Annonce

Annonce

Måltidskasserne er stadig rygraden i Aarstidernes forretning, men fremover skal salg af udvalgte dagligvarer og færdigretter fylde mere i omsætningen hos den danske måltidskasseleverandør, som kom ud af 2021 med et minus på 2,9 mio. kr. Foto: Aarstiderne

Aarstiderne A/S ændrer kurs efter sjældent underskud

Efter flere år med to-cifrede millionresultater løb Aarstiderne A/S i 2021 ind i et sjældent minus på 2,9 mio. kr. efter et noget turbulet år, som nu får måltidskasseoperatøren til at justere kursen og udbygge en ny forretningsgren.

Ifølge FødevareWatch skal et øget salg af dagligvarer, plantebøffer og færdigretter hjælpe Aarstiderne tilbage på sporet efter et uventet minus i 2021-regnskabet hos landets største leverandør af økologiske måltidskasser.

Efter et fantastisk 2020, hvor omsætningen nærmest eksploderede under coronapandemien, landede Aarstiderne et resultat på næsten 37 mio. kr. Det tal var barberet med næsten 40 mio. kr., da selskabet gjorde kassen op efter 2021. Tallene taler deres tydelige sprog, idet Aarstiderne gik fra et overskud på 36,9 mio. kr. i 2020 til sidste års minus på 2,9 mio. kr., men ifølge Annette Hartvig Larsen, adm. direktør hos Aarstiderne, er der flere forklaringer på den økonomiske mavelanding:

”Vi kom rigtig godt ud af 2020 og tænkte som de fleste andre, at vi havde fat i noget større ved indgangen til 2021. Året startede rigtigt godt og det lignede god vækst, men så skete det store skift for os i sommeren, hvor folk skulle ud at rejse, ud at spise og gøre alt muligt andet,” siger Annette Hartvig Larsen," til FødevareWatch.

Hun er medejer af Aarstiderne, som ifølge mediet ikke lægger skjul på, at de nye planer om at konkurrere med landets store onlinekøbmænd som Salling Group, Coop og Nemlig.com, kommer til at koste både tid og penge.

Forventer vækst i et usikkert marked

Trods modgangen i 2021 kan virksomhedens ejere og de godt 350 ansatte dog glæde sig over fremgang i omsætningen, som voksede til 765,2 mio. kr. Det er godt 5 mio. kr. mere end i 2020, hvor Aarstiderne godt hjulpet af de første corona-nedlukninger oplevede kæmpe fremgang i salget til de mange danskere, som var tvunget til at arbejde hjemme. Noget af væksten kom via salget i den nye netbutik "Jordens Bedste Købmand".

Selskabets egenkapitalen udgør 51,8 mio. kr., og af årsrapporten fremgår det, at selskabet forventer, at omsætningen i indeværende år vokser til 775 - 825 mio. kr., mens årets resultat ventes at lande et sted mellem 0 til 10 mio. kr.

Men på grund af krigen i Ukraine og den galoperende inflation samt usikkerhed om udviklingen på coronafronten skal forventningerne tages med visse forbeholder, oplyser Aarstiderne.

”2022 forventes at blive udfordrende, da eftervirkningerne af Covid-19 og krigen i Ukraine lægger et ekstremt højt pres på priserne, og inflationen er stigende. De akkumulerede konsekvenser af dette er svært at forudsige,” hedder det i årsrapporten, som fortsætter:

”Virksomheden er midt i et strategisk skifte og etablerer flere individuelle bestillingsmuligheder og fysiske salgssteder. Begge dele øger usikkerheden omkring den økonomiske præstation i 2022."

Ny certificering styrker selskabet

I juni måned oplyste Aarstiderne, at selskabet for at ruste sig bedre til fremtiden var blevet B Corp-certificeret med en score på 106,7 point, hvilket er den højeste score blandt fødevarevirksomheder i Norden.

Med den nye certificering kan Aartiderne fortælle kunderne, hvor stort klimaaftrykket er for de måltidskasser, de køber, og ifølge Annette Hartvig Larsen giver det fordele fordele:

”Med B Corp som partner, får vi et netværk af andre virksomheder, som tænker som os. Vi får inspiration, værktøjer og en ramme til at forbedre os i bredden, så vi forsat kan være meget ambitiøse på at skabe en bæredygtig forretning – og en positiv forskel for planeten”, sagde Annette Hartvig Larsen, da selskabet fortalte om den nye B Corp-certificering, som efter hendes vurdering også stiller Aarstiderne stærkere i konkurrencen med selskabets konkurrenter.

Ejerkredsen bag Aarstiderne består af selskabets direktør, Søren Ejlersen med en andel på 10-15 pct. Konsortiet Aartiderne Partners ejer mellem 15 og 20 pct., mens den hollandske kapitalfond Tridos Impact Strategies har en ejerandel på 20 - 25 pct. Hovedaktionær er medstifter og økolog Thomas Harttung, som ejer mellem 50 og 66,66 pct. af aktierne.

Flere artikler fra samme sektion

Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil

Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.

21-11-2024 4 minutter Detailhandel,   Mærkning

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.

20-11-2024 2 minutter Forbrug

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter