Annonce
Annonce
Økologiske mejeriprodukter fra Danmark vil blive markedsført i supermarkeder og butikker med babyudstyr såvel som på store fødevaremesser i Kina i de næste tre år. Foto: Arla Foods
Danske mejerier lancerer stor øko-kampagne i Kina
Mejeriforeningen indleder i samarbejde med en række danske mejerier kampagnen 'Økologi i Kina 2020-2022', som investerer 30 mio. kr. i at løfte mejerieksporten til Kina.
Mere dansk modermælkserstatning og ost skal finde vej til det hastigt voksende kinesiske marked for økologi. Det er ambitionen bag en tre-årig kampagne, som Mejeriforeningen nu lancerer med nogle få måneders corona-forsinkelse.
Jørgen Hald Christensen, direktør for Mejeriforeningen, oplyser, at kampagnen dels er målrettet gravide kinesere og nybagte mødre, dels sigter mod at øge salget af økologiske produkter i foodservice og detailhandel.
'Ren, sund og naturlig velsmag. 100 pct. økologi uden kunstige tilsætningsstoffer. Fremstillet i Danmark af dansk mælk efter høje kvalitetsstandarder.'
Ifølge Mejeri.dk bliver det den slags budskaber, de kinesiske forbrugere møder i supermarkeder, butikker med babyudstyr og sociale medier i den kommende tid, hvor også indkøbere i detailhandlen og foodservice vil møde dansk mejeriøkologi på diverse fødevaremesser.
Det er herligt at være med i et projekt, som kan give kinesernes voksende interesse for økologi et ekstra løft.
— Poul Pedersen, Thise Mejeri
"Som alle andre er vi blevet påvirket af coronakrisen, men nu er vi i gang og har en klar forventning om, at indsatsen vil øge afsætningen af økologiske mejeriprodukter fra Danmark," siger Jørgen Hald Christensen, direktør for Mejeriforeningen.
Fremstødet for dansk økologisk mælkepulver og ost vil foregå i Beijing, Shanghai og tre andre millionbyer med stor købekraft. Også på nettet vil kineserne møde den danske kampagne. Det sker i WeChat, en medie- og mobilbetalingsapp med over en mia. brugere månedligt, som ifølge Mejeriforeningen har tilnavnet ’Kinas app for alting’.
Foreløbig deltager Arla Foods, Thise Mejeri og Them Andelsmejeri i kampagnen, men projektet er åbent for andre mejerier, oplyser foreningen, som bl.a. har talt med Poul Pedersen, direktør for Thise Mejeri, som har været på det kinesiske marked siden 2013:
”Det er herligt at være med i et projekt, som kan give kinesernes voksende interesse for økologi et ekstra løft,” siger han.
I Kina er Thise hovedsageligt underleverandør af mælkepulver, men det nordvestjyske mejeri arbejder på at gøre navnet ’Thise Mejeri’ til et kendt mærke i kølediskene; i første omgang ved at sælge økologisk ost.
”Det passer som fod i hose, at økokampagnen ud over mælkepulver har fokus på økologisk ost,” påpeger Poul Pedersen.
Ifølge de seneste tal fra det kinesiske landbrugsministerium steg salget af økologiske fødevarer i Kina i 2018 med knap 10 pct. til i alt 61 mia. kr. Det har gjort Riget i midten til verdens fjerdestørste marked for økologi efter USA, Tyskland og Frankrig.
Selv om økologi endnu kun udgør 1 pct. af det samlede kinesiske salg af fødevarer, kan det ikke gå hurtigt nok for Danmark med at få yderligere fodfæste på markedet for økologi i Kina. Det siger Ejvind Pedersen, chefkonsulent for økologi i Landbrug & Fødevarer:
”Kina er det næststørste øko-eksportmarked for de danske mejerier. Men konkurrencen er hård, særligt fra USA og Australien. Derfor er der behov for afsætningsaktiviteter, der henvender sig direkte til den kinesiske detailhandel og forbrugerne. Det er præcis, hvad økologikampagnen gør.”
Hos Arla Foods ser direktør for koncernens ’Early Life Nutrition’ (børneernæring), Frede Juulsen, både pædagogiske og forretningsmæssige aspekter ved ’Økologi i Kina 2020-2022’.
”Kineserne er på et tidligt stadie i forhold til økologi, og har stadig stort behov for at forstå, hvad begrebet går ud på. Her har Danmark som et økologisk foregangsland meget at tilbyde både med hensyn til viden og mejeriprodukter af høj kvalitet,” siger han og fortsætter:
Arla har solgt forskellige typer mælkepulver til børneernæring og UHT-mælk på det kinesiske marked siden 2006. I 2015 fulgte en lancering af økologiske produkter i de to kategorier.
”Økologisk børneernæring udgør 10 pct. af det samlede salg på området i Kina. Sidste år fordoblede vi vores afsætning i den kategori derude og ser stadig en fornuftig vækst,” fortæller Frede Juulsen.
Mødregrupper med 500 deltagere
Som en helt særlig platform skal økologisk dansk mælkepulver markedsføres i mødregrupper, som er vidt forskellige fra deres danske pendanter.
”Kinesiske mødregrupper er et statsstyret foretagende med hold på op til 500 mødre, som får råd og vejledning af ’babyeksperter’. Der er også plads til kommercielle interesser mod betaling. Det benytter vi os af,” siger Lars Witt, senior marketing manager i Mejeriforeningen.
Parallelt med de forbrugerrettede tiltag skal der holdes seminarer i Kina og Danmark for repræsentanter for de kinesiske fødevaremyndigheder.
Det skal
øge de kinesiske embedsmænds kendskab til dansk økologisk mejeriproduktion og
skabe forbindelser, der kan lette Danmarks adgang til markedet i Kina.
Flere artikler fra samme sektion
Ny kampagne tæppebomber forbrugerne med én enkelt opskrift på bælgfrugter
Forbrugerrådet Tænk og en række supermarkedskæder søsætter kampagne, som skal få flere folk til at skifte en del af kødet ud med bælgfrugter.
Mejeriforeningen overtager Økodag fra Økologisk Landsforening
Økodag, hvor folk kan se øko-køerne komme på græs, blev stiftet i 2005 og har siden været arrangeret af Økologisk Landsforening. Fra og med næste år står Mejeriforeningen i spidsen for det. Branchen har været splittet, siden Arla meldte sig ud i protest.
Vestpå måtte Mikkel Berggreen se langt efter økologiske råvarer, så nu dyrker han dem selv - og forærer dem væk
"Hvis jeg vil have virkelig gode råvarer, må jeg selv dyrke dem," siger Mikkel Berggreen, som i sin tid tog hjem midt under studenterkørslen for at hyppe kartofler. Gode råvarer er så vigtige for ham, at han giver dele af sin høst gratis væk, så også familien og venner får glæde af den.