Annonce

Annonce

Udlandet vil have Danmarks økologividen

Pressemeddelelse

Dagligvarekæderne på Danmarks nærmeste eksportmarkeder viser stor interesse for de danske erfaringer med at udvikle det økologiske marked. I 2018 har Økologisk Landsforening rådgivet 18 forskellige kæder i henholdsvis Tyskland og Sverige om, hvordan de kan øge det økologiske salg. Det baner vej for øget eksport af danske øko-varer.

21. december 2018
Læsetid: 2 minutter
Økologisk Landsforenings stand på fødevaremessen Biofach. Masser af folk går rundt i hallen

Økologisk Landsforening har i 2018 haft møder med repræsentanter fra 18 forskellige dagligvarekæder på de to største økologiske eksportmarkeder; Sverige og Tyskland. Det kan bane vej for mere eksport. Arkivfoto: Jakob Brandt

Danskerne lægger mere økologi i indkøbskurven end nogen andre forbrugere i verden. 13,3 pct. af det samlede fødevaresalg i Danmark er økologisk, og mere end halvdelen af danskerne køber i dag øko-varer hver uge. 

Det vækker opsigt i udlandet, hvor dagligvarekæder i alle størrelser både efterspørger økologiske produkter fra Danmark og viden om, hvordan det er lykkedes at udvikle så stærkt et marked for økologi. 

Økologisk Landsforening har i 2018 haft møder med repræsentanter fra 18 forskellige dagligvarekæder på de to største økologiske eksportmarkeder; Sverige og Tyskland.

"De udenlandske kæder bruger os som eksperter til at give indsigt i økologiske forbrugerprofiler og viden om, hvordan man målretter det økologiske vareudvalg til bestemte forbrugergrupper. De er sågar meget interesserede i vores viden om øko-tendenser på deres egne markeder, som vi studerer og udarbejder rapporter om på vegne af vores virksomhedsmedlemmer," siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Kigger mod Danmark for at fylde hylderne

I løbet af året har hun bl.a. besøgt COOP og Paradiset i Sverige og Netto, Familia og Fleggaard i Tyskland.

 "Vi hjælper de udenlandske kæder til succes, og det baner vej for øget eksport af danske øko-varer. Når de begynder at sælge mere økologi, kigger de ofte mod Danmark for at finde spændende varer, som kan være med til at udfylde huller i deres sortiment. Danske øko-varer opfattes i høj grad som attraktive i udlandet. De danske virksomheder udvikler konstant nye økologiske kvalitetsvarer, som matcher tidens trends og kan bidrage til at gøre det væsentligt mere interessant at være økologisk forbruger i for eksempel Tyskland eller Sverige," siger Pernille Bundgård.

Der blev eksporteret økologiske varer til udlandet for knap tre mia. kr. i 2017. Tyskland er det største eksportmarked for danske øko-virksomheder og står således for 42 pct. af den samlede eksport. Derefter kommer Sverige (16 pct.), Kina (10 pct.) og Frankrig (7 pct.).

Dette er en pressemeddelelse fra Økologisk Landsforening. Det er tilladt at kopiere og bringe den på andre nyhedssider.

Flere artikler fra samme sektion

Spisemærkerne er på vej tilbage på danmarkskortet

Til sommer forventer Fødevarestyrelsen at lancere et nyt danmarkskort over alle landets spisemærkede restauranter.

09-05-2025 2 minutter Det Økologiske Spisemærke,   Foodservice

Økologien åbner nye døre for jysk konferencecenter

Selv om Vingsted Hotel & Konferencecenter har fået Det Økologiske Spisemærke i bronze, er der stadig plads til, at køkkenet kan holde fast i en håndfuld små lokale fødevareproducenter.

09-05-2025 4 minutter Det Økologiske Spisemærke,   Foodservice

Dragsbæk: Nordens olivenolie skal være økologisk

Økologisk rapsolie fra Danmark har mange gode egenskaber, og Dragsbæk-koncernen efterlyser flere producenter, som kan sikre tilgangen af råvarer til nye produktlanceringer.

08-05-2025 4 minutter Plantebaserede fødevarer