Annonce

Annonce

Par kigger på kaffe i supermarked

Der er hovedsageligt de loyale økologiske forbrugere, der tænker på klimaet, og som forsøger at tage hensyn til klimaet, når de vælger madvarer. Foto: Moment Studio

Klimavenlige fødevarer vægtes højere af loyale øko-forbrugere

KRONIK: Mens der på tværs af forbrugerne er udbredt interesse for at udskifte oksekødet med kylling, er det især de loyale økologiske forbrugere, der tænker på klimaet og vil øge indtaget af fisk og vegetariske retter, viser ny undersøgelse.

Af: Sigrid Denver, lektor
Jonas Nordström, lektor
Tove Christensen, lektor
alle ved IFRO, Københavns Universitet

Økologiske forbrugere har større ambitioner om at skrue ned for indtaget af oksekød end øvrige forbrugere. Begrundelserne for at spise mindre oksekød er dog overraskende ens blandt alle forbrugere.

Kød, og især oksekød, har et højt klimaaftryk sammenlignet med grøntsager og bælgfrugter. Tidligere undersøgelser viser, at et højt økologiforbrug ofte går hånd i hånd med kostrådene om at spise mere grønt og mindre kød.

Vi ved dog ikke så meget om forbrugernes motiver til at spise mindre oksekød, eller hvad de vælger at erstatte oksekødet med. Vi har derfor spurgt knapt 1.000 repræsentativt udvalgte danske forbrugere om deres holdninger til netop disse emner. Analysen har primært fokuseret på, om de loyale økologiske forbrugere, som i vores analyse omfatter den femtedel af respondenterne, der spiser mest økologisk, adskiller sig fra de øvrige forbrugere.

Langt de fleste i undersøgelsen er opmærksomme på, at deres handlinger påvirker klimaet, men de forbinder ikke nødvendigvis deres klimaaftryk med madforbrug.

Kun hver fjerde respondent forsøger at købe klimavenlige madvarer. Der er hovedsageligt de loyale økologiske forbrugere, der tænker på klimaet, og som forsøger at tage hensyn til klimaet, når de vælger madvarer. Ses der specifikt på oksekød, hævder omkring halvdelen, at de gerne vil spise mindre oksekød. Det er også primært de loyale økologiske forbrugere, der gerne vil spise mindre oksekød.

Resultaterne understreger, at klimaet er på dagsordenen for mange forbrugere, men at der er behov for kraftigere incitamenter, hvis flere skal anspores til at spise mere klimavenligt.

Blandt de respondenter, der gerne vil mindske deres forbrug af oksekød, er bekymringen for klimapåvirkning den hyppigste begrundelse. Klimahensyn er efterfulgt af hensyn til egen sundhed og dyrevelfærd. På fjerdepladsen fremhæver især de loyale økologiske forbrugere hensyn til vilde dyr og planter som årsag til at spise mindre oksekød.

For mange er kylling, vegetariske madvarer og til dels fisk de mest oplagte alternativer, mens færre vil mindske forbruget af oksekød til fordel for grisekød. Mens der på tværs af forbrugerne er udbredt interesse for at udskifte oksekødet med kylling, er det især de loyale økologiske forbrugere, der vil øge indtaget af fisk og vegetariske retter.

Resultaterne understreger, at klimaet er på dagsordenen for mange forbrugere, men at der er behov for kraftigere incitamenter, hvis flere skal anspores til at spise mere klimavenligt. Incitamenter kan være i form af mere let tilgængelig viden om madvarers klimaeffekt samt være flere (og billigere) klimavenlige alternativer.

Vi takker Coop Analyse for hjælp til dataindsamling i deres repræsentative forbrugerpanel. Resultaterne er baseret på en enkelt undersøgelse fra august 2021 og er derfor følsomme over for f.eks. specifikke formuleringer.

Projektet SO-FOOD er en del af Organic RDD 6 - programmet, som koordineres af ICROFS (Internationalt Center for Forskning i Økologisk Jordbrug og Fødevaresystemer). Det har fået tilskud fra Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) under Miljø- og Fødevareministeriet.

Flere artikler fra samme sektion

Irma forsømte at imødekomme den prisbevidste forbruger

Discountbutikkernes succes skyldes ikke, at danskerne vil have det hele til det halve, men at de er gået op i markedet og har fået et større og langt mere interessant udvalg end tidligere, lyder analysen fra Flemming Birch. 

03-02-2023 3 minutter Detailhandel

Antallet af økologiske spisemærker vokser hver eneste dag

Gennem de seneste fem år er der i gennemsnit hver eneste dag mere end et professionelt køkken, som har modtaget Det Økologiske Spisemærke, og i år gennemfører Økologisk Landsforening flere projekter, som skal øge kendskabet til den gratis mærkningsordning.

02-02-2023 5 minutter Det Økologiske Spisemærke

Danske producenter af økologiske fødevarer går på jagt efter ny vækst i udlandet

I dagene fra 14.-17. februar deltager 31 danske virksomheder på verdens største økologiske fødevaremesse i Nürnberg, hvor de skal forsøge at sætte yderligere skub i eksporten.

02-02-2023 4 minutter Eksport