Annonce

Annonce

Køer fotograferes i stalden.

Der blev fotograferet på livet løs med mobiltelefonerne, da Økologisk Landsforening afholdt kursus i at tage gode billeder. Foto: Birgitte Jørgensen

Gode billeder kan bane vej til dine kunder

Gode billeder spiller en altafgørende rolle, når landmænd skal i kontakt med kunder på medier som Facebook og Instagram. 20 økologer med lokalt salg har netop været på fotokursus med Økologisk Landsforening, og flere kurser om lokalt salg følger i det nye år.

Der blev taget billeder til den store guldmedalje af dyr, grøntsager og andre motiver på Økologisk Landsforenings kursus ’Billeder, der sælger’, som 20 økologer med lokalt og direkte salg deltog i for nylig. For et af de gode råd fra underviser Morten Telling, MoxTell Productions, er, at man skal tage mange billeder og eksperimentere løs for at blive mester i kunsten at formidle gennem billeder.

En af de kursister, som gik hjem med ny inspiration, er Johanne Schimming, Hegnsholt Hønseri i Lejre. Hun har gennem mange år markedsført sin virksomhed på sociale medier og er en flittig fotograf. Alligevel meldte hun sig til kurset, som hun har stor ros til overs for.

”Man kan altid blive bedre og lære nyt. F.eks. er jeg nu blevet meget mere opmærksom på farvekombinationer, når jeg tager billeder. Det er viden, jeg kan gå hjem og bruge direkte i hverdagen,” fortæller hun.

Det er ikke ligegyldigt, hvilke farver og beskæringer, man vælger at bruge til sine billeder. Foto: Morten Telling, Moxtell Productions

Flere kurser om lokalt salg

Billeder sætter en stemning, vækker følelser og skaber fortællinger i vores hoveder. Derfor er det ikke lige meget hvilke motiver, farver, beskæringer etc., man vælger at bruge, når man vil i kontakt med kunder på sociale medier. Det kræver viden og øvelse at udnytte mediet fuldt ud.

Gode billeder kan hjælpe gårdbutikkerne med at få fat i kunderne. Foto: Morten Telling, Moxtell Productions

At formidle denne viden og give praktiske tips og tricks var netop målet med kursusdagene, der blot er en del af en lang række aktiviteter for producenter med lokal afsætning.

”Når man skal mestre rollen som både landmand og købmand, skal man have mange værktøjer i kassen. At tage gode billeder er et af dem, - det er et håndværk, man skal lære. Alle har efterhånden en smartphone ved hånden, og det er let at tage billeder i hverdagen, men det kræver planlægning og forberedelse at tage og bruge billeder målrettet, så man når sine kunder med de ønskede budskaber,” forklarer chefkonsulent Birgitte Jørgensen, Økologisk Landsforening.

Hun leder projektet ’Lokal og direkte afsætning – udnyt nye markedsmuligheder gennem viden og kompetenceløft’, der støttet af Fonden for Økologisk Landbrug arrangerer kursusdage og netværksaktiviteter. Allerede i januar er der nye aktiviteter for økologiske producenter, der vil fylde ny viden i værktøjskassen:

• 22. januar: Fra passion til vækst. Kursus med Jesper Elling, internationalt anerkendt foredragsholder.

• 29. januar: Vælg din kunde med omhu. Workshop med Christian Bøjlund, kok, og Martin Korsholm, salgschef i Spar.

• 5. februar: Ram din modtager i første hug. Skrivekursus med Line Lundgaard, tekstforfatter med mere end 20 års erfaring fra reklamebranchen.

Der er åbent for tilmeldinger til alle arrangementer på Økologisk Landsforenings hjemmeside.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel