Annonce
Annonce
Det er især de yngre forbrugere, der lægger vægt på økologi, mindre madspild og brug af lokale råvarer, og det bør restauranterne tænke over i deres markedsføring, mener Jesper Vanghøj, der er marketingansvarlig hos Arla Pro. Foto: Kristoffer Trolle/flickr
Økologi på menuen og mindre madspild påvirker de flestes restaurantvalg
For et flertal af danskerne har det betydning for deres valg af spisested, om en restaurant har økologi på menuen og fokus på at mindske madspild. Der er potentiale for at markedsføre sig på det, lyder det fra Arla Pro.
Når danskerne skal ud at spise på restaurant, betyder det noget for de fleste, at restauranten har økologi på menuen, sælger lokale råvarer og arbejder for at reducere madspild.
Det viser en ny repræsentativ undersøgelse foretaget af Epinion for Arla Pro.
Her svarer 62 pct. af danskerne, at det i nogen grad, høj grad eller meget høj grad er vigtigt for deres valg af restaurant, at den gør brug af lokale råvarer. Fokus på madspild har betydning for 61 pct., mens et udbud af økologi betyder noget for 55 pct.
Det er særligt de 30-39-årige, der lægger mest vægt på de tre faktorer; 70 pct. af dem vægter lokale råvarer, 66 pct. lægger vægt på mindre madspild, og for 61 pct. af aldersgruppen har økologi betydning.
”Inden for de seneste år er der kommet øget fokus på bæredygtig madlavning. Derfor er det en naturlig reaktion, at de krav vi fx stiller til vores egen madlavning, også smitter af på vores forventninger til de restauranter og caféer, vi besøger,” siger Jesper Vanghøj, der er marketingansvarlig hos Arla Pro, i en pressemeddelelse.
Om undersøgelsen
Eniro har spurgt 2.000 danskere i alderen 18-65 år om deres forventninger til genåbningen, deres holdning til restaurantbesøg og kantineordninger. Data er indsamlet i perioden 5. marts -19. marts 2021 via Epinions online Danmarks panel. Undersøgelsens resultater er repræsentative for den danske befolkning i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.
Også de 18-29-årige skiller sig ud som en gruppe, der lægger stor vægt på de førnævnte parametre - og det er værd at holde øje med, at de yngre grupper går så meget op i det, mener Jesper Vanghøj:
”Dette fokus vil formentlig følge dem i fremtiden og påvirke deres valg at restaurant i mange, mange år fremover. Derfor kan de restauranter, der ikke arbejder med fx lokale råvarer, økologi og madspild i dag, risikere at blive fravalgt på længere sigt.”
Vegetarisk er vigtigst for de yngre
En lignende undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer har også vist, at corona-pandemien har øget vores lyst til at handle lokalt.
”Undersøgelsen fra Landbrug og Fødevarer matcher godt med resultaterne fra vores undersøgelse og bekræfter, at restauranterne med fordel kan begynde at indkøbe lokale råvarer, hvis de ikke allerede gør det den dag i dag,” siger Jesper Vanghøj.
Undersøgelsen viser også, at dyrevelfærd betyder noget for restaurantvalget hos flertallet i samtlige aldersgrupper. Her er tilslutningen størst blandt de 18-29-årige, hvoraf 70 pct. mener, at det har betydning.
Det er ligeledes i denne aldersgruppe, at de fleste finder det vigtigt, at en restaurant tilbyder vegetariske retter; her svarer 32 pct., at det i nogen grad, høj grad eller meget høj grad, påvirker deres valg af spisested. Herefter falder tilslutningen, jo ældre aldersgrupperne er: fra 30 pct. blandt de 30-39-årige til 24 pct. af de 40-49-årige, 17 pct. af de 50-59-årige og 15 pct. af de 60-65-årige.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.