Annonce
Annonce
Aarstiderne har gennem 25 år udviklet sig til en af markedets stærkeste spillere for måltidskasser, og nu bliver selskabet en del af en af Danmarks største dagligvarekoncerner. Foto: Aarstiderne
Dagrofa-koncernen overtager Aarstiderne
Med overtagelsen af den økologiske pionervirksomhed vil dagligvarekoncernen skabe Danmarks stærkeste fællesskab for økologi, lokale varer og højkvalitetsprodukter, og Aarstiderne får en vigtig rolle i den strategi.
En af landets førende fødevarevirksomheder, har i dag underskrevet en købsaftale med Aarstiderne. Ved at gøre Aarstiderne til en del af familien, forberede Dagrofa sig til sin næste strategiske fase, som starter 1. januar 2025.
Aarstiderne blev stiftet af Søren Ejlersen og Thomas Harthung og har i en del år haft den hollandske kapitalfond Triodos Impact som medejer, men fremover bliver det Dagrofa, som står som ejer af selskabet, som sidste år omsatte for godt en halv mia. kr.
Selskabet, som har ca. 260 medarbejdere, har de seneste år været udfordret af konkurrence fra bl.a. Hello Fresh, men koncernchef i Dagrofa Tomas Pietrangeli ser spændende perspektiver i at skulle samarbejde med Aarstiderne, som tilfører selskabet nye kompetencer og nye muligheder.
”Aarstiderne er en helt fantastisk virksomhed, som igennem 25 år har været Danmarks, ja måske verdens, stærkeste frontløber på økologi, lokale kvalitetsprodukter og nemme måltidsløsninger. Jeg er derfor meget glad for og spændt på, at vi fremover skal samarbejde om vores fælles fremtid," siger han i en pressemeddelelse.
Heraf fremgår det, at Aarstiderne kommer til at spille en væsentlig rolle i Dagrofas fremtidige strategi.
"Med samarbejdet tilfører vi en løftestang og kapacitet for at øge Dagrofas vækst, innovation, digitale tilstedeværelse og tilbyde danskerne de bedste madoplevelser hjemme, ude og online," siger Tomas Pietrangeli.
Den rigtige timing
Søren Ejlersen, en af grundlæggerne af Aarstiderne, ser spændende muligheder i det nye ejerskab:
”Jeg er så utrolig stolt af den rejse, som Aarstiderne har været på de sidste 25 år, og jeg har nydt hver en dag sammen med alle vores dedikerede medarbejdere. Tiden var nu inde til at tage det næste skridt og gøre Aarstidernes produkter og måltidsløsninger tilgængelige for endnu flere danskere. Vi søgte den bedste samarbejdspartner i fødevarebranchen for os, og det er uden tvivl Dagrofa. Her har vi fundet nogen, som deler vores vision, tilgang til økologi, kvalitetsfødevarer og vil samarbejdet,” siger Søren Ejlersen.
Dagrofa driver detailkæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb samt Dagrofa Foodservice , og en række producentvirksomheder, og Aarstiderne kan fremover nyde godt af en bredere tilstedeværelse i fødevarebranchen.
Det glæder Aarstidernes CEO Heidi Boye:
”Den grønne agenda er mere aktuel end nogensinde før. Vi er i et marked, hvor forbrugerne efterspørger grønne, bæredygtige måltidsløsning og dagligt søger inspiration til at spise grønnere. Jeg er overbevist om, at der stadig er masser af potentiale i at fortsætte med at udvikle og levere grønne kvalitetsråvarer og gode måltidsløsninger og der er ingen tvivl om, at samarbejdet med Dagrofa vil tilføre os flere kræfter til at løfte den agenda".
Købet er betinget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens godkendelse
Flere artikler fra samme sektion
Mejeriforeningen overtager Økodag fra Økologisk Landsforening
Økodag, hvor folk kan se øko-køerne komme på græs, blev stiftet i 2005 og har siden været arrangeret af Økologisk Landsforening. Fra og med næste år står Mejeriforeningen i spidsen for det. Branchen har været splittet, siden Arla meldte sig ud i protest.
Vestpå måtte Mikkel Berggreen se langt efter økologiske råvarer, så nu dyrker han dem selv - og forærer dem væk
"Hvis jeg vil have virkelig gode råvarer, må jeg selv dyrke dem," siger Mikkel Berggreen, som i sin tid tog hjem midt under studenterkørslen for at hyppe kartofler. Gode råvarer er så vigtige for ham, at han giver dele af sin høst gratis væk, så også familien og venner får glæde af den.
Skuffende salg får Arla til at skære i sortimentet af plantedrikke
Siden Arla i foråret 2024 valgte at droppe økologien i planteserien Jörd, er salget faldet yderligere, og selskabet drosler nu ned for det plantebaserede sortiment, som samlet har været et dyrt bekendtskab.