Annonce

Annonce

Nadia Million fra E.Leclerc Scamark og Remy Medina, partner i IPLC Europestår i Netto og taler med Pernille Bundgård og Birgitte Jørgensen.

Nadia Million t.v., kommerciel direktør og ansvarlig for private label indkøb hos E.Leclerc Scamark og Remy Medina, partner i IPLC Europe, var imponeret over det økologiske sortiment efter en rundvisning i Netto med Pernille Bundgård og Birgitte Jørgensen som guider. Foto: Jakob Brandt

Frankrigs største dagligvarekæde søger økologisk inspiration på danske butikshylder

E. Leclerc er hele tiden på jagt efter nye innovative produkter til den økologiske private label-serie Bio Village. I år bragte jagten den franske dagligvaregigant til butikshylder i Aarhus.

Da Nadia Million kommerciel direktør for E.Leclerc Scamark rejste hjem til Frankrig efter to dage i Aarhus, var mobilen fyldt godt op med billeder af økologiske varer fra danske dagligvarebutikker, og det kan være med til at skabe en åbning til Europas næststørste marked for økologiske fødevarer, vurderer Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Hun er løbende i dialog med relevante udenlandske kæder - både i forbindelse med konkrete eksportfremstød, men også som led i det løbende arbejde med at promovere dansk økologi i udlandet.

Hun oplever oftere og oftere at blive kontaktet af udenlandske indkøbere, som er blevet indfanget af foreningens internationale eksportsite, og i år fik hun to af de helt store franske fisk på krogen, da Frankrigs to største dagligvarekæder - og helt store rivaler - rettede blikket mod Danmark. 

Årets franske scoop

Indkøbere fra Carrefour deltog i efteråret i en onlineevent, hvor 20 danske producenter fik mulighed for at præsentere deres produkter for indkøbere fra den internationale kæde, men når Pernille Bundgård kigger tilbage på et coronaudfordret 2021, betragter hun det som årets største scoop, at den franske dagligvaregigant E.Leclerc, som sidder på godt en femtedel af det økologiske detailsalg i Frankrig, i efteråret prioriterede at bruge to dage i Danmark.

Det skete i forbindelse med Økologisk Landsforenings eksportworkshop, som havde fokus på det europæiske private label-marked. I den forbindelse var Nadia Million, kommerciel direktør i E. Leclerc Scamark, inviteret til landet for at fortælle om koncernens strategiske arbejder med egne mærker, og hvilke krav leverandørerne skal opfylde.

"Det er et kæmpe scoop, at vi fik besøg af en kommerciel direktør, som er ansvarlig for private label-sortimentet i Frankrigs største kæde," siger Pernille Bundgård, som også havde inviteret Remy Medina med til workshoppen. Han er partner i IPLC Europe, som har specialiseret sig i at hjælpe fødevareproducenter, som ønsker at levere til dagligvarekædernes egne mærker.

Imponeret over sortimentet

De to gæster benyttede begge besøget i Aarhus til at blive klogere på, hvad der har givet Danmark den økologiske førertrøje, og her var Økologiens Hus et godt udgangspunkt. I forbindelse med besøget deltog de bl.a. i rundvisninger i SuperBrugsen i Jægergårdsgade og Netto-kædens nye butik på Runevej i Aarhus V, hvor Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening, var guide sammen med Pernille Bundgård.

Jeg er imponeret over, hvor mange værdipositioner I har inden for den samme varekategori, og så i en discountbutik! Det er tydeligt, at I arbejder anderledes med økologi i Danmark, end vi gør i Frankrig.

— Nadia Million, kommerciel direktør hos E.Leclerc Scamark

Både dybden og bredden af det økologiske sortiment i to almindelige dagligvarekæder overraskede gæsterne.

"Jeg er imponeret over, hvor mange værdipositioner I har inden for den samme varekategori, og så i en discountbutik! Det er tydeligt, at I arbejder anderledes med økologi i Danmark, end vi gør i Frankrig," sagde Nadia Million efter rundvisningen i Netto, mens hun ivrigt swipede gennem de mange friske billeder på mobilen.

I den evige jagt på nye, innovative produkter til selskabets voksende private label-serie beskrev hun det som helt naturligt at afsætte tid til at kigge nærmere på det økologiske sortiment i Danmark.

De franske gæster var især interesseret i at vide, hvad det er for nogle produkter, som gennem flere år har placeret danskerne på den globale økologitrone som det folkefærd i verden med det højeste økologiforbrug pr. indbygger, og de blev ikke skuffede.

"Vi har selv ca. 900 økologiske varer i vores sortiment, og det er ikke fordi, vi har planer om at øge antallet af varer, men det er vigtigt for os hele tiden at lancere nye produkter, så vi sikrer os, at sortimentet hele tiden matcher de nyeste forbrugertrends," sagde Nadia Million om arbejdet med at udvikle et attraktivt private label-sortiment til de store franske varehuse, som de fleste forbinder med E.Leclerc, som dog også driver flere mindre kædeformater.

Danmark er et mere modent marked

Ikke meget undgik Nadia Millions og Remy Medinas trænede øjne, da de tre kvarter tidligere begyndte at scanne butikshylderne i Netto, som er den kæde, der totalt har den største omsætning af økologiske varer i Danmark, og de roste den tydelige og letgenkendelige mærkning på Nettos private label-serie Øgo med det store røde Ø.

Mens økologiandelen herhjemme har rundet 12 procent, ligger den kun på det halve i Frankrig, og Nadia Million hæftede sig i den forbindelse ved, at det er tydeligt at se, at det danske økologimarked er mere modent end det franske.

Det kom måske tydeligst til udtryk, da hun stoppede ved hylderne med økologisk mel og nærstuderede antallet af økologiske melvarianter, som er langt bredere end i et typisk fransk supermarked. 

Håber på gensyn på BioFach

Kun et enkelt sted på rundturen rynkede de franske gæster på næsen. Det var ved hylderne med rugbrød og rugbrødssnack, som ligger et godt stykke fra den franske madtradition.

"Rugbrød er ikke lige mig," smilede Remy Medina, som af samme grund ikke giver rugbrød mange chancer som eksportprodukt til det franske private label-marked.

At dømme efter Nadia Millions ivrige fotografering var der dog en del inspiration at hente på de danske butikshylder, men selv om hun ikke ønskede at fremhæve bestemte produkter, er Pernille Bundgård overbevist om, at gæsterne rejste hjem med et positivt indtryk af dansk økologi.  

Hun håber samtidig, at besøget vil inspirere indkøbere fra E.Leclerc til at besøge producenterne på den danske fællesstand på BioFach i Nürnberg, hvor Økologisk Landsforening og Bio Aus Dänemark stiller med 34 danske udstillere i februar 2022.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel