Annonce
Annonce
I slutningen af april afholdes der informationsmøde for alle, der vil være værter til høstmarked eller blot overvejer det. Foto: Henrik Hindby Koszyczarek
Økologisk Landsforening efterlyser værter til landsdækkende begivenhed
Om et halvt år afholdes Økologisk Høstmarked, og derfor søger Økologisk Landsforening værter fra hele landet, som vil byde danskerne indenfor og vise den økologiske produktion frem.
Mangler du en god anledning til at markedsføre økologien og ikke mindst din egen bedrift? Så er Økologisk Høstmarked, der afholdes første weekend i september, en oplagt mulighed. På Stengården har man været så glad for at deltage, at Elisabeth Rasmussen og hendes mand Jens Otto har budt gæster inden for på bedriften i nu over 20 år.
”Vi er en meget alsidig bedrift og lever af at sælge produkter direkte til forbrugerne, så for os er det en slags høstfest for vores kunder. Der er selvfølgelig noget direkte markedsføring i det, men det er også i høj grad markedsføring af økologien, hvor vi har mulighed for at svare på nogle af de spørgsmål, som forbrugerne ikke får svar på ellers. Vi kan vise frem, hvad vi gør her, og fortælle mere om både vores og generelt den økologiske produktion,” forklarer Elisabeth Rasmussen.
Godt nok finder næste høstmarked først sted om knap et halvt år, men arrangøren Økologisk Landsforening er allerede nu ved at arrangere begivenheden og leder derfor efter ca. 40 gårdbutikker jævnt fordelt i hele landet, som ønsker at åbne for besøgende enten både 2. og 3. september eller blot én af dagene.
”Vores overordnede formål med høstmarkedet er at bidrage til at afsætte flere økologiske fødevarer, og vi håber, at arrangementet samtidig kan hjælpe folk med at øge deres viden om den lokale økologiske produktionsform. Det gør man bedst ved at lade dem besøge en gård. Derudover er det også med til at skabe et fællesskab blandt de deltagende gårdbutikker,” siger Malene Jensen, projektleder hos Økologisk Landsforening.
Pas på ambitionsniveauet
Fællesskabet bliver kickstartet ved et fælles informationsmøde, som afholdes på netop Stengården d. 26. april.
”Der kan man komme, hvis man véd, at man vil deltage, men man er også meget velkommen, hvis blot man er nysgerrig – man forpligter sig ikke til noget, selvom man kommer til informationsmødet,” understreger Malene Jensen.
Ifølge hende er det vigtigste for en vært blot, at man har lyst til at åbne sit sted for gæster – der er ikke behov for store attraktioner eller utallige aktiviteter.
Stengården er blandt de større høstmarkedsværter, hvor omtrent 40 personer – både ansatte og frivillige – hjælper til i løbet af weekenden, da der typisk kommer ca. 3.000 gæster. Gården har som regel boder med smagsprøver, der bliver solgt mad fra caféen, og gæsterne kan hjælpe med at bage deres egne pizzaer i en pizzaovn. Derudover er der rundvisninger, en halmlegeplads og en såkaldt hønseklatningskonkurrence, hvor to høns står på en plade med 100 felter, og så spiller man på, hvilket felt de klatter på.
Elisabeth Rasmussen advarer dog nye værter mod at blive for ambitiøse og gabe over for mange aktiviteter.
”Mit første råd til nye værter er at lade være med at ville lave for meget. Hold det nede i nogle få aktiviteter, for folk kan godt lide, at der ikke er 1.000 forskellige ting, de skal nå. Vores erfaring er, at det er populært at have ro på. Og sørg så for at være godt bemandet, så man ikke ender med at løbe rundt for at hjælpe med praktiske ting. Hellere færre gode aktiviteter end mange, hvor nogle så bliver forsømt,” siger hun.
Hellere korte end lange rundvisninger
Hendes erfaringer har vist, at det er en god idé at dele rundvisninger op i meget små fagspecifikke dele, så frem for at have lange rundvisninger, hvor alle dele af bedriften besøges på én tur, har hun og hendes mand valgt at lave flere korte ture, eksempelvis en rundvisning i hønsegården eller på marken for at plukke gulerødder.
Derudover har de gennem årene udarbejdet informationstavler, som kort forklarer nogle af de fagbegreber, de færreste forbrugere formentlig kender – eksempelvis hvad efterafgrøder er, fortæller Elisabeth Rasmussen og tilføjer:
”Der kommer mange forskellige typer mennesker til høstmarked, og nogle vil gerne nørde lidt, så det er godt, at der er lidt information til dem, og det er min opfattelse, at folk generelt godt kan lide det. Vi laver også en lille maskinudstilling, hvor vi fx viser, at her er en radrenser og forklarer, hvad man bruger den til.”
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.