Annonce

Annonce

Landets professionelle køkkener kan nu reducere klimaudslippet fra deres forbrug af økologisk mælk og fløde, som hos Arla fremover bliver leveret i nyudviklet bag in box-løsning.

Arla udskifter mælkedunke af plast med klimavenlig bag in box-løsning

Innovativt samarbejde mellem Madservice Aalborg og Arla Pro reducerer plastik i mælkeemballage med 75 procent og halverer CO2-udledningen.

Hvert år sender Arla Pro 380.000 styks 10 liters plastdunke med mælk og fløde ud til de danske storkøkkener. Men nu bytter Arla Pro de klassiske dunke ud med en ny ‘bag in box’-løsning. Den mindsker brugen af plastik med 75 pct. og reducerer emballageproduktionens CO2-udledning med 50 pct.

Emballagen er udviklet i et samarbejde mellem Arla Pro og kunder som fx Madservice Aalborg, og fra i dag er det slut med at køre de klassiske 10-liters plastikdunke med mælk og fløde fra Arlas mejerier og ud til de danske storkøkkener. I stedet for at få leveret mælk og fløde i plastikdunke, vil Arla Pros kunder, der tæller alt fra kantiner og sygehuse til restauranter, modtage mejeriprodukterne i en ny og mere klimavenlig emballage, skriver Arla i en pressemeddelelse.

Den nye emballage er udviklet som en innovativ ’bag in box’-løsning, der består af en plastpose med mælk eller fløde i en solid papboks lavet af 50 pct. genanvendeligt materiale. Denne nye emballage reducerer mængden af plastik med 75 pct. fra 268,8 g plast til 62,4 g plast. Samtidig mindskes CO2-udledningen i produktionen af dunkene med 50 pct. sammenlignet med de oprindelige dunke, oplyser Arla.

”Det kræver både tid og innovative løsninger at reducere brugen af plastik og CO2 i vores emballage, men hvert eneste skridt tæller i vores samlede arbejde mod mere klimavenlig emballage. Derfor er jeg stolt af, at vi nu er i mål med en ny emballage, som også giver mening ude i køkkenerne,” siger Jesper Vanghøj, som er marketingansvarlig i Arla Pro.

Processen med at udskifte emballagen på Arla Pros 10-liters dunke med fløde og mælk startede tilbage i 2019, blandt andet på baggrund af en opfordring fra Madservice Aalborg, som er madleverandør i Aalborg Kommune.

Hanne Juul, som er leder af Madservice Aalborg synes, at det er positivt, at kunderne har mulighed for at blive hørt og inddraget i processen, da det gør det muligt at belyse nogle af de udfordringer, der kan opstå i den daglige håndtering af produktet helt fra varemodtagelsen til det ender i gryderne.

Arlas nye 'bag in box'-mælk er udviklet i  samarbejde mellem Arla Pro og flere af landets professionelle køkkener, som både kan få konventionel og økologisk mælk og fløde
Arlas nye 'bag in box'-mælk er udviklet i samarbejde mellem Arla Pro og flere af landets professionelle køkkener, som både kan få konventionel og økologisk mælk og fløde. PR-foto: Arla

”Det er næsten uundgåeligt, at ny emballage kræver nye arbejdsgange i køkkenerne, men det er kun et spørgsmål om tid, før de er blevet implementeret. Det vigtigste er uden tvivl det klimamæssige aspekt, og vi er meget stolte af at have været en del af udviklingen,” siger Hanne Juul.

Madservice Aalborg leverer dagligt mad til 2.500 ældre i Aalborg Kommune, og ifølge Jesper Vanghøj har indsigter fra Madservice Aalborg om netop arbejdsgangene været meget brugbare i produktionsprocessen.

”Vores mål var at udvikle en emballage, der både bidrager til den grønne omstilling, og som samtidig gør det nemmere for slutbrugerne at skille sig af med dunkene igen. Det er vi lykkedes med i samarbejde med blandt andre Madservice Aalborg,” siger Jesper Vanghøj.

Papmælken kommer i otte versioner

For at imødekomme køkkenernes høje krav til fødevaresikkerhed har Teknologisk Institut udarbejdet en risikofaktoranalyse, som har vurderet den nye emballages mikrobiologisk, kemiske og fysiske risikofaktorer.

Den nye emballage bliver implementeret i otte versioner af 10-liters dunke med mælk og fløde, både økologisk og konventionelt i uge 35. Det bidrager til Arlas samlede målsætning om at reducere sin CO2-udledning i produktion, logistik og energiforbrug med 63 pct. inden 2030 samt at skifte til 100 pct. genanvendelig emballage på egne brands inden 2025.

Flere artikler fra samme sektion

Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil

Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.

21-11-2024 4 minutter Detailhandel,   Mærkning

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.

20-11-2024 2 minutter Forbrug

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter