Annonce

Annonce

Forklarende side på mælkekarton

Fra uge 27 vil både guiden og 'Bedst før - ofte god efter'-datomærkningen være at finde på alle Thises letmælks- og sødmælkskartoner - og fra uge 28 også på skummet- og minimælk. Pressefoto: Thise Mejeri

Thise Mejeri tager 'ofte god efter'-datomærkningen et skridt videre

På initiativ fra Too Good To Go udvider en række producenter nu 'bedst før'-datomærkningen med ordlyden 'ofte god efter'. Hos Thise Mejeri nøjes de dog ikke med de tre magiske ord, men har dedikeret en hel karton-side til kampen mod madspild.

I februar i år tog Too Good To Go - i samarbejde med en række fødevareproducenter - initiativ til at udvide 'bedst før'-datomærkningen med ordlyden 'ofte god efter' for at mindske madspild.

Det var en reaktion på, at misforståelser, uvidenhed og fejltolkning af datomærkning på fødevarer blandt danske forbrugere i dag fører til, at tusindvis af ton mad og fødevarer bliver kasseret uden grund. Hver tredje dansker tror nemlig fejlagtigt, at 'bedst før' og 'sidste anvendelsesdato' betyder det samme*.

Flere virksomheder har allerede eksekveret ordningen. Arla indførte den nye datomærkning for et par uger siden, og nu følger Thise Mejeri trop og supplerer med guides på samtlige mælkekartoner. De skal gøre forbrugerne klogere på, hvordan de kan se, dufte og smage sig frem til, om mælken er ok at drikke.

Vi tager madspild seriøst

I følge Poul Pedersen, adm. direktør for Thise, har det været vigtigt for Thise Mejeri at sende et tydeligt signal om, at de tager kampen mod madspild seriøst:

Med teksten 'Ofte god efter' henleder Thise kundernes opmærksomhed på, at mælken normalt er frisk i flere dage end datoen for 'bedst før'. Pressefoto: Thise Mejeri

"Vi har gennem årene iværksat en række initiativer for at mindske vores eget spild. 'Ofte god efter'- initiativet er et naturligt næste skridt, så vi hjælper med at mindske madspildet ude i køkkenerne. Derfor har vi været hurtige til at tage den nye datomærkning i brug, og derfor har vi brygget videre på initiativet med en guide til, hvordan den enkelte kan bidrage ved at mindske mælkespild,” siger han.

Forvirring om datomærkning

Men er det overhovedet nødvendigt med en ny datomærkning? Ja, i høj grad, viser en forbrugerundersøgelse foretaget af Attest - baseret på svar fra 1.200 danske respondenter. I følge undersøgelsen har 60 pct. af de adspurgte hørt om 'ofte god efter', 85 pct. er positive over for initiativet, og 69 pct. tilkendegiver, at initiativet vil få dem til at smide mindre mad ud.

Det er dog vigtigt at huske, at datomærkningen 'sidste anvendelsesdato' bruges på fødevarer, hvor det kan udgøre en sundhedsrisiko, hvis de indtages efter overskridelse. Derfor skal man overholde datoen for 'sidste anvendelsesdato'. 'Bedst før'-datoen er derimod vejledende og bruges til fødevarer, som ikke udgør en sundhedsrisiko efter udløb, men som bare skal vurderes via lugte-, syns- og smagssans inden indtag, oplyser Too Good To Go.

Resultaterne bekræfter Too Good To Go’s adm. direktør, Mette Lykke, i, at en ny datomærkning er tiltrængt:

“Madspild er top of mind hos både forbrugerne og forhandlerne, men mange er forvirrede. 'Ofte god efter' er et lille, men vigtigt skridt mod større forståelse for, at produkter ikke behøver blive kasseret, når 'bedst før'-datoen passeres”, sagde hun ved lanceringen af samarbejdet med de danske fødevareproducenter.

Yderligere information på kampagnens hjemmeside

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel