Annonce
Annonce
Det er kun fem måneder siden, at Søren Tinggaard overtog direktørstolen hos Friland efter Claus Hein, og allerede fra den første dag anslog han en optimistisk tone, og den er kun blevet forstærket siden. Foto: Jakob Brandt
Friland-direktør: Lige nu kan vi sælge mere økologisk kød, end vi har
Økologisk griseproduktion er stadig ikke blevet en guldrandet forretning, og der er stadig en del i branchen, som kæmper med røde tal. Men der er en beskeden fremgang i omsætningen.
"Lige nu kunne vi sælge mere økologisk kød, end vi har, så vi vil gerne have mere kød,” siger Søren Tinggaard, som vurderer, at en god del af Frilands leverandører af grisekød med den nuværende afregning holder næsen oven vande og kan præsentere sorte tal på bundlinjen.
”Men det er stadig ikke blevet en guldrandet forretning at producere økologisk kød, og der er stadig en del, som kæmper med røde tal. Deres indtjening skal vi have løftet med op,” siger Søren Tinggaard, i forbindelse med selskabets halvårsregnskab som viste en fremgang i omsætningen på en pct.
Det vil formentlig kræve en højere afregning, men direktøren vil ikke sætte tal på, hvad kiloprisen skal op på, før det efter hans vurdering for alvor bliver attraktivt for griseproducenterne at øge produktionen.
”Det svinger meget fra gård til gård, og det afhænger også af en del faktorer, som vi ikke selv har kontrol over. Hvis foderpriserne falder til et mere normalt niveau, vurderer jeg, at vi i øjeblikket ligger på et rimeligt niveau,” siger direktøren og fortsætter:
”Men vi skal huske, at der er nogle producenter, som har gravet et hul i økonomien over de seneste år. Dem skal vi have fyldt.”
Den mission bliver i øjeblikket vanskeliggjort af de høje renter, som belaster økonomien ude på gårdene, og hos Friland er Søren Tinggaard parat til at skrue på alle de knapper, som han har adgang til for at øge indtjeningen.
”Foderpriser og renten kan jeg ikke styre, men det seneste halvår har vi været i stand til at øge priserne markant, og samtidig kan vi melde udsolgt af stort set alle udskæringer af både grise- og oksekød.”
Det kan blive bedre
De høje priser og den gode udnyttelse af alle dele af dyrene vil han gerne holde fast i, og lykkes det, forventer han, at Frilands leverandører gradvist vil begynde at øge produktionen, da det ser ud til, at de europæiske husholdninger har løsnet grebet om husholdningsbudgettet og igen har fået mere smag for de økologiske kødprodukter.
”Næste step mod en bedre indtjening bliver at skrue op for forædlingen for at få mere værdi ind i produktionen. Vi kigger aktuelt ind i muligheder i forhold til flere specifikke kunder, som vi har store forventninger til,” siger Søren Tinggaard.
Samtidig vil han bruge den nuværende situation med få varer på hylderne til at knytte tættere kontakter til de bedste kunder, som køber kød 365 dage om året, og finde ud af, hvor der er de bedste muligheder for at afsætte forædlede produkter.
”Grundlæggende synes jeg, at det går O.K., men det kunne blive bedre, og producenterne løber nok ikke rundt med armene over hovedet, men jeg vurderer, at de er tilfredse med, at salget vokser, og der er fremgang. Men det bliver jeg klogere på, når vi holder leverandørmøde i næste uge.”
Kampagne med dansk OL-håb
Søren Tinggaard tør dog ikke forudsige, om eller hvornår Friland kommer op på de samme antal slagtninger som tidligere, men han fortæller, at Friland de seneste måneder har skruet op for markedsføringen i Danmark, hvor selskabet i jagten på øget salg for første gang har lavet en kommerciel aftale med en dansk topatlet.
Frem mod sommerens OL i Paris er mountainbiker Sebastian Fini frontfigur i kampagnen ”Høje ambitioner under åben himmel”. Den blev skudt i gang i uge 16. og løber frem mod sommerens olympiske lege i Paris.
Det er første gang, at Friland laver et kommercielt samarbejde med en elitesportsudøver, oplyser marketing manager i Friland, Maria Bast som betegner Sebastian Fini og Friland som et perfekt match.
”Den økologiske forbruger higer efter sundhed. Det kan vi vise med Sebastian Fini, hans træning og udendørsliv, som passer til vores værdier i Friland. Vi ved, at de målgrupper, vi henvender os til, har øget interesse for indre sundhed og en sund livsstil. Det symboliserer både Sebastian Fini og hans sport. Naturen er både for mountainbike og for vores dyr på marken,” sagde Maria Bast i forbindelse med lanceringen af kampagnen, og nu håber hendes direktør, at Frilands nye ambassadør kvalificerer sig til OL.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.