Annonce

Annonce

Kunder står ved Copenhagen Sparkling Tea Companys stand på BioFach og taler med firmaejerne Bo Sten Hansen og Jacob Kocemba.

Copenhagen Sparkling Tea Companys ejere Jacob Kocemba (tv) og Bo Sten Hansen står bag disken på BioFach, og i år skal de udnytte, at de allerede sidste år fik styr på distributionen til det tyske marked. Foto: Louise Kaad Hansen

Det handler om at give den fuld pedal

På under to år har flaskerne med boblende te fra Copenhagen Sparkling Tea Company fundet vej til kunder i 16 lande, og i disse dage bliver næste afsnit af eksporteventyret skrevet på BioFach i Nürnberg.

”Det har været overraskende godt. Vi er kun to dage inde i messen, og vi er allerede ved at løbe tør for visitkort, og vi løber også snart tør for glas til smagsprøver,” siger Bo Sten Hansen, direktør og medstifter af Copenhagen Sparkling Tea Company.

Sidste år blev det danske firma genstand for massiv opmærksomhed, da de økologiske sparkling tea-produkter for første gang blev udstillet på BioFach, hvor de helt ekstraordinært vandt prisen ’Best New Product 2018’ i drikkevarekategorien.

De dystede om prisen i konkurrence med flere end 100 økologiske drikkevarer fra hele verden, men ingen kunne hamle op med den danske serie af mousserende te fra det unge iværksætterfirma, som bliver markedsført som et lav- og nonalkoholisk alternativ til vin.

I disse dage deltager 32 danske virksomheder i årets største eksportfremstød for dansk økologi. Det finder sted i Nürnberg på BioFach-messen, som er verdens største fagmesse for økologiske fødevarer.

”Prisen gjorde helt sikkert mange ting nemmere for os, men jeg er alligevel overrasket over, hvor godt fat vi har fået på forholdsvis kort tid,” siger Bo Sten Hansen.

Han stiftede selskabet i begyndelsen af 2017 sammen med sommelier Jacob Kocemba, og i disse dage forsøger de at bygge videre på sidste års succes på BioFach og arbejde videre med de mange kontakter, de fik i kølvandet på prisen.

Tænkte eksport fra dag et

Forretningen bag Copenhagen Sparkling Tea er baseret på et økologisk champagnelignende produkt, der er sammensat af forskellige koldtrukkede teer. Sortimentet består p.t. af fire varianter, hvoraf de tre har en alkoholprocent på fem, mens ’Den Blå’ er alkoholfri.

Sparkling Tea fandt hurtigt vej til flere gourmetrestauranter i Norden, hvor den både benyttes som aperitif eller som et supplement til en traditionel vinmenu.

”Vi har tænkt eksport fra dag et,” siger te-direktøren, som arbejder målrettet på at etablere en solid rygrad i et eksportnetværk, som skal være med til at løfte deres udenlandske ambitioner i de kommende år.

Han lægger ikke skjul på, at det har været et ultra-hektisk år for den lille iværksættervirksomhed, som ud over de to stiftere kun tæller en enkelt ansat, men fortsætter væksten, bliver det formentlig nødvendigt at ansætte yderligere to-tre medarbejdere i indeværende år.

”Da vi deltog på BioFach sidste år, havde vi kun solgt ca. 12-13.000 flasker. Nu har vi solgt 85.000, men vi har også arbejdet dag og nat. Vi har en ambition om at fordoble omsætningen i 2019, så lige nu handler det bare om at give den fuld pedal,” siger han efter to travle dage på BioFach.

På under to år har flaskerne med de boblende lav- eller nonalkoholiske te-drikke fra Copenhagen Sparkling Tea Company fundet vej til kunder i ikke færre end 16 lande, og netop nu bliver næste afsnit af eksporteventyret for det unge firma skrevet på verdens største økologi-messe, BioFach, i Nürnberg

Ingen tjener penge på den første palle

”Vi vil gerne bredere ud og teste vores koncept på flere markeder i Europa og trænge dybere ind i de markeder, hvor vi allerede er inde. Vi vil også gerne mere ind på det asiatiske marked, hvor der er rige traditioner for at drikke te, men lige nu handler det mest om at skabe nogle længerevarende relationer, for der er ingen, der tjener penge på den første palle,” siger Bo Sten Hansen, der betegner hver dag som en læredag.

Han synes, at det er fedt at deltage på en messe sammen med et helt hold af danske producenter, frem for at stå alene på udenlandske messer, som han har gjort det en del det seneste år, hvor han har slået hul til ti nye markeder.

”Vi leverer nu til 16 udenlandske markeder, og vi havde egentlig besluttet, at vi ikke ville tage flere lande ind, men nu har vi fået henvendelse fra eksotiske steder som Japan, Taiwan og Mauritius, så er det svært at sige nej,” siger Bo Sten Hansen fra Nürnberg.

Logistikken er på plads

Pernille Bundgård, markedschef, eksport i Økologisk Landsforening, betegner Copenhagen Sparkling Tea Company som et godt eksempel på den nytænkning og innovationskraft, som præger mange af de økologiske producenter.

Dermed sigter hun til, at firmaet har formået at tilføre den ældgamle te-drik en helt ny produktkategori, som lynhurtigt har vundet indpas på mange eksklusive spisesteder i ind- og udland.

Fra starten har det været ambitionen at markedsføre sparkling tea som et mere eksklusivt produkt, og da de i 2018 deltog i BioFach for første gang, fokuserede Bo Sten Hansen og Jacob Kocemba især på at få kontakt til udenlandske distributører til restauranter og specialhandlen, og det drager de fordel af nu.

”Det er en kæmpe fordel, at vi sidste år fik logistikken på plads til både Tyskland, Holland og England, så når der kommer en indehaver af en lille butik, som gerne vil forhandle vores produkter, er vi klar til at handle."

Men hjemmemarkedet er stadig ekstremt vigtigt.

Selv om Copenhagen Sparkling Tea Company fra dag et har satset målrettet på eksport, er det stadig hjemmemarkedet, som fylder mest, og varehuset Salling i Aarhus har placeret flaskerne med Sparkling Tea i en særlig afdeling med bobler, og Anita Berit Sørensen fra vinafdelingen i Salling i Aarhus forklarer Bo Sten Hansen, at det især den alkoholfri variant, som kunderne går efter. Foto: Jakob Brandt

Dagligvarekæderne er no-go

”Det er fantastisk at have en god base på hjemmemarkedet, hvor vi får masser af feedback fra kunderne,” sagde Bo Sten Hansen, da økologisk.nu mødte ham, da han var på kundebesøg i varehuset Salling lige inden turen gik til BioFach.

Her kunne Anita Berit Sørensen fra Salling fortæller, at butikken de seneste år har fået flere nye produkter fra små danske producenter.

”Kunderne tager godt imod det, og mange af dem har allerede læst om sparkling tea, før de kommer, og det er især den alkoholfrie variant, som sælger godt,” siger hun.

Den melding falder i god jord hos Bo Sten Hansen, som har en ny alkoholfri variant i pipelinen.

”Den er brygget, så nu mangler vi bare at få den smagt til.”

Flaskerne med sparkling tea står i en lille eksklusiv afdeling i bunden af Sallings store vinafdeling, hvor varehuset har samlet diverse former for bobler til priser på op mod 2.000 kr. for den dyreste champagne.

De vigtigste eksportmarkeder

Danmark er stadig det vigtigste marked for Copenhagen Sparkling Tea Company.
De fem vigtigste eksportmarkeder er:

  • Tyskland
  • Hong Kong
  • England
  • Norge
  • Holland

Bo Sten Hansen har det fint med placeringen i den dyre ende af den velassorterede vinafdeling, som de seneste år har fået flere nye alkoholiske produkter på hylderne fra små innovative producenter fra Danmark.

”Vores produkter skal ikke ud at ligge i dagligvarekæderne,” siger Bo Sten Hansen, som til manges overraskelse kvittede et vellønnet chefjob i PFA for at blive iværksætter. Det har han aldrig fortrudt.

Mange investorer banker på

Flere har øjnet potentialet hos Copenhagen Sparkling Tea Company, men hidtil har både danske og udenlandske investorer fået nej til at købe sig ind i firmaet, da Jacob Kocemba og Bo Sten Hansen ikke ønsker at give slip på en succes, som ifølge indehaverne er et resultat af grundigt forarbejde og et unikt produkt, hvor der ikke bliver gået på kompromis med noget.

”Kig bare på indpakningen, den betyder ekstremt meget, og vi har gået mange hyldemeter for at finde det rigtige udtryk. Samtidig har vi evnet at skabe et produkt, der lyder lækkert, når man hører om det, og det passer ind i mange trends omkring te og bobler, økologi og lavalkoholiske drikke, og så er det til en pris, der er til at betale,” siger Bo Sten Hansen.

Flere artikler fra samme sektion

Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder

Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.

20-02-2025 6 minutter Dagligvarehandel

Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris

Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.

19-02-2025 5 minutter Øko-prisen

Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage

Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.

17-02-2025 2 minutter Grise,   Økonomi