Især de yngre danskere erkender at vide for lidt om økologi

Næsten hver femte dansker ville købe mere økologi, hvis de vidste mere om produktionen, viser en ny analyse. Det er særligt de yngre forbrugere, der ved for lidt om forholdene i økologien.

01. september 2025
Læsetid: 4 minutter
Grise på græs hos Flintholm Økogrise
For at øge kendskabet til den økologiske produktion lancerer Landbrug & Fødevarer nu kampagnen 'Økologi er også dyrevelfærd', der fremhæver økologiens kerneværdier for især de økologiske animalske fødevarer. Foto: Irene Brandt-Møller

På det nyligt afholdte økologiske topmøde, Organic Summit, blev det italesat, at økologien måske havde hvilet for længe på laurbærrene, og at man især over for de unge var nødt til at markedsføre sig.

En ny analyse fra Landbrug & Fødevarer bakker op om den tese. Den viser nemlig, at det især er de unge mellem 18 og 29 år, der mangler viden om økologi og ville købe mere af det, hvis de kendte mere til produktionsforholdene.

Overordnet set viser analysen, at 18 pct. af de knap 1.600 adspurgte ville købe mere økologi, hvis de vidste mere om produktionen, og for de 18-29-årige er tallet 27 pct.

"Analysen viser tydeligt, at mere viden om den økologiske produktion er nøglen til en stigning i salget af økologiske fødevarer. Samtidig er det også de fødevaregrupper, der har den højeste pris, som for eksempel ost og kød," siger Mette Gammicchia, afdelingschef, Marked, Fødevarer & Gastronomi, Landbrug & Fødevarer, i en pressemeddelelse.

Ny kampagne

For at øge kendskabet til den økologiske produktion lancerer Landbrug & Fødevarer derfor kampagnen 'Økologi er også dyrevelfærd', der fremhæver økologiens kerneværdier for især de økologiske animalske fødevarer.

Kampagnen er en del af den bredere forbrugerkampagne ’Økologi tilbage i indkøbskurven’, der blev igangsat ved årsskiftet og skal give forbrugerne et kærligt skub og viden om den merværdi, man får i forhold til dyrevelfærd ved at vælge økologiske mejeriprodukter, æg og kød.

"Der har gennem tiden været gennemført mange oplysningskampagner om økologi, og tilliden til økologi i Danmark er tårnhøj, men der er vokset nye generationer op, som måske ikke ved, hvad den økologiske produktion egentlig indebærer. Det er derfor formålet med den forbrugerkampagne, vi igangsætter den 1. september," siger Eva Kunnerup, chefkonsulent og kampagneleder, Landbrug & Fødevarer.

Og der er potentiale for, at salget af økologi kan stige betragteligt i fremtiden. I Landbrug & Fødevarers analyse svarer 48 pct., at de forventer at øge deres forbrug af økologiske fødevarer sammenlignet med deres forbrug i dag. Især yngre danskere forventer at øge deres forbrug om 1-3 år. Yderligere 40 pct. forventer at købe "samme mængde" økologi som i dag, men kun 5 pct. forventer at købe mindre.

"Et godt fundament"

Rasmus Prehn, adm. direktør i Økologisk Landsforening, erkender, at der skal mere oplysning til.

"Vi har alle et ansvar for at få fortalt om glæderne ved økologi over middagsbordet, på sociale medier, i oplysningskampagner, i pressen og alle andre steder, vi kan få det ind. Der skal mere oplysning til, men jeg hæfter mig ved, at halvdelen forventer at købe mere økologi de næste 1-3 år. Mange kender til økologien og skal måske lige have et ekstra skub. Det er et rigtig godt fundament," siger han og hilser L&F's derfor kampagne velkommen.

I Økologisk Landsforening arbejdes der også aktuelt på at udbrede viden om økologien via forskellige aktiviteter. Bl.a. har foreningen denne sommer lanceret konceptet Økomaddag, hvor folk kan mødes til fællesmiddage rundt om i landet og spise økologisk mad sammen, fortæller Rasmus Prehn:

"Det bliver en god platform for at tale økologi med nabo, kollega og bror. Derfor sætter vi også strøm til de økologiske budskaber i vores fejring af Ø-mærkets 35-årsjubilæum. Desuden er der en masse initiativer og dialoger, der fortsætter i forlængelse af Organic Summit, og vi fortsætter også med at dyrke vores gode samarbejde med detailkæderne og foodservice-segmentet.”

Kampagnens budskaber

Kampagnens budskaber retter sig mod kød, mælk og æg og lyder:

  • Når du vælger økologisk kød, vælger du også dyrevelfærd. Dyrene har mere plads, mulighed for naturlig adfærd og flere timer i det fri. Grise, der får lov at rode i jorden, kyllinger, der har adgang til det fri og udearealer, og køer, der går på græs i sommerhalvåret. Økologi er også dyrevelfærd.
  • Når du vælger økologisk mælk, vælger du også dyrevelfærd. Køer, der har mere plads, mulighed for naturlig adfærd og flere timer med frisk luft ude på marken. Vidste du at køerne går på græs fra april til november? Økologi er også dyrevelfærd.
  • Når du vælger økologiske æg, vælger du også dyrefærd. Høner, der har mere plads, mulighed for naturlig adfærd og adgang til udearealer året rundt, hvor de kan skrabe i jorden og støvbade både ude og inde. Økologi er også dyrevelfærd.

Læs mere om økologi og kampagnen her.