Annonce

Annonce

iels Rømer bag disken med glasvarer med plantebaserede alternativer til fisk på BioFach 2024

Direktør Niels Rømer fra Rømer Vegan er en af de 23 danske udstillere på den danske BioFach-stand. I Nürnberg skal han forsøge at bygge videre på det gennembrud, som selskabet sidste år fik på det tyske marked for plantebaserede alternativer fisk. Arkivfoto: ØL

23 virksomheder viser dansk økologi frem for hele verden på BioFach-messen i Nürnberg

Økologisk Landsforening og Bio Aus Dänemark deler igen værtskabet, når den danske fællesstand i næste uge åbner på verdens største økologimesse i Tyskland. I år er 23 danske producenter klar til fire travle dage i Nürnberg.

Mens mange danskere stikker af på skiferie i uge 7, vælger økologiske købmænd og producenter fra det meste af kloden at valfarte til Messecenter Nürnberg i Tyskland, som gennem mange år har dannet rammen om verdens største messe for økologiske føde- og drikkevarer.

Når den åbner på tirsdag, forventer de tyske messearrangører, at tæt på 2500 udstillere er på plads i de ni messehaller. 23 af dem står på den danske fællesstand, hvor de skal forsøge at bygge videre på Danmarks voksende eksport af økologiske fødevarer, som i 2023 hentede 3,5 mia. kr. i udlandet.

”Igen i år kommer vi til Biofach med lutter spændende danske virksomheder, hvor vi skal vise verden, at de skal kigge mod Danmark for at finde den største, bedste og mest inspirerende innovation inden for økologiske produkter,” siger Økologisk Landsforenings internationale markedschef Dennis Hvam.

Sammen med Malene Aaris, CEO i Bio Aus Dänemark, betragter han BioFach som et effektivt udstillingsvindue, hvor deltagerne i løbet af fire intense dage har optimale muligheder for at så de frø, der skal få endnu mere dansk økologi ind på hylderne i udlandet.

De tyske arrangører af BioFach forventer at fagmessen i år får besøg af ca. 35.000 gæster
De tyske arrangører af BioFach forventer at fagmessen i år får besøg af ca. 35.000 gæster. Foto: ØL

”Den danske fællesstand har i flere år haft en fast placering i hal 6, midt i messecenteret og tæt på mange tyske udstillere, hvor der altid er mest trafik. Det betyder, at staden gennem årene har opbygget en position som et ’must-visit-sted’ for indkøbere, som vil se de seneste nyheder på økologi-fronten,” siger Malene Aaris, der har været aktiv på det tyske marked i mere end 25 år.

Hun betegner den danske stand som ’et lille attraktivt smørhul’ på BioFach.

”Mange ting giver sig selv, når man har den position,” siger hun.

Garvede standbyggere er i gang

Allerede torsdag i denne uge ankom et lille team af erfarne standbyggere fra det jyske firma Scanex til Nürnberg, hvor de i løbet af de kommende dage skal opbygge den danske stand. De har deadline søndag aften, hvor Dennis Hvam og Malene Aaris skal godkende standen og sikre, at alt er klart, når de danske udstillere mandag ankommer til det tyske messecenter. Her har de yderligere et døgn til at fintune deres stand og arrangere de vare- og smagsprøver, som skal give de udenlandske indkøbere smag for dansk økologi, når messen åbner tirsdag 11. februar kl. 09.00.

Ifølge arrangørerne er det vigtigste succeskriterium, at virksomhederne tager hjem fra messen og føler, at de både har skabt nye, interessante kontakter og været i dialog med nye potentielle kunder.  ”Igen i år har vi flere helt nye udstillere med, og vi kan se, at de fleste nye, der var med sidste år, har valgt at deltage igen år. Det viser, at de får noget ud af messen og at det er lykkedes for dem at få skabt de rigtige kontakter og mødt de rigtige mennesker. Og det er netop vores vigtigste succeskriterie,” siger Dennis Hvam.

Men det er også vigtigt, at de har haft tid til at pleje de eksisterende kundeforhold, da det ifølge Malene Aaris er en mindst lige så vigtig del af eksportarbejdet, som at jage nye kunder. 

En smagfuld debutant

En af debutanterne på BioFach er den jyske startup Nocla fra Grundfør ved Aarhus, som kan fejre 1-års fødselsdag på messen. Sidste år besøgte selskabets direktør og medstifter Morten Ammentorp den tyske messe for at sondere potentialet for Noclas fermenterede smagsgivere. Det bestyrkede ham i troen på, at selskabets sortiment vil appellere til de tyske kantiner og storkøkkener. Derfor vender han i år tilbage som udstiller.

”De tyske køkkener går op i kvalitet og økologi, men de kender endnu ikke så meget til de fermenterede smagsgivere, som giver en større kompleksitet og dybde i smagen,” siger Morten Ammentorp, som bl.a. har forskellige miso-produkter og en kornfond.

Der er tale om økologiske produkter med en kort ingrediensliste og helt uden E-numre, og Nocla-direktøren håber, at messedagene i Nürnberg vil føre til værdifulde kontakter blandt tyske foodservicegrossister og professionelle køkkener, som i år får særlig opmærksomhed på den danske stand.

BioFach 2025

  • Messen holder åbent i Messecenter Nürnberg fra den 11. til den 14. februar.
  • Den danske fællesstand er resultatet af et mangeårigt samarbejde mellem danske eksportvirksomheder, Økologisk Landsforening og eksportnetværket Bio Aus Dänemark.
  • Standen er finansieret af Den Europæiske Union NextGenerationEU administreret af Fonden for økologisk landbrug.

De danske udstillere:
Agrain v/ Circular Food Technology, Aurion, Berrifine, Chocolate and Love, CO-RO, Good Sodas ®, Kombucha Time, København Kombucha, Ma-Mam, Matr Foods, Mill & Mortar Trading Company, My Glutenfree Bakery, Naturfrisk Group, Nocla, Northern Greens, Oialla, Organic Plant Protein, Perfectseason, Rawbite, Reduced, Rømer Vegan, Thise Mejeri og Uhhmami.

Flere artikler fra samme sektion

Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder

Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.

20-02-2025 6 minutter Dagligvarehandel

Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris

Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.

19-02-2025 5 minutter Øko-prisen

Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage

Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.

17-02-2025 2 minutter Grise,   Økonomi