Irma er tilbudskongen inden for økologi

Der er store forskelle på, hvor meget de økologiske dagligvarer fylder i kædernes tilbudsaviser.

27. februar 2019
Læsetid: 4 minutter
En kvinde læser en tilbudsavis i en butik
Foto: Colourbox

Det økologiske sortiment og priserne på økologiske basisvarer har gennem mange år været en væsentlig konkurrencefaktor for de danske dagligvarekæder. De nyder godt af, at danskerne længe har toppet listen over de forbrugere, som fylder flest økologiske varer i indkøbskurven.

Da de økologiske forbrugere typisk lægger flere penge end gennemsnitskunden, har dagligvarekæderne travlt med at brande sig på netop økologi. Det fremgår af nye tal fra Tilbudsdata, som viser, at andelen af økologiske tilbud i tilbudsaviserne er vokset fra 8,3 pct. i 2016 til 10,4 pct. i 2018.  

Tallene viser samtidig, at der er stor forskel på, hvor meget mængden af økologiske dagligvarer fylder i de enkelte kæders tilbudsaviser.

Kilde: Tilbudsdata

I en tid, hvor de traditionelle papir-tilbudsaviser er under pres, er der en klar tendens, i retning af at de økologiske varer fylder mere og mere i kædernes markedsføring. Samlet set omfattede 10,4 pct. af kædernes dagligvaretilbud i tilbudsaviserne sidste år økologiske produkter, hvilket er det højeste niveau nogensinde, oplyser Claus Nykjær fra Tilbudsdata.

Irma er i en klasse for sig

Irma skiller som ud som den kæde, der bruger suverænt mest plads på at skilte med tilbud på Ø-mærkede fødevarer. Det fremgår af en minirapport, som Tilbudsdata har udarbejdet på basis af en undersøgelse af 16 dagligvarekæders tilbudsaviser i 2018.

I 2016 omfattede 33 pct. af Irmas tilbud økologiske varer. I 2018 var tallet vokset til 41 pct. Det er rekord og fire gange højere end gennemsnittet, og man skal langt ned af procentskalaen for at finde nummer to: Salling Groups discountkæde Netto, der akkurat har rundet en andel på 15 pct.

"Irma sætter en agenda helt uden for nummer. Det, der er interessant ved tallene, er, at man godt kan positionere sig unikt i markedet," siger Claus Nykjær, direktør for Tilbudsdata til Dansk Handelsblad.

Ikke alle kampagner er regnet med

Et kig i grafikken over kædernes øko-andele viser, at det også er discountbutikker, som indtager pladserne nummer tre og fire. Coop-kæden Fakta ligger på 14 pct., mens Rema 1000 følger lige efter med 13 pct.

Ifølge Dansk Handelsblad kan det overraske, at Lidl er placeret som nummer 14 med en øko-andel på 6 pct. i kædens tilbudsavis, men ifølge Claus Nykjær kan Lidl og andre kæder sagtens have gennemført flere økologiske kampagner, selv om de ligger med en relativt lav øko-andel i tilbudsavisen.

Det gælder især mere holdningsbaserede kampagner, som ikke fokuserer på priserne, men fremhæver nogle af de fordele, som det giver at handle økologisk.

Flere kæder kører desuden i perioder med ’væg til væg-tilbud’ på økologi, hvor kunder på bestemte dage kan købe alle butikkens økologiske varer med en fast procentrabat, og den type tilbud indgår heller ikke i opgørelsen fra Tilbudsdata, oplyser Claus Nykjær.

Øko-æg topper listen

Dykker man lidt ned i tallene, kan man se, at stort set alle økologiske varekategorier får en bedre eksponering, men de økologiske æg er i en klasse for sig, da hele 46 pct. af alle tilbud på æg omhandler økologiske æg. 

Pasta og ris ligger på andenpladsen med 24 pct., mens frugt og grønt ligger nummer tre med 22 pct.

Andelen af tilbud på babymad er på to år fordoblet fra 10 til 20 pct., mens andelen af tilbud på fersk fjerkræ er tredoblet fra 1 til 3 pct.