Annonce

Annonce

En kvinde står med to dåser i hånden i et supermarked og ser på etiketten

Sociologistuderende skal hjælpe Klimaministeriet med at finde ud af, hvad der påvirker forbrugernes adfærd. Det er første skridt på vejen mod at udvikle et klimamærke til fødevarer. Foto: Colourbox

Nu begynder arbejdet med et klimamærke på fødevarer

En gruppe studerende skal i samarbejde med Klimaministeriet finde ud af, hvordan danskernes indkøbsvaner påvirkes.

Hvilke adfærdsmekanismer er i spil, når de danske forbrugere fylder indkøbskurven? Det spørgsmål skal 45 sociologistuderende fra Københavns Universitet hjælpe Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet med at blive klogere på.

Resultaterne skal bruges i udviklingen af et klimamærke på fødevarer, som regeringen foreslog i sit klima- og luftudspil sidste år. Det oplyser ministeriet i en pressemeddelelse.

”Mange danskere vil gerne handle mere klimavenligt, men man har sjældent tid til at undersøge en vares klimapåvirkning, når man står nede i supermarkedet. Klimamærket skal derfor være en hjælpende hånd til dem, der gerne vil tage det klimarigtige valg, og jeg er overbevist om, at de studerende kan give uvurderlige inputs, så vi kan indrette klimamærket bedst muligt,” siger energi-, forsynings og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V).

Undersøgelse viser, at et klimamærke hjælper

De sociologistuderende skal som led i faget 'Applied Case Study Analysis' undersøge, hvordan danskernes madvaner kan ændres gennem adfærdstiltag som klimamærket. De skal finde ud af, hvad forbrugerne ved om klimavenlige fødevarer, hvad der styrer deres valg, og hvad der kan få dem til at ændre adfærd.

Regeringen har afsat 24 mio. kr. over de næste fire år til at gøre det nemmere at træffe klimavenlige valg, herunder vores forbrug af fødevarer. Samarbejdet løber frem til juni i år.

En australsk undersøgelse har vist, at forbrugerne ofte undervurderer klimapåvirkningen fra fødevarerne, men samtidig viste den også, at de er tilbøjelige til at vælge den fødevarevariant, der har den mindste klimabelastning, så længe de bliver gjort opmærksomme på det ved hjælp af en mærkningsordning.

Flere artikler fra samme sektion

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel