Annonce

Annonce

Folk sidder på bænke udenfor en restaurant og spiser

Det er især de yngre forbrugere, der lægger vægt på økologi, mindre madspild og brug af lokale råvarer, og det bør restauranterne tænke over i deres markedsføring, mener Jesper Vanghøj, der er marketingansvarlig hos Arla Pro. Foto: Kristoffer Trolle/flickr

Økologi på menuen og mindre madspild påvirker de flestes restaurantvalg

For et flertal af danskerne har det betydning for deres valg af spisested, om en restaurant har økologi på menuen og fokus på at mindske madspild. Der er potentiale for at markedsføre sig på det, lyder det fra Arla Pro.

Når danskerne skal ud at spise på restaurant, betyder det noget for de fleste, at restauranten har økologi på menuen, sælger lokale råvarer og arbejder for at reducere madspild.

Det viser en ny repræsentativ undersøgelse foretaget af Epinion for Arla Pro.

Her svarer 62 pct. af danskerne, at det i nogen grad, høj grad eller meget høj grad er vigtigt for deres valg af restaurant, at den gør brug af lokale råvarer. Fokus på madspild har betydning for 61 pct., mens et udbud af økologi betyder noget for 55 pct.

Det er særligt de 30-39-årige, der lægger mest vægt på de tre faktorer; 70 pct. af dem vægter lokale råvarer, 66 pct. lægger vægt på mindre madspild, og for 61 pct. af aldersgruppen har økologi betydning.

”Inden for de seneste år er der kommet øget fokus på bæredygtig madlavning. Derfor er det en naturlig reaktion, at de krav vi fx stiller til vores egen madlavning, også smitter af på vores forventninger til de restauranter og caféer, vi besøger,” siger Jesper Vanghøj, der er marketingansvarlig hos Arla Pro, i en pressemeddelelse.

Om undersøgelsen

Eniro har spurgt 2.000 danskere i alderen 18-65 år om deres forventninger til genåbningen, deres holdning til restaurantbesøg og kantineordninger. Data er indsamlet i perioden 5. marts -19. marts 2021 via Epinions online Danmarks panel. Undersøgelsens resultater er repræsentative for den danske befolkning i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Også de 18-29-årige skiller sig ud som en gruppe, der lægger stor vægt på de førnævnte parametre - og det er værd at holde øje med, at de yngre grupper går så meget op i det, mener Jesper Vanghøj:

”Dette fokus vil formentlig følge dem i fremtiden og påvirke deres valg at restaurant i mange, mange år fremover. Derfor kan de restauranter, der ikke arbejder med fx lokale råvarer, økologi og madspild i dag, risikere at blive fravalgt på længere sigt.”

Vegetarisk er vigtigst for de yngre

En lignende undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer har også vist, at corona-pandemien har øget vores lyst til at handle lokalt.

”Undersøgelsen fra Landbrug og Fødevarer matcher godt med resultaterne fra vores undersøgelse og bekræfter, at restauranterne med fordel kan begynde at indkøbe lokale råvarer, hvis de ikke allerede gør det den dag i dag,” siger Jesper Vanghøj.

Undersøgelsen viser også, at dyrevelfærd betyder noget for restaurantvalget hos flertallet i samtlige aldersgrupper. Her er tilslutningen størst blandt de 18-29-årige, hvoraf 70 pct. mener, at det har betydning.

Det er ligeledes i denne aldersgruppe, at de fleste finder det vigtigt, at en restaurant tilbyder vegetariske retter; her svarer 32 pct., at det i nogen grad, høj grad eller meget høj grad, påvirker deres valg af spisested. Herefter falder tilslutningen, jo ældre aldersgrupperne er: fra 30 pct. blandt de 30-39-årige til 24 pct. af de 40-49-årige, 17 pct. af de 50-59-årige og 15 pct. af de 60-65-årige.

Flere artikler fra samme sektion

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel