Annonce

Annonce

Måltidskasse Aarstiderne

En rapport, som Københavns Universitet har lavet i samarbejde med Aarstiderne, viser, at måltidskasserne kan være med til at flytte kundernes kostvaner i en mere klimavenlig retning. Foto: Aarstiderne

Måltidskasser gør maden grønnere og sænker klimaaftrykket

Danskerne er langsommere til at omfavne den plantebaserede kost end resten af Europa, men hos Aarstiderne har man over årene haft held med at vænne danskerne til en grønnere kost.

Aarstiderne er godt på vej mod sin målsætning om, at 80 pct. af råvarerne kommer fra planterne, og 20 pct. kommer fra dyrene målt på energiindhold.

I 2022 var 77,5 pct. af fødevarerne i alle dets måltidskasser plantebaserede, hvilket er næsten 10 procentpoint mere end for syv år siden.

Selvom danskerne spiser mindre kød end tidligere, kan Svend Daverkosen, der er landbrugs- og miljøchef hos Aarstiderne, dog nikke genkendende til, at det tager tid at rykke danskernes vaner:

»Vi ved, at danskerne normalt spiser en kost, hvor 60 pct. kommer fra planteriget, og 40 pct. kommer fra det animalske. Vores mission er at halvere, hvad der kommer fra det animalske, for det harmonerer med kostanbefalingerne og giver et mere afbalanceret landbrug og mindre belastning af vores naturgrundlag,« siger han.

Af en rapport fra Københavns Universitet udgivet i samarbejde med Aarstiderne sidste år fremgår det, at danskernes indtag af animalsk kost overordnet set er faldende, men at vi stadig halter bagefter Europa som helhed, når det handler om at udskifte kødet med grønne proteiner.

I 2021 var der 41 pct. af danskerne, der havde spist mindre kød end de plejer, mens tallet for andre europæiske lande var på 46 pct.

Gradvis tilvænning

Selvom Aarstiderne er godt på vej til at indfri sin målsætning om mere grønt, har det ifølge Svend Daverkosen krævet flere indsatser.

Det har i høj grad handlet om at gå ind og skære ned på de enkelte produkters animalske indhold, så danskerne gradvist vænner sig til de plantebaserede løsninger.

»Vi har lavet nogle små greb, så vi får udviklet de plantebaserede løsninger sammen med kunderne. Vi får udviklet produkter, som indeholder flere plantedele, end de gjorde før. Det kan være en mayonnaise med færre æg eller en kyllingedelle med 40 pct. kylling i stedet for 65 pct.,« forklarer Svend Daverkosen.

Ud over de små justeringer i de animalske produkter oplever virksomheden også en større villighed hos forbrugerne til at vælge de helt plantebaserede løsninger i form af Aarstidernes vegetariske og veganske måltidskasser.

Tydelig gevinst for klimaet

Sammenligner man virksomhedens måltidskassers CO2-aftryk, er der også tydelig forskel: Et måltid fra dens vegetariske måltidskasse har et klimaaftryk på 0,58 kg CO2, mens KvikKassen, der består af nemme opskrifter med fisk og kød, ligger på 1,67 kg.

Svend Daverkosen fremhæver den reducerede klimabelastning, der følger med, når danskernes madvaner bliver mere plantebaserede.

»Det er jo sådan, at hvis man går fra normal dansk kost til en vegetarkasse hos os, så har du reduceret dit måltids klimaaftryk til en tredjedel. Så det rykker jo, når man på den måde sætter det animalske forbrug ned,« siger Svend Daverkosen.

Han er fortrøstningsfuld, når det kommer til at nå virksomhedens ambition om 80 pct. plantebaseret kost i deres måltidskasser.

»Jeg tror, vi når vores mål, inden der er gået to år, for det går meget stabilt fremad. Vores målsætning er 80 pct. plantebaseret og 20 pct. animalsk, men vi har jo ikke noget imod, at vi når over den procentfordeling,« siger Svend Daverkosen.

Flere artikler fra samme sektion

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade.

20-11-2024 2 minutter

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter

Dansk krydderifabrik henter hovedparten af omsætningen i udlandet

Den sjællandske krydderifabrik Mill & Mortar sætter smag på maden i de private husholdninger i mere end en snes lande. Næste destination i messekalenderen hedder Nürnberg og BioFach-messen 2025.

14-11-2024 8 minutter Eksport