Annonce

Annonce

Iben Büchert fra Mill & Mortar ved krydderihylder i den belgiske Delhaize-kæde

En aftale med Delhaize-kæden, som driver 600 high-end supermarkeder, har skabt et stort gennembrud for Iben Büchert og Mill & Mortar på det belgiske marked, som i år har aftaget 200.000 dåser med økologiske krydderier. Foto: Mill & Mortar

Dansk krydderifabrik henter hovedparten af omsætningen i udlandet

Den sjællandske krydderifabrik Mill & Mortar sætter smag på maden i de private husholdninger i mere end en snes lande. Næste destination i messekalenderen hedder Nürnberg og BioFach-messen 2025.

Mens salget af krydderiblandinger til de danske kunder ligger nogenlunde stabilt, vokser eksporten af de karakteristiske firkantede metaldåser med økologiske krydderier fra Mill & Mortar, og sidste år hentede virksomheden for første gang 70 pct. af omsætningen i udlandet.

I år er det især en stor belgisk ordre, som skaber travlhed i den lille krydderifabrik i Trørød nord for København. Og selvom der stadig er et stort uudnyttet potentiale på det danske marked, forventer Iben Büchert, som ejer Mill & Mortar, at eksporten også bliver den vigtigste drivkraft for væksten i de kommende år.

”I sommer kom vi ind i Delhaize-kæden, som driver 600 high-end supermarkeder i Belgien. Det svarer til seks gange Føtex-kæden,” siger Iben Büchert, som i 2008 sagde farvel til konsulentbranchen og etablerede Mill & Mortar, som har specialiseret sig i at sælge egne blandinger af økologiske kvalitetskrydderier.

Vi rider på en bølge

”Da jeg startede Mill & Mortar brugte jeg selvfølgelig de kompetencer og erfaringer, jeg havde fra konsulentbranchen, men jeg trængte også rigtig meget til at komme ud af jakkesættenes og powerpointpræsentationernes verden og arbejde med rigtige produkter.

Det har hun gjort lige siden, og efter et par halvsløje år med høj inflation betød aftalen med Delhaize, at der blev travlt i pakkeriet, da de ti ansatte skulle pakke 200.000 krydderi-dåser til Belgien.

Mill & Morters vigtigste markeder

  1. Belgien

  2. Danmark

  3. Tyskland

  4. Tjekkiet

”Vi rider på en bølge lige nu, og det seneste år har vi opnået det hidtil bedste resultat. Det nyder vi, og den voksende eksport betyder, at vi ikke længere er så afhængige af det danske marked,” siger den sjællandske krydderiproducent, som håber at fremgangen fortsætter i 2025, hvor hun har plottet fire internationale messer ind i kalenderen.

Next stop BioFach

Første kryds i messekalenderen for 2025 står ud for BioFach, som i dagene fra 11. - 14. feb. forvandler de mange haller i messecenteret i Nürnberg til en myretue af økologiske købmænd og producenter, som strømmer til fra alle hjørner af verden.

”På BioFach går vi især efter det tyske marked, da der er flest tyske indkøbere, og det kan være lidt som at finde nålen i høstakken, når de krydderiansvarlige indkøbere skal finde frem til vores stand. Derfor gør vi også meget ud af at kontakte kædernes krydderiindkøbere, inden vi tager på messe.”

Allerede da Iben Büchert lancerede de første krydderiblandinger på hjemmemarkedet i 2008, var hun bevidst om, at det danske marked næppe var stort nok til at skabe en rentabel forretning for eksklusive økologiske krydderier.

Derfor blev hun hurtigt en flittig udstiller på fødevaremesser som Sial, Anuga og BioFach, og i dag udstiller hun udelukkende på udenlandske messer. Her begynder hun nu at høste resultatet af, at Mill & Mortar har været synlig på messerne gennem mange år. Det styrker troværdigheden bag virksomhedens brand, som er baseret på over 60 forskellige basiskrydderier, som åbner døren til et gigantisk smagsunivers.

Krydderiblandingerne fra Mill & Mortar har kunder i 22 lande, og indtil videre satser den sjællandske krydderifabrik primært på detailmarkedet
Krydderiblandingerne fra Mill & Mortar har kunder i 22 lande, og indtil videre satser den sjællandske krydderifabrik primært på detailmarkedet

Det har kostet mange lange dage bag disken på internationale fødevaremesser at opnå en kendskabsgrad, som gør Mill & Mortar så interessant for udenlandske indkøbere, at de nu selv er begyndt at kontakte virksomheden, og det gør det ekstra interessant at deltage på den danske fællesstand i Nürnberg, når man på forhånd har sikkerhed for, at der kommer seriøse indkøbere forbi.

Lyttede til et godt råd

I dag glæder Iben Büchert sig over, at hun som ung startup-virksomhed lyttede til et godt råd fra en gammel bekendt fra reklamebranchen, som vendte tomlen ned for Mill & Mortars første emballagedesign.

”Når du vil sælge verdens bedste krydderier, så duer det ikke at pakke dem i en emballage, der ligner noget, der kommer direkte fra den tredje verden,” lød rådet, som fik Iben Büchert til at tjekke emballage i te-branchen, hvor hun fandt de sorte, firkantede dåser, som gennem mange år har været Mill & Mortars faste kendetegn.

Nogle kritikere mente ellers, at det ville være umuligt at sælge krydderier i dåser, hvor kunderne ikke kunne se indholdet, men den teori har Iben Büchert for længst punkteret, og gennem årene har hun oplevet både Urtekram, Änglamark og Irma-kæden skifte til emballager, som var inspireret af Mill & Mortars dåser.

”Faktisk er dåser en ideel emballage til krydderier, da de ikke tåler fugt og lys. Dåserne er også et godt valg, fordi de er så flotte, at folk gerne vil have dem til at stå fremme. Det betyder også, at de oftere bruger krydderierne.”

Som en sidegevinst oplever hun, at hendes highend-produkter ofte får en optimal placering i øjenhøjde, mens de billigere alternativer bliver placeret på lavere hylder. Det styrker troen på konceptets potentiale og den strategi, som Mill & Mortar styrer efter.

”Vi har været på markedet i mange år og har mange referencer, så vi fastholder fokus på at bygge vores brand. Så vi har hidtil ikke fundet det relevant at lave private label,” siger Iben Büchert, som holder fast i at sigte mod private husholdninger, mens foodservicebranchen er lagt på køl.

Andre forstærker smagen med salt

”Ca. 95 pct. af mine produkter er økologiske, og hvis vi har en variant i sortimentet, som ikke er økologisk, er det enten fordi der ikke findes en økologisk variant, eller fordi det konventionelle krydderi bare er et super delikat produkt,” forklarer Iben Büchert.

Eksporten har i år skabt ekstra travlhed på krydderifabrikken nord for København
Eksporten har i år skabt ekstra travlhed på krydderifabrikken nord for København. Foto: Mill & Mortar

I Danmark kan kunderne finde produkter fra Mill & Mortar hos Nemlig.com, Føtex, Bilka, Meny og enkelte Coop-butikker, og Iben Büchert maner til forsigtighed, hvis man går efter de billigste krydderiblandinger.

”Mange vil blive overraskede over, hvor meget salt der er i mange krydderiblandinger, da det fremhæver smagen af krydderierne, og når prespresset vokser, bliver der skruet op for saltindholdet for at holde prisen.”

Men ikke hos Mill & Mortar.

”Vi laver et clean label-produkt og bruger hverken salt eller andre tilsætningsstoffer i vores blandinger,” siger Iben Büchert, som har opbygget en tæt relation til flere af de udenlandske producenter, som hun har handlet med gennem mange år.

Det er nødvendigt, da Mill & Mortar er afhængig af, at de økologiske producenter altid leverer råvarer i topkvalitet.

Kålkrydderi hitter

På hjemmefronten er Iben Büchert  en af de mange økologiske producenter, som begræder lukningen af Irma-kæden.

”Vi havde et godt salg i Irma, men siden kæden lukkede, er en del af vores hjemmemarkedssalg flyttet over på nettet. Det betyder, at salgsvolumen er faldet lidt, men til gengæld er min indtjening større pr. solgt varer.”

Det er de traditionelle og velkendte krydderiblandinger, som sælger bedst – både i Danmark og i udlandet, men i år er salget af kålkrydderiet Cabbage Carma stukket helt af efter flere år i sortimentet. Det består af korianderfrø, infuseret med olie fra appelsinskal, fennikelfrø, sumak, sort peber og citrontimian.

Ifølge Iben Büchert er det en delikat balance at finde den rigtige blanding af krydderier, og hun sammenligner krydderiproduktionen med vindyrkning, hvor både sorterne, det rigtige høsttidspunkt og efterbehandlingen spiller en afgørende rolle for smagen.

Hvad er din største udfordring lige nu:

”Det er mig selv som flaskehals. Jeg har alt for mange kasketter på, og vi laver faktisk meget mere, end vi er ansatte til,” siger den travle krydderiproducent, som op til jul forventer at sælge en del krydderier i gaveæsker via webshoppen.

Flere artikler fra samme sektion

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade.

20-11-2024 2 minutter

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter

Den økologiske eksport vokser

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af økologiske fødevarer vokser for tredje år i træk. Med et plus på fire pct. eksporterede Danmark i 2023 økologi for 3,5 mia. kr.

14-11-2024 3 minutter Eksport