Antallet af Alma-butikker bliver mindst fordoblet i 2026

Efter ti måneders drift løfter direktøren for det københavnske madmarked adm. direktør Alfred Josefsen sløret for Almas ekspansionsplaner.

10. december 2025
Læsetid: 2 minutter
Kunder handler i grøntafdelingen i Alma
Alfred Josefsen glæder sig over, at Alma har formået at skabe relationer til det, han kalder “kloge kunder”, der i en tid med prispres er villige til at betale for ordentlig kvalitet og økologi, og han forventer, at Alma mindst fordoble antallet af butikker i 2026. Foto: Jakob Brandt

Den tidligere Irma-direktør Alfred Josefsen og Alma-kæden har fået masser af omtale, siden de åbnede det første madmarked i København for ti måneder siden.

Det skete med en erklæret ambition om at udfylde hullet efter Irma-kæden, som tidligere var landets mest økologiske dagligvarekæde. Alma satser både på kvalitet og økologi, og medejer Alfred Josefsen har aldrig lagt skjul på, at kæden af rene madmarkeder efter planen skulle udvides til mere end de to nuværende butikker, der ligger på Frederiksberg og på Store Kongensgade i København. 

Uden at nævne konkrete butiksplaceringer eller antallet af nye butikker, oplyser idemanden bag Alma nu til Retail News, at kæden vil åbne mere end én butik i det nye år. Det betyder, at kæden mindst står til en fordobling i antallet af butikker. Samtidig peger direktøren på to hovedårsager til, at udrulningen af konceptet er gået langsommere, end han havde håbet.

Der har været to store opgaver. For det første at skabe opmærksomhed om noget helt nyt – og det er faktisk lykkedes rigtig godt. Selvom vi kun har to butikker, ved de fleste efterhånden, at vi findes. Det andet har ligget i at få et kompliceret logistiksetup til at fungere. Mange af vores varer kommer ikke fra de sædvanlige flow, så vi har skullet opbygge vores egne logistiksløjfer. Det har været en enorm opgave,” fortæller han til mediet.