Annonce

Annonce

En kvinde står med to dåser i hånden i et supermarked og ser på etiketten

Sociologistuderende skal hjælpe Klimaministeriet med at finde ud af, hvad der påvirker forbrugernes adfærd. Det er første skridt på vejen mod at udvikle et klimamærke til fødevarer. Foto: Colourbox

Nu begynder arbejdet med et klimamærke på fødevarer

En gruppe studerende skal i samarbejde med Klimaministeriet finde ud af, hvordan danskernes indkøbsvaner påvirkes.

Hvilke adfærdsmekanismer er i spil, når de danske forbrugere fylder indkøbskurven? Det spørgsmål skal 45 sociologistuderende fra Københavns Universitet hjælpe Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet med at blive klogere på.

Resultaterne skal bruges i udviklingen af et klimamærke på fødevarer, som regeringen foreslog i sit klima- og luftudspil sidste år. Det oplyser ministeriet i en pressemeddelelse.

”Mange danskere vil gerne handle mere klimavenligt, men man har sjældent tid til at undersøge en vares klimapåvirkning, når man står nede i supermarkedet. Klimamærket skal derfor være en hjælpende hånd til dem, der gerne vil tage det klimarigtige valg, og jeg er overbevist om, at de studerende kan give uvurderlige inputs, så vi kan indrette klimamærket bedst muligt,” siger energi-, forsynings og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V).

Undersøgelse viser, at et klimamærke hjælper

De sociologistuderende skal som led i faget 'Applied Case Study Analysis' undersøge, hvordan danskernes madvaner kan ændres gennem adfærdstiltag som klimamærket. De skal finde ud af, hvad forbrugerne ved om klimavenlige fødevarer, hvad der styrer deres valg, og hvad der kan få dem til at ændre adfærd.

Regeringen har afsat 24 mio. kr. over de næste fire år til at gøre det nemmere at træffe klimavenlige valg, herunder vores forbrug af fødevarer. Samarbejdet løber frem til juni i år.

En australsk undersøgelse har vist, at forbrugerne ofte undervurderer klimapåvirkningen fra fødevarerne, men samtidig viste den også, at de er tilbøjelige til at vælge den fødevarevariant, der har den mindste klimabelastning, så længe de bliver gjort opmærksomme på det ved hjælp af en mærkningsordning.

Flere artikler fra samme sektion

Mejeriforeningen overtager Økodag fra Økologisk Landsforening

Økodag, hvor folk kan se øko-køerne komme på græs, blev stiftet i 2005 og har siden været arrangeret af Økologisk Landsforening. Fra og med næste år står Mejeriforeningen i spidsen for det. Branchen har været splittet, siden Arla meldte sig ud i protest.

14-01-2025 4 minutter Økodag

Vestpå måtte Mikkel Berggreen se langt efter økologiske råvarer, så nu dyrker han dem selv - og forærer dem væk

"Hvis jeg vil have virkelig gode råvarer, må jeg selv dyrke dem," siger Mikkel Berggreen, som i sin tid tog hjem midt under studenterkørslen for at hyppe kartofler. Gode råvarer er så vigtige for ham, at han giver dele af sin høst gratis væk, så også familien og venner får glæde af den.

10-01-2025 9 minutter Selvforsyning,   Bæredygtighed

Skuffende salg får Arla til at skære i sortimentet af plantedrikke

Siden Arla i foråret 2024 valgte at droppe økologien i planteserien Jörd, er salget faldet yderligere, og selskabet drosler nu ned for det plantebaserede sortiment, som samlet har været et dyrt bekendtskab.

09-01-2025 3 minutter Plantebaserede fødevarer