Annonce

Annonce

Pakker med fungi hakket og fungi bøf fra Matr Foods

Matr Foods håber, at salget af fermenterede planteprodukter i Fungi-serien bliver et godt supplement til selskabets foodservicesalg. Foto: Matr Foods

Vigtig milepæl for Matr Foods

Den københavnske producent af plantefars bliver i denne uge listet hos Nemlig.com og får dermed for første gang mulighed for at sælge varer til private kunder i hele landet.

Via en aftale med Nemlig.com er den danske virksomhed Matr Foods kommet et skridt tættere på drømmen om at få flere danskere til at spise sunde plantebaserede alternativer til kød.

Hidtil har Matr Foods primært solgt sine produkter til foodservicesektoren, hvor den københavnske startup har haft succes med at sælge sine økologiske produkter i restaurantkæderne Gasoline Grill og Sticks n’ Sushi samt hos bl.a. Meyers Kantiner, men nu ser administrerede direktør Randi Wahlsten frem til, at produkterne nu også bliver tilgængelige for de private husholdninger.

”På sigt ser vi et kæmpe potentiale i både B2B og B2C. Derfor er det et vigtigt skridt for os, at få testet vores koncept i retail og se om vi kan få forbrugerne lige så godt med som restaurantgæsterne,” siger Randi Wahlsten i en pressemeddelelse.

Hun er ikke i tvivl om, at det er hjemme i de private køkkener, at meget af forbrugerforandringen skal ske, hvis de plantebaserede proteiners indtog i danskernes mad for alvor skal batte noget for klimaet.

Ifølge tænketanken Concito bidrager oksekød med en af de største klimaposter i forhold til danskernes fødevareforbrug, men selv om flere undersøgelser viser, at mange danskere gerne vil mindske deres forbrug af kød, går det meget langsomt med salget af plantebaserede alternativer til de animalske proteiner.

Men Randi Wahlsten håber, at forbrugerne vil tage bedre imod Matr Foods produkter, som er baseret på en særlig svampefermenteringsteknik, der helt uden brug af tilsætningsstoffer forvandler økologiske rodfrugter, korn og bælgfrugter til en plantefars, som har fået navnet Fungi plantefars.

Nemlig.com tror på produktet.

"Hos Nemlig.com er vi rigtig glade for at indgå samarbejde med Matr Foods. Vi har en høj ambition om at nedbringe vores klimaaftryk, og særligt i starten af året ved vi, at danskerne er åbne for at skabe nye vaner. Det vil vi rigtig gerne understøtte ved at give dem flere gode og mere grønne muligheder, og her kan Matr Foods noget helt særligt ved at bruge innovativ fermentering til at skabe gode smagsoplevelser,” siger Jakob Zeuthen, bæredygtighedschef i Nemlig.com.

Flere artikler fra samme sektion

Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil

Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.

21-11-2024 4 minutter Detailhandel,   Mærkning

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.

20-11-2024 2 minutter Forbrug

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter