Annonce
Annonce
Flere økologiske fødevareproducenter har fundet vej til Meny-kædens nye Madskattelaug, som skal være med til at sætte fokus på danske fødevarer med høj kvalitet. Foto: Dagrofa
Meny samler små producenter i fælles netværk
Dagrofa-kæden har samlet ni leverandører og fire af kædens såkaldte madarbejdere i et Madskattelaug, som skal styrke innovationen og generere ideer til nye produkter.
Madskattelauget er et nyt netværk, hvor producenterne mødes, finder fællesskab og gode idéer opstår, oplyser Dagrofa-kæden Meny, som i begyndelsen af 2024 lancerede konceptet ’Danske Madskatte’. Det omfatter en række producenter og deres produkter, som skal leve op til en række krav om blandt andet godt håndværk, innovation og tradition.
Anette Christensen, sortimentschef i Meny, har store forventninger til samarbejdet i Madskattelauget, som nu har holdt sit første møde.
“Vi har allerede et vinlaug og et øllaug i Meny, hvor personer med stor viden om produkterne er samlet og sammen skaber gode idéer. Det ville vi gerne overføre til Madskattelauget, og det har vist sig, at vores gode madskatte-producenter synes ret godt om idéen. Samtidig er butikkerne repræsenteret med fire engagerede medarbejdere – to købmænd, en butikschef og en frugt og grønt-chef, som også ser værdien i samarbejdet,” siger Anette Christensen.
Flere danske madskatte
-
Madskattelaug rummer pt 9 leverandører, men det betyder ikke, at de gode ideer er forbeholdt de få. Planen er også, at andre af laugets knap 50 medlemmer skal kunne bære idéer ind til lauget, som derved kan være med til at udvikle og skabe mere innovation på tværs af den danske fødevarescene.
-
Samlet set har 700 produkter fået betegnelsen ’Dansk Madskat’, men antallet er i hastig vækst, oplyser kæden.
Det er fuldstændigt fantastisk at opleve, hvordan den ene madskatteleverandør finder ud af, at han har et restprodukt som en anden madskatteleverandør kan bruge til at skabe et nyt produkt. Madskattelauget skal ganske enkelt skabe innovation og samarbejde på tværs.
— Anette Christensen, sortimentschef i Meny
Flere af medlemmerne er økologiske producenter, som efter det første netværksmøde, ser spændende perspektiver i samarbejdet. Tore Jørgensen, stifter og direktør i Herslev Bryghus er en af dem:
”Jeg tror på, at jeg via Madskattelauget får mulighed for at medvirke til at højne kvaliteten af mad og drikke i detailhandlen, det er jeg meget glad for. Min ambition er, at flere skal have bedre øl, og det vil jeg bruge Madskattelauget til. For når man bringer producenter sammen, som alle arbejder med høj kvalitet, giver det en god energi. Der opstår nye ideer til, hvordan vi kan skabe og udbrede nye og bedre produkter, siger den sjællandske bryggeriejer.
Vi skubber til nogle grænser
På laugets første møde i oktober oplevede sortimentschef Anette Christensen producenter som sprudlede af energi og lyst til at dele erfaringer og i flere tilfælde også fremtidsplaner på kryds og tværs.
“Idéer opstår, når vi er sammen. Vi føler, at vi har skabt et bindeled mellem iværksættere, der både hver for sig og sammen kan få ting til at ske. Det er fuldstændigt fantastisk at opleve, hvordan den ene madskatteleverandør finder ud af, at han har et restprodukt som en anden madskatteleverandør kan bruge til at skabe et nyt produkt. Madskattelauget skal ganske enkelt skabe innovation og samarbejde på tværs,” fortæller hun.
Kommunikationsdirektør Anders Eibye Hansen fra den økologiske isproducent Hansens Is tror ikke, at man kan overvurdere betydningen af sådan et netværk.
”Selv om vi laver forskellige produkter, så har vi et fællesskab og en skabertrang, som slår igennem. Jeg forventer, at vi får skubbet til nogle grænser og får skabt nye produkter på denne måde,” lyder det fra den sjællandske isproducent.
Flere artikler fra samme sektion
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.
Dansk krydderifabrik henter hovedparten af omsætningen i udlandet
Den sjællandske krydderifabrik Mill & Mortar sætter smag på maden i de private husholdninger i mere end en snes lande. Næste destination i messekalenderen hedder Nürnberg og BioFach-messen 2025.