Annonce
Annonce
Den samlede detailomsætning af økologisk frugt og grønt er næsten firedoblet fra 1,3 mia. kr. i 2012 til 4,8 mia. kr. i 2019, og der skal arbejdes hurtigt for at fylde op på hylderne med økologisk frugt og grønt ude i butikkerne. Foto: Jakob Brandt
Det økologiske detailsalg runder 14 mia. kr.
Detailsalget af økologiske varer steg med 9 pct. og udgjorde 14,1 mia. kr. i 2019 mod 12,9 mia. kr. i 2018.
Danskernes ønske om mere økologi viser sig i den vækst, som gennem de seneste fem år, har været konstant i det økologiske fødevaresalg.
I 2019 steg salget med ni pct. i forhold til året før og betyder, at forbruget af økologi også rykker i andre varekategorier end i gængse basisvarer som mælk, gryn, mel og grønt.
”De nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der fx er sket markante stigninger i salget af økologiske plantedrikke, kager og vin,” siger Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse om de nye salgstal.
Det økologiske fødevaresalg udgør nu en samlet omsætning på 14,1 mia. kr. for både de fysiske dagligvarebutikker og onlinebutikkerne. Det svarer til mere end en fordobling siden 2014. Økologisk grønt tegner sig for en vækst med 16 pct. i forhold til året før, mens en af de nye højdespringere er økologiske plantedrikke, som har taget et hop på 22 pct. fra 139 mio. kr. til 169 mio. kr. på blot et år.
”Det er en spændende tendens, der betyder, at økologien er tænkt med ind i danskernes brede indkøb og er blevet en fastforankret del af vores hverdag, hvor hver danske årligt bruger 2.418 kr. på økologiske fødevarer,” siger han.
Disse varegrupper havde den største vækst i 2019
-
Frosne grøntsager og kartoffelprodukter 45 pct.
-
Spiritus 34 pct.
-
Kager og kiks 28 pct.
-
Rugbrød 21 pct.
-
Vin 19 pct.
Han peger på, at årsagen til økologiens konstante vækst er dels danskernes ønske om rene, sunde og bæredygtige fødevarer dels, at der er kommet flere økologiske produkter på hylderne, og at produkterne er nyskabende og interessante.
”Økologien vokser i takt med, at vareudbuddet stiger, men også i takt med, at det går op for flere og flere familier, at det ikke behøver at være dyrere at leve økologisk, fordi mange samtidig tænker bæredygtigt, skærer ned på kødforbruget og op for det grønne,” forklarer Henrik Hindborg.
”Derfor ser vi nu, at en ny type af økologiske forbrugere er i vækst. Det er dem mellem 50 og 59 år, samt de større børnefamilier, som tidligere har været lidt mere prisfølsomme end den traditionelle økologiske forbruger.”
Med en omsætning på 4,8 mia. kr. udgjorde frugt og grønt den største økologiske varegruppe i 2019 foran mælk, ost og æg, der havde et salg på 3,6 mia. kr. Salget af økologiske grøntsager steg med 16 pct. fra 2018 til 2019 og økologisk frugt med 8 pct.
Af frugt- og grøntomsætningen udgjorde grøntsager to tredjedele med 3,2 mia. kr. Topsælgeren er gulerødder med 5 pct. af det samlede økologiske salg, fulgt af kartofler med 3 pct. I frugtafdelingen tegner bananer sig for 4 pct., citrusfrugter 3 pct. og æbler for 2 pct. af det samlede økologiske salg.
Detailomsætningen af økologisk plantemælk (fx soya- eller havremælk) steg med 22 pct. fra 139 mio. kr. i 2018 til 169 mio. kr. i 2019. Omsætningen af komælk steg mere moderat med 7 pct., mest pga. prisstigning.
Der er dog et stykke vej før plantemælk fortrænger komælk, hvis omsætning på 1,3 mia. kr. udgør mere end syv gange omsætningen af plantemælk i 2019. Målt i mængde er salget 12 gange større, nemlig 123.000 tons økologisk komælk mod 10.000 tons økologisk plantemælk.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.