Annonce
Annonce
Det er vigtigt, at økologerne bliver ved med at gøre sig spilbare, hvis de vil vinde kampen om hyldepladsen i dagligvarebutikkerne, mener John Wagner. Foto: Colourbox
John Wagner opfordrer økologerne til at dyrke forskelligheden og gøre sig spilbare
Som nyt medlem af bestyrelsen i Økologisk Landsforening opfordrer den tidligere DSK-direktør økologerne til at gøre det endnu mere tydeligt, hvilke fordele det giver at købe økologiske varer.
Selv om økologien i øjeblikket oplever markedsmæssig modvind, er det en både kampklar og optimistisk John Wagner, som ser frem til at udfylde sin nye bestyrelsesrolle i økologiens tjeneste, og han har flere bud på, hvad der skal til for at salget af økologiske fødevarer vender tilbage til vækstsporet.
»Tak for tilliden! Glæder mig til at gøre en indsats i den gode sags tjeneste. Landmand bliver jeg jo aldrig, men det er heller ikke forudsætningen for at tænke på miljøet og handle økologisk,« skrev John Wagner på LinkedIn, da det efter Økologisk Landsforenings generalforsamling stod klart, at han blev indlemmet i bestyrelsen som et af to eksterne medlemmer, der skal bidrage med særlige kompetencer til foreningens overordnede arbejde.
Helle Borup Friberg, adm. direktør i Økologisk Landsforening, ser frem til samarbejdet med den garvede aktør i dansk detailhandel, som efter hendes vurdering giver foreningen en ny stærk stemme, som kan være med til at åbne nye døre for foreningen og økologien.
Hun hæfter sig bl.a. ved, at John Wagner er kommunikativt stærk, har været fast skribent på flere medier og er kendt som en aktiv stemme på fødevareområdet, der også hyppigt optræder som ekspert på tv.
John Wagner betragter selv årene som dagbladsjournalist og fire år som generalsekretær i Det Konservative Folkeparti som en god ballast. Dertil kommer de mange års erfaringer som DSK-direktør, hvor han ofte var i udfordrerens rolle, når han skulle kæmpe de selvstændige købmænds sag i forhold til Coop og Salling Group og de politikere, som udstikker rammerne for salget af fødevarer.
»Det ligger i mit dna, at jeg godt kan lide at skulle kæmpe mod større modstandere,« siger John Wagner, som sammenligner økologiens udfordring af den konventionelle fødevareproduktion med Davids kamp mod Goliat.
Hvorfor har du valgt at bruge dine kræfter i Økologisk Landsforening?
»Jeg er nået til det sted i livet, hvor man skal have en helt ekstraordinær god undskyldning for at sige nej til at gøre en indsats i en så god sags tjeneste,« svarer 67-årige John Wagner og fortsætter:
»Jeg har mange års erfaring med professionelt bestyrelsesarbejde, og har også arbejdet med krisehåndtering, og jeg håber, at jeg kan være med til at styrke foreningens politiske indflydelse.«
Hvad er dine bedste råd til en udfordret branche?
»Dyrk forskellen og vær altid spilbar«, lyder John Wagners to bedste råd til landets økologiske producenter, som han i de kommende år skal hjælpe med at skabe en stærkere markedsposition i en tid, hvor klima, inflation og lav forbrugertillid har udfordret salget af økologiske fødevarer.
Hvordan kan økologerne opnå bedre priser på deres varer?
»Storytellling og formidling om fordelene ved de økologiske varer er en forudsætning for at opnå ordentlige priser. Ellers risikerer producenterne at komme ind i en nedadgående spiral med øget pres på priserne.«
Men ifølge John Wagner er det vigtigt, at dialogen med branchen sker på en måde, som sikrer, at økologerne hele tiden er spilbare i forhold til de vigtigste aktører på dagligvaremarkedet.
Blå bog: John Wagner
John Wagner er uddannet journalist og nåede at arbejde for både Jyllands-Posten, Weekendavisen, Børsens Nyhedsmagasin og Berlingske Tidende, inden han fra 1988 til 1992 var ansat som generalsekretær i Det Konservative Folkeparti.
Fra 1995 og frem til udgangen af 2022 arbejde han som direktør for De Samvirkende Købmænd, DSK
I dag er han bestyrelsesmedlem i Økologisk Landsforening og en håndfuld store og indflydelsesrige virksomheder.
Flere artikler fra samme sektion
Dansk krydderifabrik henter hovedparten af omsætningen i udlandet
Den sjællandske krydderifabrik Mill & Mortar sætter smag på maden i de private husholdninger i mere end en snes lande. Næste destination i messekalenderen hedder Nürnberg og BioFach-messen 2025.
Den økologiske eksport vokser
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af økologiske fødevarer vokser for tredje år i træk. Med et plus på fire pct. eksporterede Danmark i 2023 økologi for 3,5 mia. kr.
Meny samler små producenter i fælles netværk
Dagrofa-kæden har samlet ni leverandører og fire af kædens såkaldte madarbejdere i et Madskattelaug, som skal styrke innovationen og generere ideer til nye produkter.