Annonce
Annonce

Fra uge 27 vil både guiden og 'Bedst før - ofte god efter'-datomærkningen være at finde på alle Thises letmælks- og sødmælkskartoner - og fra uge 28 også på skummet- og minimælk. Pressefoto: Thise Mejeri
Thise Mejeri tager 'ofte god efter'-datomærkningen et skridt videre
På initiativ fra Too Good To Go udvider en række producenter nu 'bedst før'-datomærkningen med ordlyden 'ofte god efter'. Hos Thise Mejeri nøjes de dog ikke med de tre magiske ord, men har dedikeret en hel karton-side til kampen mod madspild.
I februar i år tog Too Good To Go - i samarbejde med en række fødevareproducenter - initiativ til at udvide 'bedst før'-datomærkningen med ordlyden 'ofte god efter' for at mindske madspild.
Det var en reaktion på, at misforståelser, uvidenhed og fejltolkning af datomærkning på fødevarer blandt danske forbrugere i dag fører til, at tusindvis af ton mad og fødevarer bliver kasseret uden grund. Hver tredje dansker tror nemlig fejlagtigt, at 'bedst før' og 'sidste anvendelsesdato' betyder det samme*.
Flere virksomheder har allerede eksekveret ordningen. Arla indførte den nye datomærkning for et par uger siden, og nu følger Thise Mejeri trop og supplerer med guides på samtlige mælkekartoner. De skal gøre forbrugerne klogere på, hvordan de kan se, dufte og smage sig frem til, om mælken er ok at drikke.
Vi tager madspild seriøst
I følge Poul Pedersen, adm. direktør for Thise, har det været vigtigt for Thise Mejeri at sende et tydeligt signal om, at de tager kampen mod madspild seriøst:

"Vi har gennem årene iværksat en række initiativer for at mindske vores eget spild. 'Ofte god efter'- initiativet er et naturligt næste skridt, så vi hjælper med at mindske madspildet ude i køkkenerne. Derfor har vi været hurtige til at tage den nye datomærkning i brug, og derfor har vi brygget videre på initiativet med en guide til, hvordan den enkelte kan bidrage ved at mindske mælkespild,” siger han.
Forvirring om datomærkning
Men er det overhovedet nødvendigt med en ny datomærkning? Ja, i høj grad, viser en forbrugerundersøgelse foretaget af Attest - baseret på svar fra 1.200 danske respondenter. I følge undersøgelsen har 60 pct. af de adspurgte hørt om 'ofte god efter', 85 pct. er positive over for initiativet, og 69 pct. tilkendegiver, at initiativet vil få dem til at smide mindre mad ud.
Det er dog vigtigt at huske, at datomærkningen 'sidste anvendelsesdato' bruges på fødevarer, hvor det kan udgøre en sundhedsrisiko, hvis de indtages efter overskridelse. Derfor skal man overholde datoen for 'sidste anvendelsesdato'. 'Bedst før'-datoen er derimod vejledende og bruges til fødevarer, som ikke udgør en sundhedsrisiko efter udløb, men som bare skal vurderes via lugte-, syns- og smagssans inden indtag, oplyser Too Good To Go.
Resultaterne bekræfter Too Good To Go’s adm. direktør, Mette Lykke, i, at en ny datomærkning er tiltrængt:
“Madspild er top of mind hos både forbrugerne og forhandlerne, men mange er forvirrede. 'Ofte god efter' er et lille, men vigtigt skridt mod større forståelse for, at produkter ikke behøver blive kasseret, når 'bedst før'-datoen passeres”, sagde hun ved lanceringen af samarbejdet med de danske fødevareproducenter.
Yderligere information på kampagnens hjemmeside
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.