Annonce
Annonce
På workshoppen ved Øko-markdag lærte Rikke Grønning deltagerne fra detailhandlen, hvordan det er muligt at skabe ”den perfekte mundfuld” ved at arbejde med de fem grundsmage, og hun opfordrede dagligvarekæderne til at gå samme vej og inspirere kunderne til at lave flere plantebaserede retter. Foto: Jakob Brandt
Dagligvarebutikkerne skal blive bedre til at guide kunderne ind på den grønne vej
Omlægningskonsulent Rikke Grønning brugte workshop under Øko-markdag til at forklare dagligvarekæderne, at de bliver nødt til at reservere meget mere plads til grøntsagerne, hvis butikkerne skal bidrage til at skubbe salget i en retning, som harmonerer bedre med de nye klimakostråd.
”Nu kommer jeg det her olie i. Vi skal også have noget umami, så kan vi altid komme mere af de andre ting i, bagefter,” sagde Maibritt Braukmann, som til daglig arbejder som projektleder for CSR-indkøb på Lidls hovedkontor i Aarhus.
Onsdag deltog hun i Økologisk Landsforenings workshop for repræsentanter fra dagligvarebranchen. Det skete i forbindelse med Øko-markdag. Den blev afviklet hos økologen Henrik Jessen i Almind ved Kolding, som tiltrak over 800 gæster. Ca. 100 af dem deltog i ØL-arrangementet, hvor kokken og omlægningskonsulenten Rikke Grønning fra Grønning & Kjærgaard stod for en workshop, som især havde fokus på grøntsager og smag.
Den blev afholdt i et telt, hvor deltagerne fik et lynkursus i, hvordan man skaber god smag i grønsagsretter.
”Det handler om at lave mad, som er i stand til hurtigt at stimulere smagsløgene, da det skaber en mæthedsfornemmelse, så man ikke spiser mere, end man har behov for,” forklarede Rikke Grønning.
Sammen med to andre deltagere skulle Maibritt Braukmann bl.a. blande en dressing, der var tilpasset Middelhavets køkken, og ved fælles hjælp nåede de frem til et resultat, som efter deres egen mening fortjente flere kokkehuer.
De fik også ros fra Rikke Grønning, som dog også serverede en generel kritik af og en klar opfordring til de danske dagligvarekæder. Hun mener, at dagligvarebutikkerne skal blive langt bedre til at inspirere deres kunder til at omstille sig til en mere plantebaseret kost, hvis vi skal nå i mål med omstillingen til en mere plantebaseret kost.
”Det handler om, hvordan vi kan indrette butikkernes grøntafdelinger, så de inspirerer og hjælper deres kunder til at spise mere i overensstemmelse med de nye klimakostråd, samtidig med at butikkerne tjener penge,” sagde Rikke Grønning.
Foodservice går foran
Når kostrådene opfordrer til, at danskerne kun skal spise 350 g kød om ugen, undrer hun sig over, at kølediskene med kød stadig får lov til at fylder så meget ude i butikkerne.
”Grøntafdelingerne burde fylde meget mere,” siger Rikke Grønning, mens hun rådgiver workshoppens deltagere i at arbejde med de fem grundsmage, som er nødvendige for at tilfredsstille tungens receptorer.
”Danskerne ved godt, hvordan man steger en bøf og en kotelet, men det kræver noget mere mod og viden at give sig i kast med en plantebaseret menu,” sagde Rikke Grønning, som samtidig roste foodservicebranchen for at gå foran – både når det gælder plantebaserede produkter og økologi.
Hun mener, at dagligvarehandlen bør følge trop ved at øge det økologiske sortiment og udvikle nye opskrifter.
”Hvorfor har I ikke glas med udblødte danske bælgfrugter til at stå i grøntafdelingen. Det kan gøre det nemt for kunderne at bruge de plantebaserede proteiner, som vi skal spise mange flere af,” gav Rikke Grønning som et eksempel på, hvilken vej butikkerne kan vælge at gå for at skabe et mere interessant sortiment.
Prisen er stadig nummer et
”Det er frugt og grønt, som er lokomotivet for den økologiske vækst, så det handler bare om at give den max gas,” supplerede Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening, som fulgte med i workshoppen fra sidelinjen og refererede til de seneste kvartalstal fra Kauza. De viser, at økologisalget så småt er begyndt at vokse igen.
Maibritt Braukmann mener, at det er interessant at få en dialog om det økologiske sortimentet, men hun er ikke sikker på, at tiden endnu er moden til en større udvidelse af øko-sortimentet.
”Prisen er stadig nummer et for kunderne, og det er vi nødt til at forholde os til, hvis vi skal undgå for meget madspild,” sagde den nykårede dressingekspert.
Umiddelbart tror Maibritt Braukmann dog, at det vil være vanskeligt at håndtere glas med friskspirede bælgfrugter ude i butikkerne.
”Vi har både tørrede bælgfrugter og bælgfrugter på dåse, men hvis vi kunne få iblødsatte danske ærter på glas, kunne det måske godt være noget, som vi kunne kigge ind i,” sagde hun.
Denne artikel er skrevet i et projekt med støtte fra Fonden for Plantebaserede Fødevarer
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.