag er 43 pct. af vores sortiment økologisk, men de økologiske produkter står for ca. 55 pct. af vores salg, og andelen stiger måned for måned, fordi stadig flere store spillere omfavner hele vores grundtanke om mere lokal produktion, økologi og bæredygtighed," siger Jeppe Rasch Christensen.
Flere artikler fra samme sektion
Aarstidernes resultat blev halveret efter et turbulent 2024
Driftsresultatet i måltidskasseselskabet blev barberet ned fra 9,9 mio. kr. til 0,5 mio. kr. i 2024 efter et år, som endte med, at selskabet blev overtaget af Dagrofa-koncernen.
Midt i maj sætter Madens Folkemøde sundhed og bæredygtighed på menuen, og det er gratis at deltage
Madens Folkemøde er i år flyttet til nye rammer i Nykøbing Falster, men som altid handler det folkelige madmøde om det, der ligger på vores tallerkener, og måden, vi producerer det på.
Tre nominerede dyster om Kantineprisen 2025
To jyske og en københavnsk kantine er nomineret til Kantineprisen 2025, og du kan møde dem på Madens Folkemøde, hvor de deltager i en 'Cook Off'.