Annonce

Annonce

Tomater i Klima Kvickly med skilt med teksten: Et bedre klimavalg

Med enkle midler og små skilte har den nu forhenværende Klima Kvickly i Aarhus bidraget til at reducere klimaaftrykket med 14 pct. pr solgt vare, og nu skal flere af Coops butikker nyde godt af erfaringerne fra Klima Kvickly. Foto: Jakob Brandt

Coop ruller erfaringerne fra Klima Kvickly ud til butikker i hele landet

En målrettet indsats for at reducere klimaudledningen ændrede kundernes forbrug i retning af en mere plantebaseret kost, og nu skal de klimavenlige indkøbsvaner eksporteres til Coop-butikker i hele landet.

I maj 2022 indrettede Coop et af sine største varehuse til et klimalaboratorium. Kvickly i Bruuns Galleri i Aarhus, skulle teste, om det var muligt at ændre kundernes forbrug i en mere klima-rigtig retning.

Testen slutter nu efter to år, hvor varehuschef Dennis Ø.K. Andersen har været med til at sænke CO2-aftrykket pr. solgt vare med 14 pct. i forhold til gennemsnittet i Coops øvrige butikker. Forskellen var helt oppe på 21,3 pct. i september 2023, da varehuset bl.a. testede klimamærket.

I Coop er ESG-chef Anne Mette Brasen meget tilfreds med testen.

”Den viser, at kunderne er meget motiverede for at gøre en konkret forskel i deres forbrug for at reducere klimabelastningen. Derfor har testen med Klima Kvickly været meget værdifuld og givet os nyttig inspiration til initiativer, vi vil rulle ud på landsplan,” siger Anne Mette Brasen.

Enkle løsninger

Skilte med teksten
Skilte med teksten "Tag den forreste" har været med til at halvere madspildet i mejeri- og brødkategorien

Flere forskellige initiativer har i løbet af testperioden bidraget til at sænke klimaaftrykket.

Skilte med teksten ”Tag den forreste” har været med til at halvere madspildet og kassationerne på mejeri og brød.

”Kunderne har været meget positive, f.eks. har de taget godt imod vores klimavenlige opskrifter, som har givet inspiration til mere klimavenlig mad,” siger Dennis Ø.K. Andersen.

Den aarhusianske varehuschef oplyser, at en række af initiativer fortsætter i Aarhus-butikken, og flere af de mest effektive tiltag blive bredt ud til Coops butikker over hele landet.

Det gælder f.eks. enkle løsninger som:

  • Skiltning med ”Tag den forreste”, der reducerer madspild markant.

  • Et mere klimavenligt sortiment i MadCooperativet

  • Klimavenlige opskrifter

  • Mere plads til lyst kød, f.eks. kylling, i forhold til oksekød

Flere artikler fra samme sektion

Nordjysk forlystelsespark etablerer eget økologisk ismejeri

Fårup Sommerland sender i løbet af de kommende måneder seks medarbejdere på ismejerikursus i Italien, så parken næste år kan fejre sit 50 års jubilæum ved at servere is fra parkens eget økologiske ismejeri.

14-10-2024 4 minutter Mejeri,   Foodservice

Danish Crown fyrer 500 ansatte

Datterselskabet Friland ved endnu ikke, hvordan det bliver ramt af moderkoncernens spareplan, som samlet skal reducere omkostningerne med en halv mia. kr.

11-10-2024 3 minutter Kødproduktion

Øko-pionerer drog til Carlsberg Byen for at tale det økologiske oksekød op

Kvæg bliver i disse år udskammet som klimasyndere, men debatten mangler nuancer, mener Økologisk Landsforening, der argumenterer for, at naturen og biodiversiteten er afhængig af koen på græs. Derfor har foreningen inviteret Danske Madpublicister og en række øko-pionerer på en tur med formålet at sætte fokus på nuancerne.

10-10-2024 12 minutter Kvæg,   Kødproduktion