Tilfredsstillende år for Naturmælk, som søger nye veje for at sikre indtjeningen

Selv om Naturmælk måtte vinke farvel til syv andelshavere og kun tog en ny mælkeleverandør ind i løbet af det seneste regnskabsår, leverede det økologiske selskab et tilfredsstillende resultat på 2,8 mio. kr., og har udsigt til en øget indvejning af mælk i det nye år.

15. december 2025
Læsetid: 6 minutter
Mælketankbil holder parkeret foran Naturmælk.
2026 kan blive året, hvor Naturmælk tager flere skridt ud på plantevejen i jagten på at øge indtjeningen, men mejeriet er endnu ikke klar til at løfte sløret for, hvilke produkter der er i støbeskeen. PR-foto: Naturmælk

Efter et år præget af fortsat markedsmæssig usikkerhed, står der 2,8 mio. kr. på bundlinjen hos Naturmælk mod 6,3 mio. kr. året før. Det er lidt mindre end budgetteret, men efter et år med generelt stigende omkostninger til råvarer er Naturmælks direktør Leif Friis Jørgensen generelt tilfreds med tallene i regnskabet for Naturmælk, som både omfatter det sønderjyske mejeri og sjællandske Øllingegaard.

”Resultatet vurderes tilfredsstillende set i lyset af årets markedsvilkår,” hedder det i ledelsesberetningen, hvor mejeriet hæfter sig ved, at både andelsselskabets likviditet og soliditet fortsat er stærk. Mejeriet har en egenkapital på 54 mio. kr., mens afregningsprisen til andelshaverne i løbet af året er løbende opjusteret, så den er fastholdt på et både acceptabelt og konkurrencedygtigt niveau.

”Det er det, som jeg er mest tilfreds med i regnskabet,” pointerer Leif Friis Jørgensen, som oplyser, at mejeriet er klar til at søge nye veje for at sikre mejeriets fremtidige indtjening.

I en tid hvor økologien bliver udfordret på flere fronter, mener han, at det er nødvendigt at fortsætte med at styrke relationen til detailhandlen gennem et mere værdidrevet sortiment.

”Vi kan ikke konkurrere på pris. Vores kunder går efter mere værdibaserede produkter, som er godkendt af Dyrenes Beskyttelse, og hvor soja er udfaset fra foderet,” siger mejerichefen.

Antallet af producenter rasler ned

De seneste år har Naturmælk luftet nervøsitet over, om det på længere sigt vil være muligt at opretholde den nødvendige mælkemængde. Den nervøsitet er ikke blevet mindre efter et år, hvor mejeriet netto har mistet seks andelshavere.

”Antallet af mælkeproducenter i Danmark er raslet ned de seneste år. Der er hele tiden nogen der stopper, og det er ikke nogen selvfølge, at der er nogen, som står klar til at overtage gården, når de næste økologiske mælkeproducenter går på pension. Derfor er det utrolig vigtigt, at mælkebranchen bliver ved med at være sexet i forhold til dem, der skal tage over,” siger Leif Friis Jørgensen og fortsætter:

”Vi har sagt farvel til syv andelshavere i år, mens der kun er kommet en ny til.”

Men det medfører ikke et fald i mejeriets indvejning på ca. 38 mio. kg mælk på mejerierne Naturmælk og Øllingegaard, som tilsammen udgør Naturmælk.

Velkommen til Tjele Gods

Når mejeridirektøren alligevel forventer, at mejeriets indvejning vil vokse en smule i indeværende regnskabsår, hænger det sammen med, at flere af de nuværende leverandører har øget antallet af dyr, men hovedårsagen er størrelsen på Naturmælks nye andelshaver. Det er en mælkebedrift ved Hadsund med 750 malkekvæg, som hører under Tjele Gods.

”Den tilfører mejeriet syv mio. kg mælk og det er vi meget glade for,” siger mejerichefen, som desuden ser spændende perspektiver i samarbejdet med det jyske gods, som i sommer lancererede de første produkter i en ny serie af økologiske fødevarer til Salling Group, som alle er produceret af råvarer fra det midtjyske gods. Naturmælk tapper den økologiske singlefarmmælk, som bliver leveret til både Føtex og Bilka.

Tjele Gods arbejder både med animalske og plantebaserede produkter i den nye serie, og den strategi inspirerer Leif Friis Jørgensen, som flere gange har givet udtryk for, at Naturmælk er usikker på, om den animalske mejeriproduktion på lang sigt kan blive ved med at sikre en tilstrækkelig indtjening for mejeriet.

Tidligere på året meldte Naturmælk sig derfor ind i brancheorganisationen Plantebranchen, som primært er sat i verden for at skabe bedre rammer for producenterne af plantebaserede fødevarer, der omfatter en hel del alternativer til traditionelle mejeriprodukter.

Stor interesse for samarbejde

Medlemskabet er et tydeligt signal om, at mejeriet er klar til at producere andre fødevarer end animalske mejeriprodukter, og det har givet en del henvendelser fra potentielle samarbejdspartnere.

”Vi kigger ind i et år, hvor vi øger omsætningen mere end sidste år – både på nye kunder og potentielt på helt nye kundegrupper. Vi er meget åbne og kigger på flere former for muligheder for at finde ud af, hvor vi kan tappe ind i den grønne omstilling,” siger direktøren, som bliver mere ordknap, når det gælder navne på eventuelle samarbejdspartnere og hvilke varekategorier, der er i spil.

Men han glæder sig over, at mejeriet allerede har fået flere henvendelser fra virksomheder, som kan se et potentiale i at arbejde under det værdisæt som Naturmælk er baseret på.

”Vi kan tilbyde adgang til gode afsætningskanaler og har mange kundekontakter, og så sent som i dag har jeg brainstormet med en potentiel samarbejdspartner, som godt kunne tænke sig at lave noget sammen med os,” siger Leif Friis Jørgensen.

Ifølge Naturmælk er markedet for økologiske produkter dog fortsat præget af prisfølsomhed, men mejeriet oplever en stabil efterspørgsel i de segmenter, hvor forbrugerne efterspørger dokumenteret bæredygtighed og lokal forankring.

Udviklingen af vores samhandel med flere af vores store kunder viser derfor fortsat positive tendenser, der fremadrettet giver nogle gode muligheder for både Naturmælk og Øllingegaard, lyder vurderingen i Naturmælks årsrapport.

Forventer normalisering af markedet

Mejeriet forventer en normalisering af markedet for økologiske varer, hvilket ifølge direktøren giver håb om en positiv markedsudvikling i de kommende år.

”Vi har haft en periode med høje mælkepriser, men de ser ud til at være på vej ned,” siger Leif Friis Jørgensen.

Fokus i det kommende år vil derfor fortsat være at sikre andelshaverne en stærk og stabil afregningspris, at fortsætte arbejdet med de regenerative principper med tilhørende dokumentation. Samtidig bliver der øget fokus på at investere i produktudvikling og grønne løsninger i produktionen.

Mejeriet sigter mod et resultat for det kommende år på 3 - 4 mio. kr.