Annonce

Annonce

Torben Blok og Inger Kjærsgaard brugte åbningen af Madland til at fortælle om nogle af de mange initiativer, som Økologisk Landsforening har sat i søen for at drive den hjemlige fødevareproduktion i en mere bæredygtig retning og markere 30-året for det røde Ø-mærke. Foto: Jakob Brandt

Iværksætter: Der er behov for at gentænke Danmark som madland

"Vi ikke kan blive ved med at fortsætte, som vi plejer," sagde Marie Jeng, da hun og flere økologiske fødevareproducenter deltog i den officielle åbning af festivalen Madland.

"I dag er en festdag! Med Madlands åbning tager vi det første store skridt mod drømmen om at samle og sætte scenen til de, der vil gentænke Danmark som madland." 

Sådan sagde Marie Jeng, stifter af Koalition og Madland, da hun og et mindre antal økologiske fødevareproducenter deltog i den officielle åbning af festivalen Madland, som den kommende måned har skruet et bredtfavnende program  af madarrangementer sammen i Københavns-området.

Marie Jeng håber at festivalen Madland kan være med til at skabe en større bevidsthed om den mad, vi spiser. Foto: Jakob Brandt

Åbningen foregik i CPH Foodspace i Kødbyen i København. Bygningen er hjemsted for en stribe nyetablerede fødevareproducenter og Staldskolen, hvor de har mulighed for at arbejde med deres produkter. Marie Jeng hæftede sig i den forbindelse ved, at coronakrisen har fået de danske forbrugere til at sende en større del af husholdningsbudgettet i retning af landets mindre jordbrug og fødevareproducenter.

"Det er en smuk bevægelse og en bevægelse, som vi skal holde fast i," pointerede den københavnske madkommunikatør, der mener, at vi befinder os "midt i en vild tid".

"En krisetid, hvor vi for alvor bliver mindet om, at vi ikke kan blive ved med at fortsætte, som vi plejer," sagde hun i åbningstalen, hvor hun opfordrede fødevareproducenterne til at dreje ind på et spor, som fører i retning af et mere robust og bæredygtigt madsystem.

Efter et forår og en sommer, hvor frygten for coronasmitte har ført til aflysning af en stribe store fødevareevents som bl.a. omfatter Madens Folkemøde, som vender tilbage næste år, forsøger Marie Jeng at sparke gang i en madpolitisk dagsorden.

"Vi håber at skabe møder mellem de, der producerer maden, og de, der spiser den," siger hun.

Vi skal betale "den sande pris" for maden

Efter et coronaplaget halvår, hvor ikke mindst mange af landets små nyetablerede fødevareproducenter har haft det vanskeligt, håber hun, at festivalen kan medvirke til at skabe en større forståelse for, at det er nødvendigt, at danskerne lærer at forstå, at de er nødt til at betale "den sande pris" for den mad, de spiser.

Hun håber derfor, at festivalens 60 madarrangementer kan bidrage til danskernes madpolitiske dannelse ved at gøre dem klogere på den mad, vi spiser.

For at hjælpe med den omstilling og sætte en streg under, at den udvikling er tæt forbundet med udviklingen af nye økologiske fødevarer, deltog Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforeningen, i åbningen.

"Som repræsentant for den økologiske foodservicebranche er det helt naturligt, at vi er til stede på Madland, hvor arrangørerne lægger op til at gentænke fremtidens mad. Økologi er en del af fremtiden, og det er her, at vi samme med alle de mange innovative fødevareproducenter har mulighed for at diskutere, hvordan vi i fællesskab kan udvikle fremtidens mad," sagde Torben Blok.

Vi har brug for nye innovative virksomheder, som vil forandring og har bæredygtighed som en del af deres DNA, men hvis vi vil forandring, er vi nødt til at arbejde sammen på tværs af værdikæden.

— Marie Jeng

Han benyttede samtidig lejligheden til at udbrede kendskabet til landets 3324 køkkener, kantiner og restauranter, som har Det Økologiske Spisemærke. Over halvdelen af dem er med til at guider hovedstadens borgere til københavnske spisesteder, som har valgt at sætte økologien på menukortet.

Planteslagter efterlyser danske bønner

Torben Blok slog også et slag for et af foreningens projekter, som skal gøde jorden for en større produktion af økologiske bønner, ærter og linser, som er målrettet de danske middagsborde.

Flere af udstillerne oplyste, at de er på jagt efter netop den type råvarer. En af dem er Planteslagterne, som producerer alternativer til kød. Selskabet blev etableret i 2018 og har i dag tre produkter til salg i Irma og udvalgte Superbrugser i landets største byer.

"Vi vil gerne udelukkende bruge danske råvarer, men vi kan ikke finde økologiske linser og bønner," siger Henrik Christensen, som er en af stifterne bag virksomheden.

Netop en virksomhed som Planteslagterne er en af de virksomheder, som ifølge Marie Jeng kan være med til at definere fremtidens fødevarer.

"Vi har brug for nye innovative virksomheder, som vil forandring og har bæredygtighed som en del af deres DNA, men hvis vi vil forandring, er vi nødt til at arbejde sammen på tværs af værdikæden," sagde Marie Jeng

Flere artikler fra samme sektion

Øko-pionerer drog til Carlsberg Byen for at tale det økologiske oksekød op

Kvæg bliver i disse år udskammet som klimasyndere, men debatten mangler nuancer, mener Økologisk Landsforening, der argumenterer for, at naturen og biodiversiteten er afhængig af koen på græs. Derfor har foreningen inviteret Danske Madpublicister og en række øko-pionerer på en tur med formålet at sætte fokus på nuancerne.

10-10-2024 12 minutter Kvæg,   Kødproduktion

Plantemesse udvider til Jylland - og giver gratis adgang

Plant Food Festival, der normalt kun har været afholdt i København kommer nu også til Aarhus - og for at fejre udvidelsen, er der gratis adgang til gæsterne i det østjyske.

09-10-2024 3 minutter Events,   Plantebaserede fødevarer

Millionindsprøjtning fra grøn fond skal forvandle økologisk iværksætter til internationalt snackbrand

Investeringsfonden Planetary Impact Ventures har investeret ”et betydeligt encifret millionbeløb” i selskabet The Organic Crave Company, som nu er klar til at ”give den gas” på eksportmarkederne.

09-10-2024 1 minutter Plantebaserede fødevarer,   Eksport