Annonce

Annonce

EU støtter kampagne for økologisk ost

Ny kampagne sætter fokus på, hvorfor forbrugerne tilsyneladende foretrækker uforarbejdede økologiske fødevarer og køber mælk i stor stil, mens det er vanskeligere at afsætte de økologiske oste.

06. december 2022
Læsetid: 2 minutter
Oste fra Naturmælk

Mejeriforeningen søsætter en ny kampagne, som skal navigere flere økologiske oste ned i danskernes indkøbskurve. Foto: Naturmælk

Sammen med frugt, grønt har den økologiske mælk gennem mange år været et vigtigt lokomotiv bag det økologiske salg i Danmark. Men mens 44,6 pct. af drikkemælken i Danmark var økologisk i 2021, fremgår det af tal fra Økologisk Landsforenings seneste markedsrapport, at økologisk ost halter langt efter med en markedsandel på 11 pct.

Ifølge Mejeriforeningen er det tankevækkende, at færre forbrugere griber ud efter det voksende antal af økologiske oste end kartonerne med øko-mælk, da begge dele bliver produceret af mælk, der kommer fra køer, der lever under de samme økologiske vilkår.

Nu skal en ny EU-støttet ostekampagne forsøge at åbne forbrugerens øjne for de mange økologiske oste, oplyser Mejeriforeningen i en pressemeddelelse.

”Vi er i Danmark gode til at producere økologisk mælk og ost, og det er noget, danskerne elsker. Forbrugerundersøgelser viser endda, at når danskerne vælger de økologiske udgaver, så handler det om dyrevelfærd, klima og sundhed, og derfor er det tankevækkende, at der er så stor forskel på, hvad danskerne vælger”, siger Ejvind Pedersen, der er chefkonsulent i Landbrug & Fødevarers afdeling for økologi.

Inflation, stigende energipriser og økonomisk usikkerhed har ikke overraskende påvirket danskernes indkøb af økologi i 2022, men det ændrer ikke ved, at salget af økologi gennem de seneste mange år har været støt stigende. Siden 2010 er detailsalget af økologiske fødevarer tredoblet fra 5,1 mia. kr.  til 16 mia. kr. i 2021, viser tal fra Danmarks Statistik.

”Med kampagnen håber vi, at danskerne i højere grad opdager de mange både klassiske og nye oste, som mejeristerne de seneste år har arbejdet på at fremstille økologisk," siger Anja Koch Rasmussen, der er senior marketing manager hos Mejeriforeningen.

Flere artikler fra samme sektion

Rekordmange har allerede tilmeldt sig Klimahandledagen

To uger inden det landsdækkende klimaevent har over 133.000 tilmeldt sig til de hundredvis af forskellige aktiviteter, hvoraf mange er gratis at deltage i.

10-04-2025 2 minutter Klima,   Events

For første gang afholder Kalø Økologisk Landbrugsskole Økodag - og det er ikke kun for gæsternes skyld

De færreste landbrugselever har råd til at etablere sig som selvstændige på et storlandbrug. Derfor skal de lære at være landbrugere på en ny måde - og Økodag er et vigtigt led i den læring. Landbrugsskolen på Kalø vil nu udvide sin gårdbutik og fremover holde flere åbne arrangementer.

08-04-2025 9 minutter Økodag,   Kvæg,   Dyrevelfærd,   Uddannelse

Nocla-stifterne: Forskellighed er en af vores styrker

Nocla er stiftet af et dedikeret founderteam med meget forskellige kompetencer, men de er enige om kursen.

08-04-2025 4 minutter Virksomheder,   Eksport