Annonce
Annonce
Gode billeder kan bane vej til dine kunder
Gode billeder spiller en altafgørende rolle, når landmænd skal i kontakt med kunder på medier som Facebook og Instagram. 20 økologer med lokalt salg har netop været på fotokursus med Økologisk Landsforening, og flere kurser om lokalt salg følger i det nye år.

Der blev fotograferet på livet løs med mobiltelefonerne, da Økologisk Landsforening afholdt kursus i at tage gode billeder. Foto: Birgitte Jørgensen
Der blev taget billeder til den store guldmedalje af dyr, grøntsager og andre motiver på Økologisk Landsforenings kursus ’Billeder, der sælger’, som 20 økologer med lokalt og direkte salg deltog i for nylig. For et af de gode råd fra underviser Morten Telling, MoxTell Productions, er, at man skal tage mange billeder og eksperimentere løs for at blive mester i kunsten at formidle gennem billeder.
En af de kursister, som gik hjem med ny inspiration, er Johanne Schimming, Hegnsholt Hønseri i Lejre. Hun har gennem mange år markedsført sin virksomhed på sociale medier og er en flittig fotograf. Alligevel meldte hun sig til kurset, som hun har stor ros til overs for.
”Man kan altid blive bedre og lære nyt. F.eks. er jeg nu blevet meget mere opmærksom på farvekombinationer, når jeg tager billeder. Det er viden, jeg kan gå hjem og bruge direkte i hverdagen,” fortæller hun.
Flere kurser om lokalt salg
Billeder sætter en stemning, vækker følelser og skaber fortællinger i vores hoveder. Derfor er det ikke lige meget hvilke motiver, farver, beskæringer etc., man vælger at bruge, når man vil i kontakt med kunder på sociale medier. Det kræver viden og øvelse at udnytte mediet fuldt ud.
At formidle denne viden og give praktiske tips og tricks var netop målet med kursusdagene, der blot er en del af en lang række aktiviteter for producenter med lokal afsætning.
”Når man skal mestre rollen som både landmand og købmand, skal man have mange værktøjer i kassen. At tage gode billeder er et af dem, - det er et håndværk, man skal lære. Alle har efterhånden en smartphone ved hånden, og det er let at tage billeder i hverdagen, men det kræver planlægning og forberedelse at tage og bruge billeder målrettet, så man når sine kunder med de ønskede budskaber,” forklarer chefkonsulent Birgitte Jørgensen, Økologisk Landsforening.
Hun leder projektet ’Lokal og direkte afsætning – udnyt nye markedsmuligheder gennem viden og kompetenceløft’, der støttet af Fonden for Økologisk Landbrug arrangerer kursusdage og netværksaktiviteter. Allerede i januar er der nye aktiviteter for økologiske producenter, der vil fylde ny viden i værktøjskassen:
• 22. januar: Fra passion til vækst. Kursus med Jesper Elling, internationalt anerkendt foredragsholder.
• 29. januar: Vælg din kunde med omhu. Workshop med Christian Bøjlund, kok, og Martin Korsholm, salgschef i Spar.
• 5. februar: Ram din modtager i første hug. Skrivekursus med Line Lundgaard, tekstforfatter med mere end 20 års erfaring fra reklamebranchen.
Der er åbent for tilmeldinger til alle arrangementer på Økologisk Landsforenings hjemmeside.
Flere artikler fra samme sektion
Rekordmange har allerede tilmeldt sig Klimahandledagen
To uger inden det landsdækkende klimaevent har over 133.000 tilmeldt sig til de hundredvis af forskellige aktiviteter, hvoraf mange er gratis at deltage i.
For første gang afholder Kalø Økologisk Landbrugsskole Økodag - og det er ikke kun for gæsternes skyld
De færreste landbrugselever har råd til at etablere sig som selvstændige på et storlandbrug. Derfor skal de lære at være landbrugere på en ny måde - og Økodag er et vigtigt led i den læring. Landbrugsskolen på Kalø vil nu udvide sin gårdbutik og fremover holde flere åbne arrangementer.
Nocla-stifterne: Forskellighed er en af vores styrker
Nocla er stiftet af et dedikeret founderteam med meget forskellige kompetencer, men de er enige om kursen.