Annonce

Annonce

Niels Reinau og Niels Høegmark - bagmændene bag Goforlocal - står foran en lille bod sat op på en ladcykel og smiler til kameraet.

Niels Reinau og Niels Høegmark (t.h.) har i år brugt meget tid på at rejse rundt og besøge landets gårdbutikker. Her er de på Foodfestival i Aarhus, hvor de både fik kontakt med mange forbrugere og mikroproducenter, som kan handle via deres nye webplatform goforlocal.dk. Foto: Goforlocal

Gårdbutikkerne skal kopiere Bilka

Landets gårdbutikker får snart adgang til en ny platform, der skal gøre det nemmere og mere attraktivt for forbrugerne at handle med gårdbutikkerne.

I en tid, hvor mere og mere dagligvaresalg bliver flyttet over på nettet, kan det være vanskeligt for landets gårdbutikker at finde deres plads i markedet, men nu får de snart adgang en ny markedsføringsplatform, som skal gøre det nemmere og mere attraktivt at handle med gårdbutikkerne. 

Platformen bliver drevet af iværksætterne Niels Høegmark og Niels Reinau, som står bag netportalen goforlocal.dk. Sammen er de ved at skræddersy en click & collect-løsning til landbrug med direkte salg, gårdmøllerier, mikromosterier og andre mikroproducenter, som kan have vanskeligt ved at lokke kunderne ud på landet. 

"Vi tror på, at vi kan ændre indkøbskulturen ved at gøre gårdbutikkernes varer mere tilgængelige, så det bliver nemmere at købe lokale fødevarer, og vi har kigget meget på BilkaToGo. Vi vil gerne lave det største site med flest mulig producenter, og det er vores mål at få alle gårdbutikker med," siger Niels Høegmark, som forventer at være klar med et testsalg i de første gårdbutikker i december. 

Med på click & collect-bølgen 

Tre prisklasser

  • Goforlocal har i dag knap 350 producenter tilknyttet. De kan vælge mellem tre abonnementstyper. Det billigste abonnement koster 49 kr., mens det dyreste koster 299 kr. om måneden.

  • Jo mere du betaler, jo skarpere profil og mere uddybende omtale får du af gårdbutikken og dens produkter.

  • Der er mulighed for at blive præsenteret på både engelsk og tysk, så turisterne også kan være med, og i løbet af 2019 vil de to dyreste kategorier efter planen kunne håndtere click & collect-salg, hvor kunderne bestiller og betaler varerne over nettet og afhenter dem ude hos producenten dagen efter.

Inspirationen kommer fra den click & collect-bølge, som i øjeblikket skyller gennem dansk dagligvarehandel, hvor kæderne binder deres netsalg tættere sammen med det fysiske butiksnet. BilkaToGo er et godt eksempel på den udvikling.

I Bilka kan kunderne bestille varer fra et online fødevaresortiment med over 15.000 varer. Hvis de bestiller via app eller website inden kl. 10, kan de allerede hente varerne i den nærmeste Bilka kl. 14, og de betaler kun 10 kr. for, at Bilka pakker varerne.

Coop er på vej med et lignende tilbud, Bestil & Hent, og de to gange Niels fra goforlocal vurderer, at gårdbutikkerne kan øge deres salg ved at benytte en lignende ordning. 

Deres optimisme bygger bl.a. på den store fremgang for Hungry.dk og Just Eat, som har fået masser af danskere til at købe mad over nettet. Hos Goforlocal bliver burgere og pizzaer bare skiftet ud med friske grøntsager og kødprodukter fra lokale landmænd. 

Lukker hullet efter madsamlingerne 

Niels Høegmark har brugt et halvt år på at rejse rundt og besøge landets mange gårdbutikker. 

"Når du kører forbi et skilt med gårdbutik, ved du ikke, hvad den sælger, og om der er åbent. Så vælger mange at køre forbi. Med vores app kan du hurtigt og nemt finde frem til gårdbutikker i området og se, hvad de har på hylderne," siger Niels Høegsmark.

Det er dog en anden service, som han ser det største forretningsmæssige potentiale i: Da det i forrige måned stod klart, at Madsamling Danmark lukkede, fik de to iværksættere, Niels Høegmark og Niels Reinau, travlt. De så et pludseligt opstået hul i markedet og fremskyndede deres planer om at lancere click & collect-salg via deres nyudviklede web-platform goforlocal.dk. 

"Oprindeligt havde vi først planlagt at gå i luften til februar, men vi synes, at det var synd for de små producenter, som havde regnet med at sælge deres varer op til jul via madsamlingerne," siger Niels Høegmark. 

Han tilskriver det stor betydning, at kunderne får mulighed for at hente varerne, når det passer dem, i modsætning til madsamlingerne hvor varerne skulle hentes på et bestemt tidspunkt på en bestemt dag i ugen.

De mødtes i en stald til Økodag

Niels Høegmark var oprindelig alene om at grundlægge Goforlocal, da han i slutningen af 2017 lavede et site, som først og fremmest fungerede som en vejviser og præsentation af gårdbutikker og mikroproducenter af fødevarer.

Goforlocal.dk har plads til alle landbrug med direkte salg lige fra Axel Månsson til et lille stalddørssalg på en gård med 200 høns og syv frugttræer. Foto: Jakob Brandt

Han har en fortid som salgs- og projektkoordinator inden for messer og udstillinger, men for at gøre sitet til en levevej stod det hurtigt klart for ham, at han havde behov for flere it-kompetencer. Så da han i foråret til Økodag på Ny Lundgård mellem Viborg og Randers tilfældigt mødte Niels Reinau, som har flere års erfaring med netbaseret salg fra bl.a. eBay i Aarhus, blev de hurtigt enige om at etablere det fælles selskab Goforlocal ApS. 

De har begge droppet deres tidligere job og arbejder på fuld tid for at løbe forretningen i gang, og på længere sigt håber parret, at deres koncept kan få succes i udlandet, som det eksempelvis er sket med Just Eat. 

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion