Annonce

Annonce

De danske udstillere foran Ekoplaza-butik i Amsterdam

Mødet med grossisten Udea og Hollands to Ekoplaza-kæder kan markere de første skridt ind på et nyt eksportmarked for flere af de danske virksomheder, som deltog i Økologisk Landsforenings endagstur til Amsterdam. Foto: Peter Rasmussen

Økologiske producenter på udbytterig speeddating i Holland

Ni økologiske fødevareproducenter fra Danmark såede frø til fremtidens eksport via møde med Hollands største økologiske supermarkedskæde.

Det kan være svært at vide, hvordan man får prikket hul til de udenlandske markeder, hvis man ønsker at etablere sig som eksportør af økologiske fødevarer. Men den hollandske øko-grossist Udea, som er medejer af Hollands største økologiske supermarkedskæde, Ekoplaza, ligner et godt bud på en indgang til det hollandske marked.

Sådan lyder vurderingen fra flere af de ni danske virksomheder, som Økologisk Landsforening i sidste uge havde med til Amsterdam, hvor de fik mulighed for at præsentere deres produkter for indkøbschefen og en kategoriansvarlig fra Udea.

Dagen startede i et konferencerum på hotellet, hvor deltagerne fik en kort gennemgang af de hollandske salgskanaler for økologiske fødevarer og blev briefet om den aktuelle situation på et marked, som har en del lighedspunkter med det danske.

Danske virksomheder

  • Uhhmami
  • Raw Culture
  • Dava Foods
  • Bangs
  • Popseco
  • LA international
  • Dencon Foods
  • Rundt om Vin
  • Banana CPH

Men det hollandske marked er dog ikke nær så udviklet som det danske og landets økologiprocent på 3,3 skal ganges med næsten fire for at nå op på økologiens markedsandel i Danmark. Der er med andre ord et stort potentiale for vækst, lyder vurderingen fra Økologisk Landsforening.

Det gik rigtig godt

”Succeskriteriet er, at alle får en god feedback eller kontakt. De skal have en positiv oplevelse med hjem og en følelse af, at det her kan blive til noget,” sagde Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening forud for afgangen til den hollandske hovedstad, og det var derfor en yderst tilfreds og temmelig træt eksportchef som kort før midnat landede i et flysæde med kurs mod Billund efter en lang men udbytterig dag i Amsterdam.

”Det gik rigtig godt. Både virksomhederne og Udea fik, hvad de kom efter,” siger Pernille Bundgaard, som havde markedskonsulent Peter Rasmussen med til Holland, hvor hovedparten af formiddagen blev brugt til at besøge butikker fra de to forskellige butikskoncepter, som Udea driver.

Jens Madsen, formand for Virksomhedsudvalget i Økologisk Landsforening brugte en del tid langs hylderne i Ekoplaza for at spotte huller i sortimentet og finde plads til Dava Foods egen serie af danske bælgfrugter og kerner
Jens Madsen, formand for Virksomhedsudvalget i Økologisk Landsforening brugte en del tid langs hylderne i Ekoplaza for at spotte huller i sortimentet og finde plads til Dava Foods egen serie af danske bælgfrugter og kerner . Foto: Pernille Bundgård

”De brugte tiden til at forberede sig til eftermiddagens speeddating, ved at kigge deres butikker grundigt igennem - både hvad angår sortiment og prispunkter, så de var godt rustet til mødet med Udea senere på dagen,” siger Peter Rasmussen.

God indgang til Holland

For den enkelte virksomhed handler speeddating ifølge Pernille Bundgård primært om at skabe en gensidig interesse for at arrangere det næste møde med den potentielle kunde. Måske i forbindelse med en kommende messe eller møde hos kunden, hvor der er tid til at snakke med den kategoriansvarlige og tage næste skridt mod den første ordre.

”Det, vi laver på en tur som den til Holland, er vigtigt for at kæden forstår os og vi forstår kæden,” siger Pernille Bundgård, som betragter Udea som en god indgang til det hollandske marked – både når det gælder detail og foodservice, da de leverer til hele landet, og hun oplevede en god dialog mellem de hollandske værter og producenterne.

Forretningsudvikler Karina Nayja Bruun og Thomas Wibe Barton fra Banana Cph fik god respons på de danske produkter fra Vivian Bakker, kategoriansvarlig og indkøbschef Stephan Blommendaal fra Udeaog
Forretningsudvikler Karina Nayja Bruun og Thomas Wibe Barton fra Banana Cph fik god respons på de danske produkter fra Vivian Bakker, kategoriansvarlig og indkøbschef Stephan Blommendaal fra Udeaog . Foto: Peter Rasmussen

Men ifølge Peter Rasmussen har sammenholdet på sådan en tur også stor værdi for virksomhederne, som kan lære meget af hinanden, da deltagerne bestod af et godt mix af erfarne eksportører som Dava Foods og Bangs og virksomheder, som er nye eller meget unge på eksportscenen.

Første step for Banana Chp

Den københavnske iværksættervirksomhed Banana Cph tilhører den sidste kategori og besøget i Amsterdam var det første forsøg på at åbne døren til kunder i udlandet. Med på turen var Thomas Wibe Barton, som har ansvaret for den daglige drift hos den københavnske startup, og han er godt tilfreds med udbyttet.

”Holland er et superspændende marked, som på mange måder ligner det danske, og nu har vi sået de første frø,” siger han efter hjemkomsten til København, hvor Banana Chp har skabt en vegansk produktion af kager, is og konfekture, som har det tilfælles, at de indeholder upcyclede bananer, som enten er overmodne eller for små til detailhandlen og derfor risikerede at ende som madspild.

Ifølge Ekoplaza Foodmarqt er det mest klimavenligt at betale via betalingskort. Derfor er det ikke muligt at bruge kontanter i kædens butikker
Ifølge Ekoplaza Foodmarqt er det mest klimavenligt at betale via betalingskort. Derfor er det ikke muligt at bruge kontanter i kædens butikker. Foto: Peter Rasmussen

”Vi havde hele vores sortiment med, og det så ud til at falde i god jord hos folkene fra Udea,” siger Thomas Wibe Barton, som ikke mindst ser et spændende potentiale i Udeas grossistsalg til det hollandske foodservicemarked.

Nu må de selv drible bolden i mål

Hver virksomhed fik 15 minutter til at ”sælge” deres varer, og ifølge Peter Rasmussen virkede det lidt Løvens Hule-agtigt, og han er ikke i tvivl om, at de danske producenter har en fordel som repræsentant for et land, der i en lang årrække har været en af verdens førende økologinationer.

”I Holland, såvel som på mange andre markeder, er man meget bevidst, om hvad vi har opnået med økologien i Danmark, og nu er forbindelsen skabt, så er det op til den enkelte virksomhed at drible bolden i mål,” siger han.

Ud over målrettede eksportrejser til udlandet arrangerer Økologisk Landsforening stande på flere udenlandske fødevaremesser, og arbejder p.t. med at samle et stærkt dansk hold til Nordic Organic Food Fair i Malmø til november.

Er du interesseret i at deltage i den type aktiviteter, kan du kontakte Peter Rasmussen på pra@okologi.dk

Da alle grøntsager i Ekoplaza-kæderne er økologiske, er det ikke nødvendigt at emballere dem
Da alle grøntsager i Ekoplaza-kæderne er økologiske, er det ikke nødvendigt at emballere dem. Foto: Peter Rasmussen

Kort om økologi i Holland

  • Holland ligger i top-15 over lande med de største økologiske markedsandele (3,3 pct.)

  • Holland har 17,8 mio. indbyggere og er dermed et af verdens tættest befolkede lande.

  • Det økologiske landbrugsareal i Holland udgør kun fire pct., hvorfor Holland er nødt til at importerer mange økologiske fødevarer

  • I gennemsnit købte hollænderne økologi for knap 600 kr. om året

  • Seks pct. af Danmarks økologiske eksport går til Holland

  • Mejerivarer og æg udgør 42 pct. af eksporten

  • Holland er den største importør af økologiske varer i Europa, men hovedparten af varerne distribueres videre til andre europæiske lande. Tyskland aftager alene 80 pct. af Hollands økologiske eksport

 

Udea driver både detailkæder og grossistvirksomhed

Ekoplaza

Den økologiske supermarkedskæde Ekoplaza er delvist ejet af den økologiske fødevaregrossist Udea, som også er medejer af highend-kæden Ekoplaza Foodmarqt.

  • Ekoplaza er den største økologiske supermarkedskæde i Holland/Belgien

  • Antal butikker: 130  

  • Kæden har eget økologisk private label under navnet ”Ekoplaza”, som også bliver solgt til diverse specialbutikker.

Ekoplaza Online

  • Udea leverer varer til kunder i hele landet via eget butiksnet og yderligere 30 udleveringsteder

Ekoplaza Foodmarqt

  • Økologisk highend-koncept med 9 butikker

Kilde: Danmarks Statistik, markedsrapport om Holland/Økologisk Landsforening

Flere artikler fra samme sektion

Dagligvarebutikkerne skal blive bedre til at guide kunderne ind på den grønne vej

Omlægningskonsulent Rikke Grønning brugte workshop under Øko-markdag til at forklare dagligvarekæderne, at de bliver nødt til at reservere meget mere plads til grøntsagerne, hvis butikkerne skal bidrage til at skubbe salget i en retning, som harmonerer bedre med de nye klimakostråd.

13-06-2024 4 minutter

Et besøg i marken gav ny viden og inspiration til storytelling for både køkkener og kæder

Køkkenchefer fra fem ISS-kantiner bidrog med hver deres ret til en økologisk langbordsfrokost under åben himmel, som blev et af dagens højdepunkter, da Økologisk Landsforening afholdt sit eget event i forbindelse med Øko-markdag.

13-06-2024 6 minutter Events

Freshland-konkursbo bliver genåbnet efter afsløringer i dokumentaren 'Den Sorte Svane'

Advokat Nicolai Dyhrs rolle som kurator for konkursboet efter Freshlands konkurs i 2022 fører nu til, at boet bliver genåbnet efter anmodning fra Gældsstyrelsen.

13-06-2024 3 minutter Onlinesalg