30.000 elever kortlægger den danske jords sundhed
Skoleelever graver i disse uger jordprøver op over hele landet. Resultaterne skal give forskere et unikt indblik i den danske jords tilstand.

Hvordan har den danske jord det egentlig? Det spørgsmål hjælper 30.000 skoleelever i disse uger forskere med at besvare i dette års Masseeksperiment.
Elever fra 500 skoler i 96 kommuner graver sig ned i alt fra fodboldbaner og skolegårde til skovbryn og byparker for at tage prøver i 10 og 40 centimeters dybde.
De tusindvis af datasæt bliver sendt videre til forskere på Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og Danmarks Tekniske Universitet, som står klar til at analysere jordens kemiske, fysiske og biologiske tilstand.
Det er første gang, der indsamles et så omfattende datagrundlag, og resultaterne skal give et landsdækkende billede af jordens sundhed – fra by til land, fremgår det af en pressemeddelelse fra Masseksperimentet, som hvert år udvikler et nyt eksperiment i samarbejde med forskere på landets universiteter.
Masseeksperimentet
Eleverne gennemfører disse undersøgelse i Grundeksperimentet:
- Beskrivelse af prøvestedet (geotop)
- GPS-værdi og fotoregistrering
- Beskrivelse af plantedække
- Udtagelse af dna-prøve
- Beskrivelse af jordprofil (klassificering af jordfarve og jordlagenes dybde) ned til 40 cm dybde
- Beskrivelse af jordstrukturen ned til 40 cm. dybde
- Beskrivelse og registrering af regnorme
- Udtagelse af jordprøver i 10 og 40 cm. dybde til forskerne
Det kan vise sig, at det står skidt til
Lene Christensen er programleder for Masseeksperimentet 2025, og hun er spændt på, hvad projektets resultater kommer til at vise:
”Det kan være farligt at lave en så stor kortlægning af den danske jord, for det kan jo vise sig, at det står skidt til,” siger Lene Christensen til tv2.dk.
”Men vi ved det simpelthen ikke, og det er derfor, at det er så spændende.”
Årets tema for eksperimentet er 'jordsundhed', og eleverne undersøger blandt andet jordens struktur, pH-værdi, indhold af regnorme samt forekomsten af problematiske stoffer som PFAS, pesticider og nitrat.
Den enorme landsdækkende datamængde fra eleverne vil hjælpe forskerne med at identificere mønstre og tendenser i jordens egenskaber på tværs af Danmarks regioner.
”Vi vil faktisk være i stand til at udarbejde kort over elementer af jordens sundhedstilstand alene på baggrund af elevernes indsamlede data,” siger Mogens Humlekrog Greve, professor ved Aarhus Universitet, i pressemeddelelsen.
Verdens største forskningsprojekt med skoleelever
Masseeksperimentet er et undervisnings- og forskningsprojekt, der består af et grundeksperiment for alle elever fra 4. klasse og et ekstra eksperiment for ældre eller særligt interesserede elever. Det er arrangeret af Astra, det nationale naturfagscenter, og er verdens største såkaldte student science-projekt. Formålet er både at styrke elevernes naturfaglige kompetencer og bidrage til reel forskning. Siden 2007 har Astra hvert år udviklet et nyt eksperiment i samarbejde med forskere, og tidligere års resultater er flere gange blevet optaget i internationale tidsskrifter.
”Man ved ikke, hvad jorden under vores fødder er for noget, før man har haft det mellem fingrene. Det motiverer eleverne enormt, når de anvender praktiske autentiske metoder i naturvidenskabelige undersøgelser og samtidig oplever, at deres bidrag kan bruges i reel forskning,” siger Lene Christensen, cand.scient. og programleder for Masseeksperimentet.
De første resultater fra eksperimentet ventes offentliggjort i december.