8 ud af 10 danskere vil handle grønnere. En måde at gøre det på er at reflektere over ens forbrug

85 pct. af danskerne går op i, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet, viser en meningsmåling for Svanemærket, Nordisk Miljømærkning.

17. september 2025
Læsetid: 2 minutter
Nærbillede af en monarksommerfugl.
Et klart flertal af danskerne svarer i en undersøgelse, at de går op i, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet, og at de fleste samtidig føler, at de bidrager til at beskytte naturen, når de vælger svanemærkede produkter. Foto: Colourbox

En ny undersøgelse viser, at 85 pct. af danskerne går op i, hvad de selv kan gøre for at beskytte miljøet.

Bag tallene står analyseinstituttet Opinion, som for Svanemærket, Nordisk Miljømærkning har spurgt 1.000 danskere over 16 år.

Ifølge Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark, er der et klart signal i tallene:

"Noget af det, vi hver især kan gøre, er at reflektere mere over vores forbrug og generelt skære ned. Når man køber nyt, kan man efterspørge mere klima- og miljøvenlige produkter og f.eks. se efter Svanemærket, der stiller en lang række skrappe krav, der er med til at passe på vores planet. På den måde er man samtidig også med til at skubbe virksomhederne i en grønnere retning," siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

Undersøgelsen viser samtidig, at 72 pct. af danskerne føler, at de bidrager til at beskytte naturen, når de vælger svanemærkede produkter.

Svanemærket stiller flere end 2.000 krav på tværs af 60 produktområder, der bl.a. handler om at reducere energi- og materialeforbruget, forlænge produkters levetid og fremme genbrug.

”Svanemærket er langt fra hele løsningen, men et nært og håndgribeligt redskab for de mange danskere, der gerne vil handle med omtanke for naturen og efterspørger et pejlemærke til at træffe bedre miljø- og klimavalg i hverdagen. Og mange små skridt i den rigtige retning kan tilsammen gøre en stor forskel," siger Rina Ronja Kari.

Nordic Consumer Survey har i alt adspurgt 1.000 danskere i alderen 16+ i januar 2025.