Annonce

Annonce

Plantebaserede produkter fra private label-serien SPIR

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at de økologiske forbrugere tager godt for sig af frugt og grønt og de mange nye plantebaserede varer. Netto tror, at det er en tendens, som fortsætter, og discountkæden har netop lanceret private label-serien SPIR, som udelukkende består af plantebaserede fødevarer. PR-foto: Netto

Netto gør det nemmere at spise klimavenligt med ny plantebaseret serie

Otte ud af 19 varer i discountkædens nye plantebaserede serie, Spir, er økologiske, og flere er på vej.

I takt med at flere og flere danskere vælger at reducere forbruget af animalske fødevarer, er antallet af vegetariske og veganske varer vokset i dagligvarekæderne. 

For at gøre det nemmere for kunderne at finde de forarbejdede produkter, som er lavet af planter, har Netto nu samlet dem i en fælles serie under navnet 'Spir'.

Netop fødevarer lavet af planter har de seneste år vundet indpas i et voksende antal danske husholdninger, og i 2016 var plantedrikke blevet så populære, at Danmarks Statistik for første gang valgte at opgøre havre-, soja- og lignende plantedrikke i en særskilt kategori i den årlige statistik over det økologiske detailsalg af fødevarer. 

I 2016 udgjorde salget af plantedrikke 86,6 mio. kr. Året efter var det vokset med 30 pct., og de nyeste tal viser, at salget i 2018 voksede med yderligere 23 pct. og dermed rundede 139 mio. kr.

Det grønne vinder frem

Plantebaserede varer er dermed en af de varekategorier, som er vokset stærkest i de seneste år, og den samlede detailomsætning af økologisk frugt og grønt er mere end tredoblet på seks år fra 1,3 mia. til 4,3 mia. kr., viser helt nye tal fra Danmarks Statistik. Dermed har rodfrugter, kål, salat og æbler m.m. cementeret sin position som den største kategori foran mejerivarerne.

Denne udvikling bliver hjulpet godt på vej af forbrugernes øgede fokus på klimaaftryk, rent drikkevand og dyrevelfærd, og Netto vurderer, at interessen for plantebaserede varer nu er blevet så stor, at det giver god mening at samle de forarbejdede produkter i en ny private label-serie.

Det grønne valg skal være ligetil at træffe for alle. Det er afgørende for både mennesker, dyr og global bæredygtighed,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær for Dansk Vegetarisk Forening, om den nye produktserie fra Netto. Foto: Netto

Serien omfatter i første omgang 19 produkter, og når kun otte af dem er økologiske, skyldes det ifølge Anette Bøgh, konceptmanager i Netto, at varerne ikke findes i økologiske varianter, eller at de økologiske varianter er for dyre.

"Vi vil meget gerne sælge økologi alle de steder, hvor det er muligt, men der er et pris-issue, som vi er nødt til at forholde os til," siger hun.

Mærkevarer som Naturli' bliver ikke indlemmet i serien, da det ifølge Anette Bøgh er et meget stærkt brand, men nu har kunderne mulighed for at vælge, om de vil købe den dyre mærkevare-havredrik fra Naturli til 20,95 kr., eller om de vil spare otte kr. og købe en havredrik fra Spir-serien.

Hverdagens grønne alternativ

Tendensen er klar; hvor plantebaserede produkter tidligere har været for de få, har 'kødfrie dage' og interessen for grønne alternativer vundet indpas blandt danskerne. Ifølge en analyse fra Nielsen fra 2018 afholder 28 pct. af danskerne mindst én kødfri dag om ugen.

Den udvikling imødekommer Netto nu ved at samle en stribe vegetariske produkter i serien SPIR, som ifølge Anette Bøgh skal gøre det nemmere for danskere at følge tendensen og reducere forbruget af kød og animalske produkter.

“Spir er hverdagens grønne, alternative valg. Et valg, som vi ved, mange af vores kunder er interesseret i. Produktet er udviklet for at gøre det lettere at prøve kræfter med plantebaserede fødevarer til en lav pris,” siger hun i en pressemeddelelse om den nye serie.

Spirs økologi

Spir-produktseriens økologiske sortiment består af sojadrik m. vanilje, risdrik, havredrik, tofu, smørbart bønnepålæg, bønne- og quinoa-paté m. peberfrugt, smørbart tomat/basilikumpålæg og kikærtepålæg.

Vegetarerne byder SPIR velkommen

I Danmark findes der således en større gruppe flexitarer, der vælger at spise plantebaseret nogle dage og kød andre dage. Den tendens mærker Dansk Vegetarisk Forening, hvor den nye Spir-produktserie hos Netto bliver hilst velkommen.

“Det er enormt vigtigt, at fødevarer lavet af planter bliver tilgængelige for flest mulige mennesker. Det grønne valg skal være ligetil at træffe for alle. Det er afgørende for både mennesker, dyr og global bæredygtighed,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær for Dansk Vegetarisk Forening.

Silas Harrebye, filosof og ph.d., lektor i demokrati og bæredygtig forandring på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på RUC, tror også, at Netto har set rigtigt ved at lancere alternativer til klimatunge produkter:

“En stor del af befolkningen bliver mere og mere bevidste om deres valg og de konsekvenser, deres købevaner har i en større kontekst. Folk på tværs af alder, familiesituation og baggrund ønsker selv at kunne bestemme over deres forbrug og klimaaftryk. Derfor er det dejligt at se dette initiativ fra Danmarks største dagligvarekæde, der vælger at satse på plantebaserede produkter og derved tilbyde flere alternative valg,” siger han.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion