Annonce

Annonce

El-lastbil fra Arla

Arla sætter turbo på udfasningen af diesellastbilerne og forventer årligt at udskifte 25-30 af selskabets 200 lastbiler med grønnere alternativer i de kommende år. Foto: Arla

Arla vinker farvel til flere diesellastbiler

Tre nye Arla el-lastbiler skal nu supplere den første store el-lastbil i Danmark. Det gør det muligt for Arla at levere meget mere mælk til københavnerne på grøn strøm.

For to år siden satte Arla som et forsøg den første store el-lastbil over 18 ton til at levere mælk til københavnerne. Forsøget er gået så godt, at Arla nu sætter flere el-lastbiler i drift.

De nye lastbiler kører på vindmøllestrøm, og dermed tager selskabet endnu et step i retning af at gøre mejeriproduktionen mere klimavenlig. De nye el-lastbiler forurener markant mindre end de dieselbiler, som leverer mælk i dag. Faktisk udleder de 67 pct. mindre CO2. Samtidig støjer de markant mindre, så de generer omgivelserne mindre. Oven i det har de ingen partikelforurening som almindelige diesellastbiler.

Bilerne kommer på vejene i samarbejde med DFDS, og Arla skruer samtidig op for tempoet i udskiftningen af køretøjer.

Fakta om el-lastbilerne

  • Lastbilerne forventes at kunne køre 150-175 km per opladning
  • En fuld opladning af batteriet tager 6-8 timer
  • El-lastbilen støjer markant mindre end en normal dieselbil
  • Strømmen til lastbilen kommer fra Clever, der leverer grøn strøm

Kilde: Arla

"Vi er stolte over at kunne udvide vores flåde af el-lastbiler. Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt," siger Henrik Lilballe Hansen, landedirektør for Arla Danmark i en pressemeddelelse.

Arla-lastbiler kører 12.5 mio. km om året

Arlas overordnede klimaplan indebærer, at den totale udledning af drivhusgasser per produceret liter mælk skal reduceres med 30 pct. inden 2030 sammenlignet med 2015. Det gælder hele produktionskæden fra mælkeproduktionen på gårdene til transport, produktion og distribution ud til forbrugerne.

I dag ejer Arla godt 200 lastbiler i Danmark, der kører mælk ud til ca. 2.600 detailbutikker hver eneste dag. Med godt 12,5 mio. kørte kilometer om året af Arlas distributionslastbiler, vil der kunne spares store mængder CO2 og partikelforurening.

Derfor har Arla taget en række initiativer for at køre mere grønt, og Arla forventer at udskifte 25-30 diesellastbiler med grønnere alternativer hvert år i de kommende år. Det er et kraftigt forøget tempo i udskiftning af traditionelle dieseldrevne lastbiler med grønnere alternativer.

El og gylle fortrænger diesel

I øjeblikket kører ti biogaslastbiler rundt på vejene i Danmark, som i løbet af 2023 bliver suppleret af yderligere syv biogaslastbiler.

Biogasbilerne sparer godt 35 procent CO2 i forhold til normale dieselbiler, fordi de populært sagt ’kører på gylle’. Men også el-lastbiler skal hjælpe på den grønne omstilling, og forventningen er, at de to nye el-lastbiler er de første af mange flere. De nye el-lastbiler er fra Volvo og bliver leveret i samarbejde med DFDS, som er en af Arlas store samarbejdspartnere inden for distribution.

De nye el-lastbiler, der skal køre for Arla, skal hovedsageligt levere mælk ud fra Ishøj, hvor der er ladestation og værksted. Men ambitionen er at få flere ladestationer og dermed flere muligheder for el-levering af mælken flere steder i landet, som for eksempel Slagelse, Christiansfeld og Hobro, hvor Arla har mejerier.

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage