Annonce

Annonce

Åbning af den danske stand på BioFach 2019

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) var ved åbningen af den danske stand på BioFach flankeret af Helle Borup Friberg, direktør for Økologisk Landsforening (t.v.) Malene Aaris fra Bio aus Dänemark og Pernille Bundgård, der er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening. Foto: Louise Kaad-Hansen

Åbning af den danske fællesstand på BioFach

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) klippede onsdag morgen snoren til den danske fællesstand på BioFach-messen, som i år kan fejre 30 års jubilæum.

“Man bliver altså stolt som dansker og som minister på fødevareområdet, når man står her. Vi er verdensmester i økologi,” sagde miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V), før han onsdag morgen klippede snoren til den danske fællesstand i hal 5 på verdens største økologiske fødevaremesse, BioFach, som ifølge arrangørerne får besøg af flere end 50.000 gæster, inden den lukker på lørdag.

Ministeren roste ved den lejlighed den danske innovationskraft, som har været med til at bane vejen for en dansk øko-eksport, der længe har præsteret to-cifrede vækstrater og allerede i 2017 var tæt på at runde tre mia. kr.

Den danske fællesstand er igen i år arrangeret af Bio aus Dänemark og Økologisk Landsforening, og messeteamet kan se frem til fire travle dage i Tyskland, som er Danmarks vigtigste eksportmarked for økologi.

Vi skal holde fast i væksten

Ifølge Helle Borup Friberg, direktør for Økologisk Landsforening, er den danske fællesstand et godt bevis på den mangfoldighed af innovative kvalitetsvarer, som Danmark er kendt for i udlandet.

”Det er en stærk position at komme fra i en verden, hvor det globale salg af økologi er mere end femdoblet siden år 2000. Den danske øko-eksport bliver ved med at sætte nye rekorder. I 2017 nåede vi knap 3 mia. kr. Det er en stigning på 21 pct., og Tyskland alene står for 42 pct. af den samlede eksport. Den vækst skal vi holde fast i, for behovet for grønne, danske løsninger vil kun vokse i fremtiden, og dansk økologi har potentialet til at blive en styrkeposition for Danmark på linje med grøn energi. Det kræver en ambitiøs og målrettet økologipolitik, der kan skabe forretningsmæssigt afsæt for udviklingen af dansk økologi,” sagde Helle Borup Friberg ved åbningen af den danske stand.

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen klippede snoren og åbnede dermed den danske fællesstand på BioFach. Foto: Louise Kaad-Hansen

ØL-direktøren mindede om, at de fine resultater ikke kommer af sig selv, og at det er vigtigt at holde fast i det unikke og stærkt samarbejde på tværs af hele branchen for at forsvare den danske førerposition.

”Vi skal blive ved med at fortælle de gode historier omkring økologien og fortsat presse på for at positionere dansk økologi internationalt. Økologien spiller ind i de mange grønne trends, og økologien skal forsætte med at være på forkant med forbrugernes forventninger. Bl.a. derfor arbejder vi i Økologisk Landsforening målrettet med at finde gode klimaløsninger for den økologiske produktion,” sagde Helle Borup Friberg, inden hun overrakte saksen til Jakob Ellemann-Jensen, som klippede snoren til den danske stand, hvor de danske udstillere i de kommende dage kæmper om indkøbernes opmærksomhed.

Væksten i den danske økologi-eksport nåede i 2017 op på 2.951 mio. kr. Kilde: Danmarks Statistik

Godt billede på dansk innovationskraft

Ifølge Pernille Bundgård, der er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening har de danske producenter gode kort på hånden.

”Danskerne er dem, der køber flest økologiske varer i verden. 13,3 pct. af alle de varer, vi lægger i indkøbskurven, er økologiske. Vi efterspørger også økologi inden for flere og flere varegrupper, og derfor udvikler de danske virksomheder konstant nye, spændende øko-varer, og det har indkøbere fra mange lande fået øje på. Eksportpotentialet er dermed meget stort. Udstillerne på årets BioFach giver et godt billede af den bredde og innovationskraft, der kendetegner dansk økologi,” siger Pernille Bundgård fra Nürnberg.

Flere artikler fra samme sektion

Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder

Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.

20-02-2025 6 minutter Dagligvarehandel

Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris

Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.

19-02-2025 5 minutter Øko-prisen

Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage

Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.

17-02-2025 2 minutter Grise,   Økonomi