Annonce
Annonce
Åbning af den danske fællesstand på BioFach
Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) klippede onsdag morgen snoren til den danske fællesstand på BioFach-messen, som i år kan fejre 30 års jubilæum.

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) var ved åbningen af den danske stand på BioFach flankeret af Helle Borup Friberg, direktør for Økologisk Landsforening (t.v.) Malene Aaris fra Bio aus Dänemark og Pernille Bundgård, der er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening. Foto: Louise Kaad-Hansen
“Man bliver altså stolt som dansker og som minister på fødevareområdet, når man står her. Vi er verdensmester i økologi,” sagde miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V), før han onsdag morgen klippede snoren til den danske fællesstand i hal 5 på verdens største økologiske fødevaremesse, BioFach, som ifølge arrangørerne får besøg af flere end 50.000 gæster, inden den lukker på lørdag.
Ministeren roste ved den lejlighed den danske innovationskraft, som har været med til at bane vejen for en dansk øko-eksport, der længe har præsteret to-cifrede vækstrater og allerede i 2017 var tæt på at runde tre mia. kr.
Den danske fællesstand er igen i år arrangeret af Bio aus Dänemark og Økologisk Landsforening, og messeteamet kan se frem til fire travle dage i Tyskland, som er Danmarks vigtigste eksportmarked for økologi.
Vi skal holde fast i væksten
Ifølge Helle Borup Friberg, direktør for Økologisk Landsforening, er den danske fællesstand et godt bevis på den mangfoldighed af innovative kvalitetsvarer, som Danmark er kendt for i udlandet.
”Det er en stærk position at komme fra i en verden, hvor det globale salg af økologi er mere end femdoblet siden år 2000. Den danske øko-eksport bliver ved med at sætte nye rekorder. I 2017 nåede vi knap 3 mia. kr. Det er en stigning på 21 pct., og Tyskland alene står for 42 pct. af den samlede eksport. Den vækst skal vi holde fast i, for behovet for grønne, danske løsninger vil kun vokse i fremtiden, og dansk økologi har potentialet til at blive en styrkeposition for Danmark på linje med grøn energi. Det kræver en ambitiøs og målrettet økologipolitik, der kan skabe forretningsmæssigt afsæt for udviklingen af dansk økologi,” sagde Helle Borup Friberg ved åbningen af den danske stand.
ØL-direktøren mindede om, at de fine resultater ikke kommer af sig selv, og at det er vigtigt at holde fast i det unikke og stærkt samarbejde på tværs af hele branchen for at forsvare den danske førerposition.
”Vi skal blive ved med at fortælle de gode historier omkring økologien og fortsat presse på for at positionere dansk økologi internationalt. Økologien spiller ind i de mange grønne trends, og økologien skal forsætte med at være på forkant med forbrugernes forventninger. Bl.a. derfor arbejder vi i Økologisk Landsforening målrettet med at finde gode klimaløsninger for den økologiske produktion,” sagde Helle Borup Friberg, inden hun overrakte saksen til Jakob Ellemann-Jensen, som klippede snoren til den danske stand, hvor de danske udstillere i de kommende dage kæmper om indkøbernes opmærksomhed.
Godt billede på dansk innovationskraft
Ifølge Pernille Bundgård, der er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening har de danske producenter gode kort på hånden.
”Danskerne er dem, der køber flest økologiske varer i verden. 13,3 pct. af alle de varer, vi lægger i indkøbskurven, er økologiske. Vi efterspørger også økologi inden for flere og flere varegrupper, og derfor udvikler de danske virksomheder konstant nye, spændende øko-varer, og det har indkøbere fra mange lande fået øje på. Eksportpotentialet er dermed meget stort. Udstillerne på årets BioFach giver et godt billede af den bredde og innovationskraft, der kendetegner dansk økologi,” siger Pernille Bundgård fra Nürnberg.
Flere artikler fra samme sektion
Spisemærkerne er på vej tilbage på danmarkskortet
Til sommer forventer Fødevarestyrelsen at lancere et nyt danmarkskort over alle landets spisemærkede restauranter.
Økologien åbner nye døre for jysk konferencecenter
Selv om Vingsted Hotel & Konferencecenter har fået Det Økologiske Spisemærke i bronze, er der stadig plads til, at køkkenet kan holde fast i en håndfuld små lokale fødevareproducenter.
Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk
Økologisk rapsolie fra Danmark har mange gode egenskaber, og Dragsbæk-koncernen efterlyser flere producenter, som kan sikre tilgangen af råvarer til nye produktlanceringer.