Annonce
Annonce
Under arbejdet med at udvikle økologiske måltidskasser var Rasmus Kliim og Anders Vald fra innovationsafdelingen i Simple Feast selv ude i marken og høste grøntsager, og nu vil det plantebaserede selskab gerne på fornavn med de danske producenter. Foto: Simple Feast
Plantebaseret firma søger danske producenter af grøntsager
Salget af økologiske måltidskasser hos Simple Feast er nu blevet så stort, at selskabet kan høste flere fordele ved at handle direkte med danske og svenske producenter af grøntsager.
Den danske producent af vegetariske og veganske økologiske måltidskasser Simple Feast ønsker at levere så friskhøstede grøntsager til kunderne som muligt. Derfor vil selskabet gerne hente råvarerne direkte hos landmanden.
Hidtil har Simple Feast købt alle sine råvarer via landets totalgrossister, men produktionen har nu fået en volumen, hvor det ifølge selskabets indkøbschef, Teis Lynfort, giver god mening at supplere forsyningerne i den danske/svenske grøntsagssæson ved at springe mellemleddet over og købe grøntsagerne direkte hos producenterne.
På den måde slipper kartofler, kål, løg og salat m.m. for en mellemlanding hos en grossist, før de bliver sendt videre til Simple Feasts produktionskøkken på Refshaleøen i København.
Simple Feast har brug for:
- Rodfrugter: Rødbeder, kartofler, beder, gulerødder, pastinak, knoldselleri.
- Kål: Spidskål, blomkål, broccoli, grønkål, rødkål, savojkål.
- Bladgrønt: Spinat, babyspinat, hjertesalat, mini romaine, rucola.
- Agurker, squash, græskar.
- Løg, rødløg, forårsløg, porrer.
Efter hans vurdering vil den direkte handel både være forbundet med fordele for producenten og for Simple Feast.
Teis Lynfort er derfor gået på jagt efter økologiske producenter, som ønsker at levere direkte til det plantebaserede selskab, som i øjeblikket oplever massiv vækst.
"Vi vil gerne på fornavn med producenterne, og vi vil også gerne have, at vores kunder kommer på fornavn med de landmænd, som producerer råvarerne. Og det må gerne være producenter med en god historie, som vi får mulighed for at kommunikere videre til kunderne," siger Teis Lynfort.
Han er ansvarlig for at opbygge et lokalt producentnetværk, som både kan omfatte danske og svenske avlere, da selskabet har kunder på begge sider af Øresund.
I øjeblikket vokser salget måned for måned, og han tilskriver især de hastigt voksende salgstal, at Simple Feast tilbyder måltidsløsninger med en høj forarbejdningsgrad.
"Som udgangspunkt har vi lavet alt det, der kan laves i forvejen, så det tager kun 10 minutter at tilberede maden fra vores måltidskasser, mens mange af kasserne fra vores konkurrenter mere har karakter af råvarekasser," siger Teis Lynfort.
Hos Simple Feast er det således kun sårbare produkter som visse grøntsager, salater og frugter, som ikke altid bliver snittet på forhånd, da det ville gå ud over friskheden.
Hvorfor skal producenterne levere direkte til jer?
Kort om Simple Feast
Selskabet blev etableret af serie-iværksætteren Jakob Nordenhof Jønck i 2014, og indholdet af de første økologiske måltidskasser blev produceret af underleverandører. I dag har selskabet etableret produktionsfaciliteter i en stor ombygget lagerhal på Refshaleøen i København.
- Det første produkt indeholdt op til 20 pct. kød, men i november 2017 blev konceptet 100 pct. plantebaseret.
- Ansatte: Ca. 100
- Leveringsområde: Måltidskasserne bliver én gang om ugen leveret ud til kunderne i hele Danmark og Sveriges fire største byer.
"Det skal de, fordi de via Simple Feast kommer tættere på kunderne, så vi sammen kan arbejde på at sikre en kvalitet og friskhed, som lever op til forventningerne hos kunden, som i sidste ende spiser retterne. Det kan f.eks. være ved at arbejde med særlige sorter, anderledes størrelser og lignende. På den måde kan de finde afsætning for produkter, som normalt ikke slipper igennem nåleøjet til den traditionelle del af branchen. Derudover kan vi tilbyde dem en god afregning, da vi deler grossistens avance med producenten," siger Teis Lynfort.
Hvor meget skal producenterne kunne levere, for at de er interessante for jer?
"Der er en grænse for, hvor små producenter som er attraktive for os. Afhængigt af hvilken råvarer, vi taler om, så skal de kunne levere fra 100 kg til 1,5 t af de enkelte grøntsagstyper," siger Teis Lynfort.
Derimod er det i udgangspunktet ikke afgørende, om producenten har eget vaskeri eller snitteri.
"Vi vil helst ikke lukke døren for tidligt, og hvis det er nødvendigt, kan vi altid finde ud af at få vasket eller snittet grøntsagerne et andet sted."
Med kontorer i både København, Californien, Stockholm og Berlin signaler Simple Feast med al tydelighed, at det unge selskab har udenlandske ambitioner, og i efteråret 2019 investerede tre venturefonde 225 mio. kr. i selskabet. Penge som skal bruges til at forfølge drømmen om at gøre Simple Feast til en operatør på det internationale marked for måltidskasser.
"Vi forventer at etablere en produktion i Californien inden udgangen af 2020," siger Teis Lynfort, som også oplyser, at selskabet fokuserer meget på innovation inden for det plantebaserede og forventer at fordoble antallet af kunder i indeværende år.
Præcis hvor mange kasser, der bliver produceret på Refshaleøen, holder selskabet dog for sig selv, da der er tale om et forretningsområde, som mange aktører holder øje med.
Flere artikler fra samme sektion
Skovforskning skal gøre grise mere bæredygtige
Aarhus Universitets forsøg ved Holstebro skal give økologiske griseproducenter et bud på, hvordan indretningen af grisenes folde kan begrænse kvælstofudledningen, så de bedre kan sikre kunderne mere bæredygtigt svinekød.
Tørken i 2018 og regnen i 2024 var kun en forsmag på, hvad danske landmænd har i vente, viser nye klimatal
DMI's nye Klimaatlas beregner, at havniveauet omkring Danmark vil være 42 cm højere i slutningen af dette århundrede. Danske landmænd kommer i dén grad til at kæmpe med både meget våde og meget tørre perioder fremover, vurderer eksperter.
Rådgiver: Skovlandbrug kan være landbrugets columbusæg
Både forskere og landets største skovlandbruger er enige om at konceptet skovlandbrug kan være et vigtigt redskab til at løse nogle af landbrugets klima- og miljømæssige udfordringer. At dømme efter fremmødet til ’Skovlandbrugsdag 2024’ er interessen for fænomenet stort. Direktøren for ØkologiRådgivning Danmark kalder skovlandbrug for et columbus-æg.