Annonce
Annonce
Mødet med grossisten Udea og Hollands to Ekoplaza-kæder kan markere de første skridt ind på et nyt eksportmarked for flere af de danske virksomheder, som deltog i Økologisk Landsforenings endagstur til Amsterdam. Foto: Peter Rasmussen
Økologiske producenter på udbytterig speeddating i Holland
Ni økologiske fødevareproducenter fra Danmark såede frø til fremtidens eksport via møde med Hollands største økologiske supermarkedskæde.
Det kan være svært at vide, hvordan man får prikket hul til de udenlandske markeder, hvis man ønsker at etablere sig som eksportør af økologiske fødevarer. Men den hollandske øko-grossist Udea, som er medejer af Hollands største økologiske supermarkedskæde, Ekoplaza, ligner et godt bud på en indgang til det hollandske marked.
Sådan lyder vurderingen fra flere af de ni danske virksomheder, som Økologisk Landsforening i sidste uge havde med til Amsterdam, hvor de fik mulighed for at præsentere deres produkter for indkøbschefen og en kategoriansvarlig fra Udea.
Dagen startede i et konferencerum på hotellet, hvor deltagerne fik en kort gennemgang af de hollandske salgskanaler for økologiske fødevarer og blev briefet om den aktuelle situation på et marked, som har en del lighedspunkter med det danske.
Danske virksomheder
- Uhhmami
- Raw Culture
- Dava Foods
- Bangs
- Popseco
- LA international
- Dencon Foods
- Rundt om Vin
- Banana CPH
Men det hollandske marked er dog ikke nær så udviklet som det danske og landets økologiprocent på 3,3 skal ganges med næsten fire for at nå op på økologiens markedsandel i Danmark. Der er med andre ord et stort potentiale for vækst, lyder vurderingen fra Økologisk Landsforening.
Det gik rigtig godt
”Succeskriteriet er, at alle får en god feedback eller kontakt. De skal have en positiv oplevelse med hjem og en følelse af, at det her kan blive til noget,” sagde Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening forud for afgangen til den hollandske hovedstad, og det var derfor en yderst tilfreds og temmelig træt eksportchef som kort før midnat landede i et flysæde med kurs mod Billund efter en lang men udbytterig dag i Amsterdam.
”Det gik rigtig godt. Både virksomhederne og Udea fik, hvad de kom efter,” siger Pernille Bundgaard, som havde markedskonsulent Peter Rasmussen med til Holland, hvor hovedparten af formiddagen blev brugt til at besøge butikker fra de to forskellige butikskoncepter, som Udea driver.
”De brugte tiden til at forberede sig til eftermiddagens speeddating, ved at kigge deres butikker grundigt igennem - både hvad angår sortiment og prispunkter, så de var godt rustet til mødet med Udea senere på dagen,” siger Peter Rasmussen.
God indgang til Holland
For den enkelte virksomhed handler speeddating ifølge Pernille Bundgård primært om at skabe en gensidig interesse for at arrangere det næste møde med den potentielle kunde. Måske i forbindelse med en kommende messe eller møde hos kunden, hvor der er tid til at snakke med den kategoriansvarlige og tage næste skridt mod den første ordre.
”Det, vi laver på en tur som den til Holland, er vigtigt for at kæden forstår os og vi forstår kæden,” siger Pernille Bundgård, som betragter Udea som en god indgang til det hollandske marked – både når det gælder detail og foodservice, da de leverer til hele landet, og hun oplevede en god dialog mellem de hollandske værter og producenterne.
Men ifølge Peter Rasmussen har sammenholdet på sådan en tur også stor værdi for virksomhederne, som kan lære meget af hinanden, da deltagerne bestod af et godt mix af erfarne eksportører som Dava Foods og Bangs og virksomheder, som er nye eller meget unge på eksportscenen.
Første step for Banana Chp
Den københavnske iværksættervirksomhed Banana Cph tilhører den sidste kategori og besøget i Amsterdam var det første forsøg på at åbne døren til kunder i udlandet. Med på turen var Thomas Wibe Barton, som har ansvaret for den daglige drift hos den københavnske startup, og han er godt tilfreds med udbyttet.
”Holland er et superspændende marked, som på mange måder ligner det danske, og nu har vi sået de første frø,” siger han efter hjemkomsten til København, hvor Banana Chp har skabt en vegansk produktion af kager, is og konfekture, som har det tilfælles, at de indeholder upcyclede bananer, som enten er overmodne eller for små til detailhandlen og derfor risikerede at ende som madspild.
”Vi havde hele vores sortiment med, og det så ud til at falde i god jord hos folkene fra Udea,” siger Thomas Wibe Barton, som ikke mindst ser et spændende potentiale i Udeas grossistsalg til det hollandske foodservicemarked.
Nu må de selv drible bolden i mål
Hver virksomhed fik 15 minutter til at ”sælge” deres varer, og ifølge Peter Rasmussen virkede det lidt Løvens Hule-agtigt, og han er ikke i tvivl om, at de danske producenter har en fordel som repræsentant for et land, der i en lang årrække har været en af verdens førende økologinationer.
”I Holland, såvel som på mange andre markeder, er man meget bevidst, om hvad vi har opnået med økologien i Danmark, og nu er forbindelsen skabt, så er det op til den enkelte virksomhed at drible bolden i mål,” siger han.
Ud over målrettede eksportrejser til udlandet arrangerer Økologisk Landsforening stande på flere udenlandske fødevaremesser, og arbejder p.t. med at samle et stærkt dansk hold til Nordic Organic Food Fair i Malmø til november.
Er du interesseret i at deltage i den type aktiviteter, kan du kontakte Peter Rasmussen på pra@okologi.dk
Kort om økologi i Holland
-
Holland ligger i top-15 over lande med de største økologiske markedsandele (3,3 pct.)
-
Holland har 17,8 mio. indbyggere og er dermed et af verdens tættest befolkede lande.
-
Det økologiske landbrugsareal i Holland udgør kun fire pct., hvorfor Holland er nødt til at importerer mange økologiske fødevarer
-
I gennemsnit købte hollænderne økologi for knap 600 kr. om året
-
Seks pct. af Danmarks økologiske eksport går til Holland
-
Mejerivarer og æg udgør 42 pct. af eksporten
-
Holland er den største importør af økologiske varer i Europa, men hovedparten af varerne distribueres videre til andre europæiske lande. Tyskland aftager alene 80 pct. af Hollands økologiske eksport
Udea driver både detailkæder og grossistvirksomhed
Ekoplaza
Den økologiske supermarkedskæde Ekoplaza er delvist ejet af den økologiske fødevaregrossist Udea, som også er medejer af highend-kæden Ekoplaza Foodmarqt.
-
Ekoplaza er den største økologiske supermarkedskæde i Holland/Belgien
-
Antal butikker: 130
-
Kæden har eget økologisk private label under navnet ”Ekoplaza”, som også bliver solgt til diverse specialbutikker.
Ekoplaza Online
- Udea leverer varer til kunder i hele landet via eget butiksnet og yderligere 30 udleveringsteder
Ekoplaza Foodmarqt
- Økologisk highend-koncept med 9 butikker
Kilde: Danmarks Statistik, markedsrapport om Holland/Økologisk Landsforening
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner har samme ernæringskvalitet som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.