Annonce

Annonce

Änglamarks sortiment

Änglamark var ny på listen i år og slog vinderen fra de sidste to år, REMA 1000 væk fra førstepladsen på en liste som tydeligt indikerer, at forbrugerne forbinder økologi med bæredygtighed. Foto: Coop

Økologisk private label serie fra Coop kåret som Danmarks mest bæredygtige brand

Coops Änglamark-mærke vinder 2023-udgaven af Sustainable Brand Index og bliver af forbrugerne opfattet som det mest bæredygtige brand i Danmark.

De danske forbrugere peger på den økologiske Änglamark-serie, når de skal vælge det mest bæredygtige brand i Danmark, og det glæder Signe Freese, CSR-direktør i Coop, som meget apropos oplyser, at Coops butikker i øjeblikket afvikler et internt VM i at sælge flest Änglamarkprodukter.

”Hele ideen bag Änglamark er at give forbrugeren, der vil tage gode valg for sig selv og miljøet, ét mærke at orientere sig efter. Derfor gør det mig rigtig glad, at det netop er forbrugerne, der peger på Änglamark som det mest bæredygtige brand. Det viser, at de forstår Coops hensigt med Änglamark og de værdier, der ligger bag mærket,” siger Signe Freese, CSR-direktør i Coop i en pressemeddelelse.

Det kommer ikke bag på hende, at mærket er kendt og respekteret blandt de danske forbrugere, da det har været i brug i siden 2006 og er meget synligt ude i butikkerne, hvor det er et krav, at alle seriens fødevarer skal være økologiske.

Forbrugerne kårer Danmarks mest bæredygtige brands

1 Änglamark

2 Rema 1000

3 Lego

4 Arla

5 Naturmælk

6 Coop

7 Ikea

8 Thise Mejeri

9 Aarstiderne

10 Friland

Kilde: Sustainable Brand Index

 ”Vi har netop skabt Änglamark for at vise kunderne vej til de bæredygtige varer, så det er fedt at forbrugerne også betragter serien som vejen til de mest bæredygtige varer. Det er også vigtigt i vores nuværende situation, hvor vi er ved at etablere en helt ny kæde (Coop, red) at vi har et stærkt bæredygtigt brand,” siger Signe Freese til Økologisk Nu.

Kåringen kommer heller ikke bag på Erik Elvingsson Hedén, stifter af Sustainable Brand Index:

"Det er ikke overraskende, at Änglamark vinder, det er et brand, der har opbygget sin styrke inden for økologi i årtier og er med i de fleste danskeres liv," siger Erik Elvingsson Hedén.

De første varer kom i 2006

Ideen til Änglamark blev født i 2005, da Coop besluttet at lægge alle de nationale nordiske mærker, med en ansvarlig tilgang til verden, sammen til et nordisk mærke, så kunder kun behøvede at kigge efter et mærke, hvis de ville lave det grønne og miljørigtige valg, når de fyldte indkøbskurven.

De først fødevarer kom på hylderne i starten af 2006. I dag kan Coop-kunderne finde forskellige Änglamark produkter, alt lige fra grøntsager, ost og mælk over vaskepulver, sæbe og opvasketabs, til creme, køkkenruller, bleer, servietter og stearinlys. Og der kommer hele tiden flere produkter til, oplyser Signe Freese.

”Det betyder, at vores kunder i dag næsten kan finde alt, hvad de har behov for i hverdagen i Änglamark-serien.”

Opdager Coop huller i sortimentet, tager de kategoriansvarlige ofte selv kontakt til leverandørerne, men ifølge Signe Freese er der også mange som kommer af sig selv.

"I den forbindelse er det ´vigtigt at de husker, at Änglamark ikke er et highend-brand. Den er et hverdagsbrand, og vi går efter god smag og kvalitet til en rimelig pris."

Økologien ligger i toppen

Et kig på listen over de øvrige brands i toppen af lister, viser at mange forbrugere sætter lighedstegn mellem økologi og bæredygtighed, idet ikke færre end fem af listen elleve øverste brands udover Änglamark er rene økologiske fødevareproducenter plus Arla, som både producerer økologiske og konventionelle mejeriprodukter.

Det sønderjyske mejeri Naturmælk er også debutanterne på listen og lander på en femteplads lige efter Arla. På en tiendeplads ligger Friland, som er faldet tre pladser tilbage på listen i forhold til 2022, mens Urtekram bytter sidste års niendeplads ud med en placering lige uden for top-10.

I bunden som de mærker, danskerne opfatter som de mindst bæredygtige, finder vi brands som Sprite, fastfoodkæden KFC og flyselskabet British Airways.

12.000 danske respondenter

  • Sustainable Brand Index måler hvert år, hvordan forbrugerne opfatter varemærker ud fra et bæredygtighedsperspektiv
  • Der er tale om den største undersøgelse af bæredygtige brands i Europa med over 80.000 respondenter og 1.600 brands.
  • I Danmark blev 12.000 respondenter interviewet om 243 brands.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion