Annonce

Annonce

Pernille Bundgård på messestand

De tyske indkøbere fylder mest, når Økologisk Landsforening 9. september holder en minieksportmesse hos Easyfood i Kolding, hvor de danske producenter ifølge Pernille Bundgård (foto) skal forsøge at omsætte økologiens nuværende momentum til nye eksportaftaler. Arkivfoto: Jakob Brandt

Eksportchef: Det er nu, der er momentum på eksportmarkedet - brug det!

Corona-restriktionerne har skabt huller i den globale forsyning af økologiske fødevarer. Det kan skabe åbninger for danske virksomheder.

Eksportafdelingen i Økologisk Landsforening har de seneste uger modtaget et voksende antal henvendelser fra udenlandske indkøbere, som efterlyser økologiske føde- og drikkevarer.

Det kan åbne en ny dør til eksportmarkedet for danske producenter, påpeger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening (ØL), som til september er vært for en mini eksportmesse i Kolding, hvor der er inviteret både tyske, hollandske og svenske indkøbere.

"Det er nu, der er momentum. Vi kan mærke et voksende antal udenlandske indkøbere, som efterspørger økologiske varer, så det er nu, eksportvirksomhederne skal hægte sig på eksporttoget," fastslår Pernille Bundgård.

Minimesse hos Easyfood

Den 9. september er der mulighed for at købe en stand på en dansk eksportmesse, som Økologisk Landsforening holder hos Easyfood.

Dagen bliver krydret med tre oplæg om:

  • Kvalitetsdimensioner
  • Produktinnovation
  • Det økologiske spisemærke

Endelig bliver udstillerne videofilmet i to minutter. Disse korte film bliver lagt på Organic Denmarks kædesite hvor de skal indgå i en online kampagne målrettet udenlandske indkøbere.

Hun ser meget optimistisk på eksportpotentialet for økologiske fødevarer i kølvandet på en coronakrise, som har skabt øget fokus på fødevaresikkerhed og sundhed blandt mange forbrugere. Det har udløst to-cifrede vækstrater i det lokale detailsalg af økologi på Danmarks vigtigste eksportmarkeder.

Men på grund af corona-restriktioner har en del udenlandske dagligvarekæder haft udfordringer med at finde alle de varer, de har behov for, og ifølge Pernille Bundgård giver det nye muligheder for danske eksportører.

Pernille Bundgård oplever, at mange indkøbere henvender sig via foreningens eksportsite, fordi de ved, at Danmark er garant for levering af høj fødevaresikkerhed.

"Der er også nogle, som henvender sig til os med beskeder, som er direkte rettet til bestemte firmaer. Dem sender vi videre til de pågældende virksomheder. Ellers kan indkøberne selv finde frem til de danske producenter bag de varer, de søger, ved at søge på varekategorier på eksportsitet. På den måde kan de finde frem til producenter af netop de varer, som de efterspørger," siger Pernille Bundgård.

Efter hendes vurdering er de mange henvendelser resultatet af de seneste års målrettede markedsføring og branding af dansk økologi via messer og andre eksportfremstød i udlandet.

"Det har skabt et godt ry for danske varer i udlandet, hvor danske producenter er kendt for høj fødevare- og forsyningssikkerhed," siger Pernille Bundgård, som arbejder på at kunne mønstre 15 udenlandske indkøbere, når Økologisk Landsforening inviterer til minimesse hos Easyfood i begyndelsen af september.

"Vi har allerede fået tilsagn fra flere af vores kontakter, og vores mål er, at der kommer indkøbere fra både detail, foodservice og private label," siger Pernille Bundgaard.

Selv om Corona-krisen har luget kraftigt ud i antallet af eksportmesser i indeværende år, og gjort det vanskeligt at pleje eksisterende kunder, forventer hun en positiv udvikling på eksportfronten i 2. halvår af 2020, hvis virksomhederne giver den en ekstra skalle.

Flere artikler fra samme sektion

Ny kampagne tæppebomber forbrugerne med én enkelt opskrift på bælgfrugter

Forbrugerrådet Tænk og en række supermarkedskæder søsætter kampagne, som skal få flere folk til at skifte en del af kødet ud med bælgfrugter.

15-01-2025 4 minutter Bælgfrugter

Mejeriforeningen overtager Økodag fra Økologisk Landsforening

Økodag, hvor folk kan se øko-køerne komme på græs, blev stiftet i 2005 og har siden været arrangeret af Økologisk Landsforening. Fra og med næste år står Mejeriforeningen i spidsen for det. Branchen har været splittet, siden Arla meldte sig ud i protest.

14-01-2025 4 minutter Økodag

Vestpå måtte Mikkel Berggreen se langt efter økologiske råvarer, så nu dyrker han dem selv - og forærer dem væk

"Hvis jeg vil have virkelig gode råvarer, må jeg selv dyrke dem," siger Mikkel Berggreen, som i sin tid tog hjem midt under studenterkørslen for at hyppe kartofler. Gode råvarer er så vigtige for ham, at han giver dele af sin høst gratis væk, så også familien og venner får glæde af den.

10-01-2025 9 minutter Selvforsyning,   Bæredygtighed