Annonce

Annonce

Tomater i Klima Kvickly med skilt med teksten: Et bedre klimavalg

Med enkle midler og små skilte har den nu forhenværende Klima Kvickly i Aarhus bidraget til at reducere klimaaftrykket med 14 pct. pr solgt vare, og nu skal flere af Coops butikker nyde godt af erfaringerne fra Klima Kvickly. Foto: Jakob Brandt

Coop ruller erfaringerne fra Klima Kvickly ud til butikker i hele landet

En målrettet indsats for at reducere klimaudledningen ændrede kundernes forbrug i retning af en mere plantebaseret kost, og nu skal de klimavenlige indkøbsvaner eksporteres til Coop-butikker i hele landet.

I maj 2022 indrettede Coop et af sine største varehuse til et klimalaboratorium. Kvickly i Bruuns Galleri i Aarhus, skulle teste, om det var muligt at ændre kundernes forbrug i en mere klima-rigtig retning.

Testen slutter nu efter to år, hvor varehuschef Dennis Ø.K. Andersen har været med til at sænke CO2-aftrykket pr. solgt vare med 14 pct. i forhold til gennemsnittet i Coops øvrige butikker. Forskellen var helt oppe på 21,3 pct. i september 2023, da varehuset bl.a. testede klimamærket.

I Coop er ESG-chef Anne Mette Brasen meget tilfreds med testen.

”Den viser, at kunderne er meget motiverede for at gøre en konkret forskel i deres forbrug for at reducere klimabelastningen. Derfor har testen med Klima Kvickly været meget værdifuld og givet os nyttig inspiration til initiativer, vi vil rulle ud på landsplan,” siger Anne Mette Brasen.

Enkle løsninger

Skilte med teksten
Skilte med teksten "Tag den forreste" har været med til at halvere madspildet i mejeri- og brødkategorien

Flere forskellige initiativer har i løbet af testperioden bidraget til at sænke klimaaftrykket.

Skilte med teksten ”Tag den forreste” har været med til at halvere madspildet og kassationerne på mejeri og brød.

”Kunderne har været meget positive, f.eks. har de taget godt imod vores klimavenlige opskrifter, som har givet inspiration til mere klimavenlig mad,” siger Dennis Ø.K. Andersen.

Den aarhusianske varehuschef oplyser, at en række af initiativer fortsætter i Aarhus-butikken, og flere af de mest effektive tiltag blive bredt ud til Coops butikker over hele landet.

Det gælder f.eks. enkle løsninger som:

  • Skiltning med ”Tag den forreste”, der reducerer madspild markant.

  • Et mere klimavenligt sortiment i MadCooperativet

  • Klimavenlige opskrifter

  • Mere plads til lyst kød, f.eks. kylling, i forhold til oksekød

Flere artikler fra samme sektion

Friland melder om voksende salg og spirende optimisme

Voksende salg i både ind- og udland skaber tro på, at de økologiske kødproducenter går lysere tider i møde, men afregningen skal højere op, oplyser Friland-direktør Søren Tinggaard.

23-05-2024 4 minutter Kødproduktion,   Grise

Smørbar fra Naturli’ lander i Storbritanniens største supermarkedskæde

Naturli’-direktør Henrik Lund betegner aftalen med Tesco som en milepæl for det Dragsbæk-ejede selskab, som har været aktive på det engelske marked siden 2018.

22-05-2024 2 minutter Eksport,   Plantebaserede fødevarer

Vind en overnatning i en grisehytte når økologer søndag fejrer Sofari

På de 11 Sofari-gårde glæder værterne sig til den 26. maj, hvor de byder danskerne velkomne til en god dag på landet. Der er også mulighed for at vinde en overnatning i en grisehytte.

21-05-2024 3 minutter Events,   Grise