Annonce

Annonce

Siden Ø-mærket blev lanceret i 1989, har de danske økologer løftet dyrevelfærden for flere end 42 mio. køer, grise og fjerkræ ved at give dem mulighed for at komme ud under åben himmel. Heraf var ca. tre mio. grise. Foto: Økologisk Landsforening

35 år med økologien har sikret bedre velfærd for 42 mio. dyr i dansk landbrug. Det skal fejres

Økologisk Landsforening planlægger en kampagne og inviterer producenter og kæder til at deltage i fejringen af Ø-mærkets 35-års jubilæum.

Siden årsskiftet har medarbejdere i Økologisk Landsforening (ØL) haft travlt med at planlægge og udvikle diverse materiale til en jubilæumskampagne for Ø-mærket, som i år fylder 35 år.

Foreningen forventer, at markeringen af 35-året for Ø-mærket vil strække sig over det meste af 2025, men for at indfri den ambition, er det nødvendigt med opbakning fra aktører i hele værdikæden.

Projektleder Helle Bossen fra Økologisk Landsforening har allerede været i dialog med flere af kæderne, og hun forventer bred opbakning fra dagligvarebranchen, som allerede fra årets start har varslet nye initiativer, som skal få flere danskere til at stoppe økologiske varer i indkøbskurven.

Effektivt pejlemærke

Siden 1989 har det røde Ø med tilhørende kongekrone fungeret som et effektivt pejlemærke for et voksende antal øko-mindede kunder i de danske dagligvarebutikker.

Forbrugerne opbyggede hurtigt en store tillid til Ø-mærket, og et stærkt, statskontrolleret økologimærke var en medvirkende årsag til, at Danmark blev fast inventar på listen over de lande, hvor borgerne køber flest økologiske varer.

Danskerne har al mulig grund til at klappe hinanden på skuldrene. Uden forbrugernes opbakning til det røde Ø-mærke, var vi aldrig nået så langt.

— Michael Kjerkegaard, forperson i Økologisk Landsforening

I 2010 fik Ø-mærket selskab af EU’s grønne økologilogo, som blev obligatorisk på færdigpakkede produkter, men det er stadig Ø-mærket, som bliver brugt som blikfang i de fleste dagligvarebutikker.

»Danskerne har al mulig grund til at klappe hinanden på skuldrene. Uden forbrugernes opbakning til det røde Ø-mærke, var vi aldrig nået så langt,« siger Michael Kjerkegaard, forperson i Økologisk Landsforening.

Øget Velfærd for 42 mio. dyr

For at kunne dokumentere hvilken rolle, økologien har spillet i dansk landbrug gennem de seneste 35 år, har foreningen fået hjælp af ØkologiRådgivning Danmark, som under sin gennemgang af Landbrugsstyrelsens årsstatistikker fik brug for den store lommeregner.

Økologisk Landsforening har lavet en toolbox med masser af skilte og plakater m.m., som kæderne kan downloade og bruge rundt om i butikkerne for at fejre Ø-mærket
Økologisk Landsforening har lavet en toolbox med masser af skilte og plakater m.m., som kæderne kan downloade og bruge rundt om i butikkerne for at fejre Ø-mærket. Foto: Økologisk Landsforening

Facit viser, at siden de første danske fødevarer for 35 år siden blev forsynet med det røde Ø-mærke, kan 42 mio. danske produktionsdyr takke forbrugerne og økologerne for, at de fik mulighed for at komme ud under åben himmel og fik en tilværelse, som var tættere på deres naturlige liv.

Totalt gælder det flere end 39 mio. fjerkræ, tre mio. grise og næsten en halv mio. malkekøer, men ifølge Michael Kjerkegaard handler økologi om meget mere end dyrevelfærd.

Mere blod på tanden

Også naturen og grundvandet har gennem de seneste 35 år nydt godt af landets skånsomme økologiske landbrug. I den periode har økologerne sparet naturen og grundvandet for 7.225 tons pesticider, viser beregningerne fra ØkologiRådgivning Danmark.

Det har fået mange danskere til at bakke op om mærkningsordningen. De sætter også handling bag, når syv ud af ti danskere hver uge stopper økologiske varer i indkøbskurven.

»Den opbakning betyder, at vi som landmænd får blod på tanden til at gøre endnu mere for at sikre, at fremtidens fødevarer får det røde Ø-mærke og dermed produceres på en mere miljøvenlig måde,« siger ØL-forpersonen.

Ø-mærket er kendt ud over Danmarks grænser, og 35 års jubilæet bliver også markeret i forbindelse med udenlandske messer
Ø-mærket er kendt ud over Danmarks grænser, og 35 års jubilæet bliver også markeret i forbindelse med udenlandske messer. Grafik: Økologisk Landsforening

Forskellen kan mærkes

’Forskellen kan mærkes’, lyder det overordnede tema for foreningens egne kampagneaktiviteter, som skal være med til at styrke forbrugernes viden om økologi.

»Vi skal sørge for at formidle viden, så alle ved, at økologi gavner både mennesker, dyr og naturen,« siger projektleder Helle Bossen fra Økologisk Landsforening.

Hun var også projektleder, da Ø-mærket fyldte både 25 og 30 år. Begge gange oplevede hun stor opbakning fra hele branchen. Den fælles indsats og mange års kampagneaktiviteter har været med til at øge kendskabsgraden til Ø-mærket, som i dag ligger tæt på 100 pct.

Foreningens egne kampagneaktiviteter i starten i de to første uger af marts og bliver senere fulgt op af yderligere tre gange to uger.

»I de perioder laver vi både outdoor-annoncering og annoncerer i dagbladene, men hovedindsatsen kommer til at foregå på de sociale medier,« siger Helle Bossen,

Hun beskriver kampagnen som en god lejlighed til at anerkende alle dem, som har været med til at støtte økologien.

Ø-mærket har gennem 35 år guidet danskerne frem til de økologiske fødevarer, og det vil blive markeret via kampagneaktiviteter gennem hele 2025
Ø-mærket har gennem 35 år guidet danskerne frem til de økologiske fødevarer, og det vil blive markeret via kampagneaktiviteter gennem hele 2025

»Vi skal ikke fejre jubilæet alene. Vi skal fejre det sammen med landmændene, virksomhederne, kæderne og aktørerne i foodservice. Det er vigtigt, at alle er med,« siger Helle Bossen.

For at få flest muligt til at deltage har foreningen lavet en toolbox med kampagnemateriale, som alle kan downloade gratis.

»Gennem årenene har mange dømt økologien ude og betraget den som en døgnflue, men forbrugerne har holdt fast ved de Ø-mærkede varer. Men i øjeblikket er der mange dagsordner, som bejler til kunderne, så det er vigtigt, at vi bliver ved med at sætte fokus på den forskel, som økologien gør,« siger Helle Bossen.

Flere artikler fra samme sektion

Øget salg af frugt og grønt løftede det økologiske salg til nye rekordhøjder i 2024

Efter tre år med stagnation voksede det økologiske salg i 2024 med 7,5 pct., viser et estimat, som Økologisk Landsforening har lavet på basis af data fra Kauzas husstandspanel.

29-01-2025 4 minutter Dagligvarehandel

Aarstiderne introducerer MåltidsPosen

Med nye ejere ved roret er der sat yderligere gang i produktudviklingen hos måltidskasseproducenten, som i denne uge introducerer MåltidsPosen, der rummer en opskrift alle ingredienser til ét måltid.

29-01-2025 3 minutter Onlinesalg

Coop indleder offensiv for det økologiske grisekød sammen med Friland

Poppelgrisen fra Hestbjerg Økologi skal vænne sig til at dele pladsen i Coops kølediske med en større mængde af økologiske basisprodukter fra Friland, som netop har lavet en ny aftale med dagligvarekoncernen.

27-01-2025 4 minutter